160

Мазкур мақолада когнитив тилшунослик тилни маданий ходиса сифатида
ўрганадиган ва инсоннинг билим ва тажриба курилишини ўрганадиган фан сифатида ёритиб берилган. Когниция бевосита ва билвосита лисон ва шубҳасиз маданият билан алоқадорлиги ҳакида маълумот берилган. Бугунги кунда лингвомаданиятшунослик тилшуносликнинг жадал ривожланаётган, тилда ўз ифодасини топаётган ва халклар маданиятини кишилар ўртасидаги муносабатларининг муайян бир шакли сифатида тадқиқ қилинаётган янги йўналиш сифатида талқин қилинаётганлиги шак шубҳасиздир.
Мақолада концепт яъни тушунчани икки турга ажратилган. Биринчи тур концепт универсал бўлиб у сўзларнинг умумий маъносини англатади, иккинчи тур концепт эса ўз ичига маданий миллий қийматга эга бўлган концептларни ўз ичига олади. Муаллиф томонидан «ОНА» тушунчасининг когнитив-фрейм ва маданий аҳамияти таҳлил этилиб, мавжуд муаммолар ҳал этишда соҳа мутахассислари билан олиб борилган ижодий ҳамкорлик натижасидаги таҳлилий фикрлар асосида хулоса берилган.

  • Internet ҳавола
  • DOI
  • UzSCI тизимида яратилган сана 10-08-2022
  • Ўқишлар сони 160
  • Нашр санаси 11-07-2020
  • Мақола тилиO'zbek
  • Саҳифалар сони217-221
Ўзбек

Мазкур мақолада когнитив тилшунослик тилни маданий ходиса сифатида
ўрганадиган ва инсоннинг билим ва тажриба курилишини ўрганадиган фан сифатида ёритиб берилган. Когниция бевосита ва билвосита лисон ва шубҳасиз маданият билан алоқадорлиги ҳакида маълумот берилган. Бугунги кунда лингвомаданиятшунослик тилшуносликнинг жадал ривожланаётган, тилда ўз ифодасини топаётган ва халклар маданиятини кишилар ўртасидаги муносабатларининг муайян бир шакли сифатида тадқиқ қилинаётган янги йўналиш сифатида талқин қилинаётганлиги шак шубҳасиздир.
Мақолада концепт яъни тушунчани икки турга ажратилган. Биринчи тур концепт универсал бўлиб у сўзларнинг умумий маъносини англатади, иккинчи тур концепт эса ўз ичига маданий миллий қийматга эга бўлган концептларни ўз ичига олади. Муаллиф томонидан «ОНА» тушунчасининг когнитив-фрейм ва маданий аҳамияти таҳлил этилиб, мавжуд муаммолар ҳал этишда соҳа мутахассислари билан олиб борилган ижодий ҳамкорлик натижасидаги таҳлилий фикрлар асосида хулоса берилган.

Русский

В этой статье анализируется когниция и культура как взаимодействующим
друг с другом и с другими системами в частности с языком. В статье представлена отношение культуры и когниции в рамках двух измерений: во первых существование культуры является результатом и выражением когнитивных способностей человека, во вторых человеческие общества оформляющие культуру любого аспекта человеческой жизни. В предыдущие дни лингвокультурология является как развевающая современная наука так как язык и когниция является культурное измерение. Культурную когницию нужно рассматривать параллельно в разнообразных коммуникативных событиях осознавая культурных концептуализации , культурных моделей , и схем. И так когниция делиться на две смысловые части: универсальный концепт который означает общий смысл слов, второй тип концепт который включает в себе науку культуру.
Автор проанализировал концептуально-когнитивные особенности фрейм «ОНА» «МАТЬ» и сделал выводы на основе аналитических мнений в творческом сотрудничестве с мастерами в решении существующих проблем.

English

This article analyzes cognition and culture as interacting: with each other and with other systems, in particular with the language. The article presents the relationship of culture and cognition in two dimensions: firstly, the existence of culture is the result and expression of cognitive abilities of a person, secondly, human societies form the culture of any aspect of human life. In previous days, linguoculturology is like a fluttering modern science since language and cognition is a cultural dimension. Cultural cognition needs to be seen in parallel in a variety of communicative events, being aware of cultural conceptualizations, cultural patterns, and patterns. And so cognition is divided into two semantic parts: a universal concept which means the general meaning of words, the second type of concept that includes the science of culture. The author analyzed the conceptual and cognitive features of the “ОНА” “MOTHER” frame and made conclusions based on analytical opinions in creative collaboration with the masters in solving existing problems.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Shakurova N.K. Ўқитувчи Карши давлат университети
Ҳавола номи
1 Вержбитская А. Язык. Культура. Познание. М. 1996
2 Демьянков.В.З. Когниция лингвистика как разновидность интерпретирующего подхода. М 1994 17-33б
3 Джусупов Н. М. Лингвокогнитивные аспекты исследования символа и художественном тексте. Автореф
Кутилмоқда