Keyingi yillarda o‘zbek tilshunosligida matnni tadqiq etishda bir qancha yo‘nalishlar yuzaga keldi. Mazkur maqolada matnni tahlil qilishdagi zamonaviy tamoyillar va yondashuvlar haqida fikr yuritiladi. Jumladan, an’anaviy tilshunoslikdagi grammatik, semantik, kompozitsion-stilistik, differensiatsiya tamoyillarining matn birliklarini chegaralashdagi o‘rni va funksiyasi lisoniy dalillar vositasida yoritib berilgan. Shuningdek, matnni tadqiq etishda eng zamonaviy yondashuvlar sifatida e’tirof etilayotgan: a) lingvotsentrik yondashuv (“til - matn” munosabatlari aspekti); b) matnga yo‘naltirilgan (tekstotsentik) yondashuv (bunda matn alohida struktural-semantik bir butunlik sifatida muloqot ishtirokchilari munosabatiga e’tibor qaratilmay matnning o‘zi tahlil qilinishi); v) antropotsentrik yondashuv (muallif – matn – o‘quvchi munosabati aspekti); g) kognitiv yondashuv (muallif – matn –matndan tashqaridagi faoliyat korrelyasiyasi aspekti)larning matnni tahlil qilishdagi asosiy jihatlarini ko‘rsatib o‘tish maqsad qilib olingan. Maqolada sinxron-tasviriy, tavsifiy, komponent tahlil, oppozitiv, qiyosiy metodlardan foydalanildi. Olib borilgan tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, an’anaviy tilshunoslikdagi mavjud tamoyillar va ko‘rsatib o‘tilgan zamonaviy yondashuvlar matnni hozirgi zamon talablari asosida kompleks tahlil etishda alohida ahamiyatga ega. Maqolada matn tadqiqidagi ana shunday jihatlar yoritib berilgan va zamonaviy yondashuvlarning matnni turli aspektlarda baholash imkoniyati yuqori ekanligi haqidagi aniq xulosalar berilgan.
Keyingi yillarda o‘zbek tilshunosligida matnni tadqiq etishda bir qancha yo‘nalishlar yuzaga keldi. Mazkur maqolada matnni tahlil qilishdagi zamonaviy tamoyillar va yondashuvlar haqida fikr yuritiladi. Jumladan, an’anaviy tilshunoslikdagi grammatik, semantik, kompozitsion-stilistik, differensiatsiya tamoyillarining matn birliklarini chegaralashdagi o‘rni va funksiyasi lisoniy dalillar vositasida yoritib berilgan. Shuningdek, matnni tadqiq etishda eng zamonaviy yondashuvlar sifatida e’tirof etilayotgan: a) lingvotsentrik yondashuv (“til - matn” munosabatlari aspekti); b) matnga yo‘naltirilgan (tekstotsentik) yondashuv (bunda matn alohida struktural-semantik bir butunlik sifatida muloqot ishtirokchilari munosabatiga e’tibor qaratilmay matnning o‘zi tahlil qilinishi); v) antropotsentrik yondashuv (muallif – matn – o‘quvchi munosabati aspekti); g) kognitiv yondashuv (muallif – matn –matndan tashqaridagi faoliyat korrelyasiyasi aspekti)larning matnni tahlil qilishdagi asosiy jihatlarini ko‘rsatib o‘tish maqsad qilib olingan. Maqolada sinxron-tasviriy, tavsifiy, komponent tahlil, oppozitiv, qiyosiy metodlardan foydalanildi. Olib borilgan tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, an’anaviy tilshunoslikdagi mavjud tamoyillar va ko‘rsatib o‘tilgan zamonaviy yondashuvlar matnni hozirgi zamon talablari asosida kompleks tahlil etishda alohida ahamiyatga ega. Maqolada matn tadqiqidagi ana shunday jihatlar yoritib berilgan va zamonaviy yondashuvlarning matnni turli aspektlarda baholash imkoniyati yuqori ekanligi haqidagi aniq xulosalar berilgan.
