432

"Ustoz-shogird"  tizimi  hunarmandchilik  sohasidagi  eng  barqaror  jamoat  instituti  hisoblanadi.  O‘quv mashg'ulotining yakuniy bosqichi Farg'ona vodiysidagi turkiy aholi orasida "fatiy ukish", "fatiy berish", tojik tilida "qamar Baste" marosimidir.   Ushbu marosimlarning har qandayida,  muayyan  tantanali harakatlar amalga oshirilgandan so‘ng, neofit (bag'ishlangan) yangi maqomga ega bo‘ladi, uning tegishli jamoat guruhiga tegishliligi haqidagi guvohnoma. 

  • Internet ҳавола
  • DOIhttps://doi.org/10.56292/SJFSU/vol28_iss2/a20
  • UzSCI тизимида яратилган сана 06-07-2022
  • Ўқишлар сони 419
  • Нашр санаси 30-06-2022
  • Мақола тилиO'zbek
  • Саҳифалар сони107-112
Ўзбек

"Ustoz-shogird"  tizimi  hunarmandchilik  sohasidagi  eng  barqaror  jamoat  instituti  hisoblanadi.  O‘quv mashg'ulotining yakuniy bosqichi Farg'ona vodiysidagi turkiy aholi orasida "fatiy ukish", "fatiy berish", tojik tilida "qamar Baste" marosimidir.   Ushbu marosimlarning har qandayida,  muayyan  tantanali harakatlar amalga oshirilgandan so‘ng, neofit (bag'ishlangan) yangi maqomga ega bo‘ladi, uning tegishli jamoat guruhiga tegishliligi haqidagi guvohnoma. 

Русский

Система  «устод–шогирд»  является  самым  устойчивым  общественным  институтом  в  сфере ремесленничества.  Завершающим  этапом  обучения  является  церемония  «фатах  укиш»,  «фатах  бериш»  у тюркского населения Ферганской долины, «камар басте» – у таджикского.  В любом из этих обрядов после свершения  определенных  торжественных  действий  неофит  (посвящаемый)  получает  новый  статус, свидетельство его принадлежности соответствующей общественной группе.

English

The  ustod-shogird  system  is  the  most  stable  social  institution  in  the  field  of  handicrafts.  The  final  stage  of training is the ceremony "fatah ukish", "fatah berish" among the Turkic population of the Fergana Valley, "kamar baste" - among the Tajik. In any of these rituals, after the completion of certain solemn actions, the neophyte (initiate) receives a new status, evidence of his belonging to the corresponding social group. 

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Sokolova L.M. 1 Namangan State University.
Ҳавола номи
1 1. Азизи А. Ф. Маком и фалак как явления профессионального традиционного музыкального творчества.//http://cheloveknauka.com/makom-i-falak-kak-yavleniya-professionalnogo-traditsionnogo-muzykalnogo- tvorchestva-tadzhikov#ixzz6tL0DiK4f
2 2. Андрейчева М.Ю. Семантика пояса в описании мусульман в Повести временных лет // Вестник РГГУ. – № 4(14). – М., 2018. – С. 135.
3 3. Бабажанов Б.М. Кокандское ханство: власть, политика, религия. – Токио-Ташкент, 2010. – С. 18
4 4. Балушок В. Г. Инициации древнерусских дружинников // Этнографическое обозрение. - № 1. - 1995. // https://swordmaster.org/2013/07/01/obryad-voinskogo-posvyascheniya-v-knyazheskuyu-druzhinu-na-rusi.html
5 5.БибиковаО. Арабы. Историко-этнографические очерки // https://secrethistory.su/226-obryady-perehoda-v- arabo-musulmanskoy-kulture.html
6 6. Борко Татьяна. Культурная антропология. – М., 2017. – С. 120.
7 7. Боровков А.К. Узбекско-русский словарь. – М., 1959. – С. 177.
8 8. Випулис И.В. Масонское посвящение как синтез древних традиций// https://cyberleninka.ru/article/n/masonskoe-posvyaschenie-kak-sintez-drevnih-traditsiy
9 9. Губаева С.С. Инициационные обряды в погребально-поминальном ритуале.// https://journal.iea.ras.ru/archive/2000s/2005/no6/2005_6_131_gubareva.pdf
10 10. Маматов М.А. Сущность суфизма. – Уфа, 2011. – С. 168.
11 11. Махсудова М. Г. Из истории выпечки лепешек населением города Худжанда в конце XIX - начале ХХ вв. // https://nauchtrud.com/1827/2020060410555379298.
12 12. Наливкин В. П., Наливкина М. В. Очерк быта женщины оседлого туземного населения Ферганы. – Казань, 1886. – С. 123
13 13. Пандей Р.Б. Древнеиндийские домашние обряды (обычаи). – М.1982. – С. 108-109.
14 14. Рахимов К. Традиционная школа «устод-шогирд» в контексте эпоса Гуругли//Вестник Таджикского Национального Университета. – №3/2 – Душанбе: Сино, 2017. – С. 55.
15 15. Романов В. Н., Вигасин А. А. Из наблюдений над композицией дхармашастр // Древний Восток и античный мир. – Вып.2 – М., 1980. – 56.
16 16. Сафаралиев Б. С. Ремесленные цеха в структуре социальнокультурной жизни таджиков.// https://cyberleninka.ru/article/n/remeslennye-tseha-v-strukture-sotsialno-kulturnoy-zhizni-tadzhikov
17 17. Турсунов Н.О. Из истории ремесленных цехов Средней Азии (на материалах ткацких промыслов Ходжента конца XIX - начала XX вв.). //Советская этнография. - 1972.- №1. - С.112.
18 18. https://islam-today.ru/istoria/simvolizm-v-odezde-tureckih-dervisej/
19 19. Nurila G. Şaymerdinova Türk Dünyası, 39. Sayı 203.
Кутилмоқда