Мақолада кислородли органик эфирларнинг бензин ёқилғилари октан сонига самарали таъсири ўрганилган ҳамда физикмеханик хоссалари таҳлил қилинган. Таклиф этилган Е-1, Е-2, Е-3 маркали октан сонини оширувчи қўшимчаларнинг ёқилғи октан сонига таъсири икки йўналишда тадқиқ этилди: тадқиқот ва мотор. Олинган дастлабки натижаларга кўра, октан сонига самарали таъсир этувчи тавсия этилган қўшимчалар аналогларига нисбатан октан сонини оширишга ижобий таъсир кўрсатди. Тажриба-синов давомида ушбу қўшимчаларни ёқилғиларнинг октан сонини оширишда қўллаш мумкинлиги исботланди. E-1, E-2 ва E-3 органик эфирлари асосидаги қўшимчалар риформация қилинган бензинга қўшилганда, октан сонининг тадқиқот ва мотор усули бўйича аналогларидан 0,1-1,1 бирликка самарадорлиги аниқланди.
Мақолада кислородли органик эфирларнинг бензин ёқилғилари октан сонига самарали таъсири ўрганилган ҳамда физикмеханик хоссалари таҳлил қилинган. Таклиф этилган Е-1, Е-2, Е-3 маркали октан сонини оширувчи қўшимчаларнинг ёқилғи октан сонига таъсири икки йўналишда тадқиқ этилди: тадқиқот ва мотор. Олинган дастлабки натижаларга кўра, октан сонига самарали таъсир этувчи тавсия этилган қўшимчалар аналогларига нисбатан октан сонини оширишга ижобий таъсир кўрсатди. Тажриба-синов давомида ушбу қўшимчаларни ёқилғиларнинг октан сонини оширишда қўллаш мумкинлиги исботланди. E-1, E-2 ва E-3 органик эфирлари асосидаги қўшимчалар риформация қилинган бензинга қўшилганда, октан сонининг тадқиқот ва мотор усули бўйича аналогларидан 0,1-1,1 бирликка самарадорлиги аниқланди.
В статье изучено эффективное влияние органических эфиров, содержащих кислород, на октановое число бензиновых топлив, полученных в качестве премедикаментов, и проанализированы их физико-механические свойства. Влияние предлагаемых октаноповышающих присадок марок Е-1, Е-2, Е-3, на октановое число топлив изучалось двумя способами: исследовательским и моторным. Согласно полученным предварительным результатам доказано, что предлагаемые присадки эффективно воздействуют на октановое число и оказывают положительное влияние на повышение октанового числа по сравнению с аналогами. По результатам экспериментальных испытаний доказано, что данные присадки можно использовать для повышения октанового числа топлив. При введении присадок на основе органических эфиров Е-1, Е-2 и Е-3 в бензин при риформинге определена исследовательским методом и моторным методом его эффективность по октановому числу – на 0,1-1,1 единицы выше, чем у аналогов.
The article studies the best effect of organic oxygen-containing esters on the octane number of petroleum fuels obtained as pre-medicines and analyzes their physical and mechanical properties. The impact of the proposed additives that help to raise the octane numbers E-1, E-2, and E-3 on the octane number of fuel was studied in two ways: research and motor. Preliminary findings show that the proposed additives positively affect the octane number compared to analogues. Based on the results of experimental tests, it was proven that the additives can be used to raise the octane number of fuels. When introducing additives based on organic esters E-1, E-2, and E-3 into reformed gasoline, their efficiency in terms of octane number was determined to be 0.1–1.1 units higher than that of analogues by research and motor methods
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Berdiyev S.A. | texnika fanlari nomzodi, Tarmoq korxonalarida innovatsion ekotizimni rivojlantirish boshqarmasi boshlig‘i | O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta'lim, fan va innovatsiyalar vazirligi huzuridagi Innovatsion rivojlanish agentligi |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Chirkova, Y., & Arkhipov, I. (2018). Modern requirements for motor gasoline. Alley of Science, 21-32. |
2 | Ershov, M., & Emelyanov, V. (2014). Production of promising automobile and aviation gasolines in Russia. National Oil and Gas Forum, 19. |
3 | Gureev, A., & Azev, V. (1996). Automotive gasolines, properties and applications. Moscow: Neft’ i gaz Publ. |
4 | Imdadul, H., Masjuki, H., Kalam, M., Zulkifli, N., Rashed, M., Rashedul, H., & Islam, M. (2015). RSC Adv, 74. |
5 | Kapustin, V., & Rudin, M. (2013). Chemistry and technology of oil refining. Moscow: Khimiya Publ. |
6 | Kapustin, V., Chernysheva, E., & Khakimov, R. (2015). New technologies for the production of high-octane gasoline. Business magazine Neftegaz.RU., 24–28. |
7 | Kayumov, Z., Nurullaev, S., & Turabdzhanov, S. (2015). Development of new composite automotive fuels with nitrogen and oxygen-containing environmentally friendly components. Progressive Technologies and Processes, 50-52. |
8 | Khavkin, V. (2008). New technologies for the production of motor fuels. World of Petroleum Products, 8-12. |
9 | Kirgina, M. (2019). Optimization of gasoline blending recipes using a computer modeling system. Business Magazine Neftegaz.RU, 70-74. |
10 | Levinbuk, M. (2010). Reducing the total content of aromatic hydrocarbons and benzene in reformates. World of Petroleum Products, 7-12. |
11 | Maryshev, V., Mozhaiko, V., & Sorokin, I. (2005). Removal of benzene from reformate products. Catalyst and process for benzene hydroisomerization. Oil refining and Petrochemicals, 9-10. |
12 | Mirzamakhmudov, Z., Jalilov, A., & Nurkulov, F. (2021.). Study of anti-knock additives based on metal-containing modifiers. Universum: Technical Sciences, 7-2(88), 66-69. |
13 | Nurmukhametova, E., Akhmetov, A., & Rakhmatullin, A. (2014). Research on catalytic cracking gasoline. Oil and Gas Business(2), 181-193. |
14 | Polyakov, S. (2014). Gasoline dielectric control device. PhD thesis. |
15 | Ryabov, V. (2020). Chemistry of oil and gas. Moscow: Chimiya Publ. |
16 | Safonov, A., Ushakov, A., & Oreshenkov, A. (2008). Prospects for improving the quality of automobile fuels in the Russian Federation. ChemMotToring, 21-24. |
17 | Saidakhmedov, S. (2013). Development of anti-knock oxygen-containing compositions based on local raw materials of the Republic of Uzbekistan. Тashkent. |
18 | Temereva, I., & Smirnova, T. (2020). Modification of the formulation of motor gasoline using the compounding method. Electronic scientific and methodological journal of Omsk State Agrarian University, 1(20), 3. |
19 | Urmatov, R., & Salakhov, I. (2018). Development of formulations for motor gasoline grades AI92 and AI-95. Alley of Science, 6(5), 715-721. |
20 | Zolotarev, A., Kuznetsov, S., & Levinbuk, M. (2013). Prospects for the high-octane additives market in Russia. The chemical journal., 42-44. |
21 | Zolotarev, A., Kuznetsov, S., & Levinbuk, M. (2013). Some performance characteristics of high-octane gasoline additives: TAME, MTBE and alkyl gasoline. The world of petroleum products. Oil Companies Bulletin, 8-11. |