В последующие годы в узбекской лингвистике возникло несколько направлений в изучении текста. В данной статье рассматриваются современные принципы и подходы к анализу текста. В частности, освещаются роль и функция грамматических, семантических, композиционно-стилистических, дифференцирующих принципов в традиционном языкознании в разграничении текстовых единиц посредством языковых аргументов. Также в качестве наиболее современных подходов к исследованию текста признаются: а) лингвоцентрический подход (аспект отношений “язык - текст”); б) текстуально-ориентированный (текстоцентрический) подход (при котором текст анализируется как отдельное структурно-семантическое целое без акцента на отношениях участников общения); в) антропоцентрический подход (при котором текст рассматривается как отдельное структурно-семантическое целое).аспект отношения автор – текст-читатель); ж)когнитивный подход (аспект корреляции автор – текст – внетекстовая деятельность) направлен на выявление основных аспектов работы по анализу текста. Цель статьи состоит в том, чтобы показать основные аспекты анализа. В статье использованы синхронно-описательный, описательный, компонентный анализ, оппозиционный, сравнительный методы. Проведенные исследования показывают, что существующие принципы традиционного языкознания и указанные современные подходы имеют особое значение при комплексном анализе текста на основе требований настоящего времени. В статье освещаются такие аспекты исследования текста и делается четкий вывод о том, что современные подходы имеют высокую вероятность оценки текста в различных аспектах.
In the following years, several directions in the study of the text emerged in Uzbek linguistics. This article discusses modern principles and approaches to text analysis. In particular, the role and function of grammatical, semantic, compositional-stylistic, differentiating principles in traditional linguistics in the differentiation of textual units through linguistic arguments are highlighted. Also, the most modern approaches to the study of the text are recognized as: a) the linguocentric approach (the aspect of the “language - text" relationship); b) a text-oriented (text-centric) approach (in which the text is analyzed as a separate structural and semantic whole without emphasis on the relations of communication participants); c) an anthropocentric approach (in which the text is considered as a separate structural and semantic whole).the aspect of the author–text-reader relationship); g) the cognitive approach (the aspect of the author–text– extra-textual activity correlation) is aimed at identifying the main aspects of text analysis. The purpose of the article is to show the main aspects of the analysis. The article uses synchronous-descriptive, descriptive, component analysis, oppositional, comparative methods. The conducted research shows that the existing principles of traditional linguistics and these modern approaches are of particular importance in the complex analysis of the text based on the requirements of the present time. The article highlights such aspects of text research and makes a clear conclusion that modern approaches have a high probability of evaluating the text in various aspects.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Abdupattoyev M.T. | 2 | Fergana State University |
2 | Mamajonov A.B. | 1 | Fergana State University |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1.Михайлов Н.Н. Художественный текст: структура и интерпретация: Учеб. Пособие к спецкурсу. – М.: И им. Н.К. Крупской, 1990. — С 65. (Mikhailov N.N. Artistic text: structure and interpretation: Textbook. Manual for the special course. – M.: MRPI named after N.K. Krupskaya, 1990. — P 65). |
2 | 2.Солодуб, Ю.П. Теория и практика художественного перевода: Учеб. Пособие для студ. лингв. фак. высш. учеб. заведений – М.: Издательский центр «Академия», 2005. — С 304. (Solodub, Yu.P. Theory and practice of literary translation: Studies. Manual for students. lingv. fac. higher. studies. institutions – M.: Publishing center "Academy", 2005. — P 304). |
3 | 3.Реферовская Е.А. Лингвистическое исследования структуры текстa. – Л.: «Наука”, 1983, — C 170. (Referovskaya E.A. Linguistic studies of the structure of the text. – L.: "Science", 1983, — P 170). |
4 | 4.Зарубина Н.Д., Текст лингвистический и методический аспекты. – М.: «Русский язык», 1981, — C 188 (Zarubina N.D., Text linguistic and methodological aspects. – M.: "Russian language", 1981, — P 188). |
5 | 5.Мамажонов А., Абдупаттоев М. Матн назарияси. — Ф.: “Classic”. 2016. – Б 112. (Mamajonov A., Abdupattoev M. Text theory. - F.: "Classic". 2016. — P 112) |