Ushbu maqola XX asr shoiri va adibi Shuhrat ijodidan o‘rin olgan masal va hajviy she’rlar tahlil va talqini masalasiga bag‘ishlangan. Maqolada masal va hajviy she’rning o‘ziga xos xususiyatlari ochib beriladi. Shoirning “Tulki va quyon” va “Qurbaqa” masalining g‘oyaviy mazmuni, ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyati satrma-satr tahlil qilinadi. Masallardagi tuyg‘u – fikr – g‘oya zanjiri ko‘rsatib beriladi. Shuhratning ma’rifiy g‘oyalar ifodasi talqin etilgan “Bo‘ri edi, tulki bo‘ldi” va “Xira pashsha” hajviy she’rlarida inson tabiatiga xos bo‘lgan illatni, inson tabiatining zaif tomonlari, nuqsonlari, qusur-kamchiliklari, noto‘g‘ri xatti-harakatlari aniq, o‘tkir hajv orqali ochib berganligi ko‘rsatilgan. Shoirning yuqoridagi masal va hajviy she’rlari didaktik tarbiyaning muhim vositasi sifatida bashariyatni tarbiyalashga xizmat qilishi isbotlangan. Shuhratning masal va hajviy she’rlari XX asr adabiy maydonidagi ma’naviy ibrati bilan hozir ham o‘z ahamiyatini to‘la saqlab qolgani aniqlangan.
Ushbu maqola XX asr shoiri va adibi Shuhrat ijodidan o‘rin olgan masal va hajviy she’rlar tahlil va talqini masalasiga bag‘ishlangan. Maqolada masal va hajviy she’rning o‘ziga xos xususiyatlari ochib beriladi. Shoirning “Tulki va quyon” va “Qurbaqa” masalining g‘oyaviy mazmuni, ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyati satrma-satr tahlil qilinadi. Masallardagi tuyg‘u – fikr – g‘oya zanjiri ko‘rsatib beriladi. Shuhratning ma’rifiy g‘oyalar ifodasi talqin etilgan “Bo‘ri edi, tulki bo‘ldi” va “Xira pashsha” hajviy she’rlarida inson tabiatiga xos bo‘lgan illatni, inson tabiatining zaif tomonlari, nuqsonlari, qusur-kamchiliklari, noto‘g‘ri xatti-harakatlari aniq, o‘tkir hajv orqali ochib berganligi ko‘rsatilgan. Shoirning yuqoridagi masal va hajviy she’rlari didaktik tarbiyaning muhim vositasi sifatida bashariyatni tarbiyalashga xizmat qilishi isbotlangan. Shuhratning masal va hajviy she’rlari XX asr adabiy maydonidagi ma’naviy ibrati bilan hozir ham o‘z ahamiyatini to‘la saqlab qolgani aniqlangan.
Данная статья посвящена анализу и интерпретации басен и сатирических стихотворений из творчества поэта и писателя ХХ века Шухрата. В статье раскрываются уникальные черты басен и сатирических стихотворений. Построчно анализируется идейное содержание и воспитательное значение басни поэта «Лиса и Кролик» и «Лягушка». Показана цепочка чувство-мысль-представление в баснях. В сатирических стихотворениях «Волк был волком, стал лисой» и «Хира Пашша», которые трактуются как выражение воспитательных идей Шухрата, злого свойства человеческой натуры, слабостей, пороков, пороков человеческой натуры, Показано, что его поведение раскрывается через ясный, острый юмор. Доказано, что приведенные выше басни и сатирические стихотворения поэта служат воспитанию человечества как важный инструмент дидактического воспитания. Определено, что басни и сатирические стихотворение Шухрата с их духовным значением в литературном среде ХХ века полностью сохранили свое значение.
This article is devoted to the issue of analysis and interpretation of parable and comic poems, which included the work of the poet of the 20th century and adibi Fame. The article reveals the specific features of the parable and the comic poem. The ideological content, educational and educational significance of the poet's parable” The Fox and the rabbit “and” the Frog " are analyzed line by line. The sense – thought – idea chain in the parables is shown. The comic poems “was a wolf, became a Fox” and “pale fly”, in which the expression of enlightened ideas of Fame is interpreted, are shown to reveal the vice inherent in human nature, the weaknesses, defects, flaws, incorrect behavior through a clear, sharp comic. It has been proven that the above parable and comic poems of the poet serve to educate humanity as an important tool of didactic education. It is established that the parable and comic poems of Fame fully retain their significance even now, with their spiritual example in the literary field of the XX century.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Soatova N.I. | 1 | Jizzakh State Pedagogical Institute |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1. Абдулла Қаҳҳор. Асарлар. 6-т.-Т.: Узадабийнашр, 1971. |
2 | 2. Арасту. Поэтика. Ахлоқи кабир. Риторика. – Т.: Янги аср авлоди, 2011. |
3 | 3. Асқад Мухтор.\ Шеър – шоирнинг ижтимоий виждони. Парфи Рауф. Сабр дарахти..– Т.: Адабиёт ва санъат нашриёти, 1986. |
4 | 4. Аҳмад Яссавий. Ҳикматлар. Нашрга тайёрловчи И.Ҳаққул. -Т.: Ғофур Ғулом номидаги нашриёт. 1990. |
5 | 5. Норматов У. Умидбахш тамоиллар. –Т.: Маънавият, 2000. |
6 | 6. Каримов Б. ХХ аср ўзбек адабиётшунослигида талқин муаммоси (қодирийшунослик мисолида): Ф.ф.д., илмий даражасини олиш учун ёзилган дисс. – Т.: 2002. |
7 | 7. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. – Питер, 2000. |
8 | 8. Тамарченко Н.Д. Теория литературы. – М.:Академа, 2004. |
9 | 9. Шодиев Н. Руҳият рассоми. – Тошкент, 1977. |
10 | 10. Шуҳрат. Танланган асарлар. 3 жилдлик, 1-жилд. -Т.: Адабиёт ва санъат, 1978. |
11 | 11. Ҳаққул И. Мушоҳада ёғдуси. II. – Т.: Тафаккур, 2019. |
12 | 12. https://qomus.info/encyclopedia/cat-m/masal-uz/ |