116

Аксакал огузов, народный учитель и ясновидящий озан-невец, сказитель, наставник бахши был старейшиной, который искусно использовал духовное и воспитательное значение музыкально-эпического искусства.

Музыкально-эпическое искусство не ограничивается только повествованием событий эпоса "Горкут ата", а является учителем личностной психологии, действует в качестве воспитателя. Сказитель побуждает в слушателе (реципиенте) к художественным образам (Салур Газану, Бурла хатын, Бамсы Бейрегу, Бану Чечек...) эмоциональное сочувствие, сопереживание. Возникновение эмпатии закаливает не до конца осознанные мысли и чувства, превращает их в нравственные убеждения, возвышает человеческое достоинство, одухотворяет, закрепляет нравственные качества, создавая веру во внутренние силы. Следовательно, открывает возможность в жизш совершать поступки по доброй воле, таким образом, вносит большой вклад в совершении трансмиссии нравственных идей эпоса.

  • Internet ҳавола
  • DOI10.26739/2181-9505-2019-1-11
  • UzSCI тизимида яратилган сана 14-11-2019
  • Ўқишлар сони 105
  • Нашр санаси 13-11-2019
  • Мақола тилиRus
  • Саҳифалар сони110-118
Русский

Аксакал огузов, народный учитель и ясновидящий озан-невец, сказитель, наставник бахши был старейшиной, который искусно использовал духовное и воспитательное значение музыкально-эпического искусства.

Музыкально-эпическое искусство не ограничивается только повествованием событий эпоса "Горкут ата", а является учителем личностной психологии, действует в качестве воспитателя. Сказитель побуждает в слушателе (реципиенте) к художественным образам (Салур Газану, Бурла хатын, Бамсы Бейрегу, Бану Чечек...) эмоциональное сочувствие, сопереживание. Возникновение эмпатии закаливает не до конца осознанные мысли и чувства, превращает их в нравственные убеждения, возвышает человеческое достоинство, одухотворяет, закрепляет нравственные качества, создавая веру во внутренние силы. Следовательно, открывает возможность в жизш совершать поступки по доброй воле, таким образом, вносит большой вклад в совершении трансмиссии нравственных идей эпоса.

Ўзбек

Oqsoqol Og'uz milliy muallim va janob - bastakor, tariqatchi va baxshi ustozi epik musiqiy va epik san'atning ma'naviy va ma'rifiy ahamiyatini mohirlik bilan ishlatgan oqsoqol. Musiqiy va epik san'at nafaqat "Gorkut ota" eposining hodisalari, balki shaxsiy psixologiya muallimi, tarbiyachi sifatida ham ishlaydi. Xushxabarchi tinglovchilarda (oluvchidan) badiiy tasvirlarga (Salur G'azon, Burla Xatyn, Bamsa Beyregu, Banu Chechek ...) hissiy his-tuyg'ular, empatiya keltirib chiqaradi. Empatiyaning paydo bo'lishi butunlay ongli fikrlar va his-tuyg'ularni kuchaytirmaydi, ularni axloqiy e'tiqodga aylantiradi, insoniy qadr-qimmatni ko'taradi, ma'naviyatni ko'taradi, axloqiy fazilatlarini mustahkamlaydi, ichki kuchlarga ishonch hosil qiladi. Natijada, hayotda erkinlik irodasini amalga oshirish imkoniyatini ochadi, shu bilan epik ruhiy g'oyalarni targ'ib qilishga katta hissa qo'shadi.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Annagulyeva M.M.
Ҳавола номи
1 1.Berdimuhamedov, G. (2017). ‘Turkmenistan is the heart of the Great Silk Road’. Ashgabad: Turkmen State Service. ─p. 208
2 2.Berdimuhamedov, G. (2015). ‘Bakhshi ─ harbingers of national happiness’. (From the history of the songmusic art of the Turkmen people). Ashgabad: Turkmen State Service. ─p. 208.
3 3.Berdimuhamedow, G (2014). ‘Medeniýet halkyň kalbydyr’, Aşgabat:Türkmen döwlet neşirýat gullugy. ─ p.263
4 4.Berdimuhamedov, G. (2015). ‘Bakhshi ─ harbingers of national happiness’. (From the history of the songmusic art of the Turkmen people). Ashgabad: Turkmen State Service. ─ p.205
5 5.‘Kitaby dädem Gorkut’. (2015). Aşgabat. Türkmen döwlet neşirýat gullugy. ─ p.269 6.‘The book of my grandfather Korkut’ (1962). Rump heroic epic. Translation of Academician V.V. Bartold. Zhirmunsky, V.M. Rough heroic epic and “The Book of Korkuta”. Moscow-Leningrad: - Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR .. ─ 290 p.
6 7.Rejebow, S.(1981). ‘Estetiki medeniýet hakda’. Red.T.Berdiýew we A.Haýydow. —Aşgabat: Ylym ─ p.261
7 8.‘Türkmen dessançylyk sungatynyň ylmy ugurlary’. (2015). - A.:Türkmen döwlet neşirýät gullugy,. ─ p.360
8 9.Berdimuhamedov, G. (2017). ‘Turkmenistan is the heart of the Great Silk Road’. Ashgabad: Turkmen State Service. ─ 96 s.
9 10. ‘Kitaby dädem Gorkut’. (2015). Aşgabat. Türkmen döwlet neşirýat gullugy. ─ from p.79
10 11. ‘Kitab-i Dede Korkut. English ’. The Book of Dede Korkut. (1991) .A Turkish Epic. Translated and edited bu Faruk Sumer. Ahmet E. Uysal and Warren S.Walker: University of Texas Press. Austin. ─ 248p.
Кутилмоқда