Barcha davrlarda ham har qanday darajadagi muammolarni bartaraf
qilishning eng maqbul usuli – bu ta’lim-tarbiyani isloh qilish hisoblanadi. Bu masala jadidchilik
harakatining g‘oyalarida ham o‘z aksini topgan. Jadidlarning ma’rifatparvarlik qarashlarining
asl maqsadi xalqni faqatgina diniy bilimlar bilangina emas, balki zamon talab qiladigan dunyoviy
ilmlar bilan ham qurollantirish orqali hurriyatga yetaklash hisoblangan. Jadidlarning ta’lim
sohasidagi yondashuvlari bugungi kunda ham o‘z nufuzini yo‘qotmagan. Mazkur maqolada buyuk
ma’rifatparvar olim, sovet davrida Markaziy Osiyoda tan olingan ilk professor Abdurauf
Fitratning ilm-fan sohasidagi xizmatlari, Buxoroda yangi usul maktablarini tashkil etishi,
yoshlarni diniy ilm bilan birgalikda dunyoviy ilmlarni ham o‘rganishga targ‘ib qilganligi haqida
ma’lumotlar tahliliy yoritilgan. Shuningdek, jadid adabiyotidagi ma’rifatparvarlik g‘oyalari
hamda uni rivojlantirish tendensiyalariga alohida ahamiyat qaratilgan. Negaki ta’lim dunyoni
o‘zgartirish uchun eng qudratli quroldir. Dunyoviy ilmlar nuqtai nazaridan qarasak, ziyolilar
jamiyat rivoji, millat ma’rifati uchun mas’ul shaxslar hisoblanadilar. El-yurt taraqqiy qilishi
uchun, eng avvalo, millat ozod va erkin bo‘lishi lozim. Jadidlar bu haqiqatni to‘g‘ri va munosib
anglagan holda Vatan ozodligi uchun ma’rifatni yuksaltirish yo‘lini tanladilar.
Barcha davrlarda ham har qanday darajadagi muammolarni bartaraf
qilishning eng maqbul usuli – bu ta’lim-tarbiyani isloh qilish hisoblanadi. Bu masala jadidchilik
harakatining g‘oyalarida ham o‘z aksini topgan. Jadidlarning ma’rifatparvarlik qarashlarining
asl maqsadi xalqni faqatgina diniy bilimlar bilangina emas, balki zamon talab qiladigan dunyoviy
ilmlar bilan ham qurollantirish orqali hurriyatga yetaklash hisoblangan. Jadidlarning ta’lim
sohasidagi yondashuvlari bugungi kunda ham o‘z nufuzini yo‘qotmagan. Mazkur maqolada buyuk
ma’rifatparvar olim, sovet davrida Markaziy Osiyoda tan olingan ilk professor Abdurauf
Fitratning ilm-fan sohasidagi xizmatlari, Buxoroda yangi usul maktablarini tashkil etishi,
yoshlarni diniy ilm bilan birgalikda dunyoviy ilmlarni ham o‘rganishga targ‘ib qilganligi haqida
ma’lumotlar tahliliy yoritilgan. Shuningdek, jadid adabiyotidagi ma’rifatparvarlik g‘oyalari
hamda uni rivojlantirish tendensiyalariga alohida ahamiyat qaratilgan. Negaki ta’lim dunyoni
o‘zgartirish uchun eng qudratli quroldir. Dunyoviy ilmlar nuqtai nazaridan qarasak, ziyolilar
jamiyat rivoji, millat ma’rifati uchun mas’ul shaxslar hisoblanadilar. El-yurt taraqqiy qilishi
uchun, eng avvalo, millat ozod va erkin bo‘lishi lozim. Jadidlar bu haqiqatni to‘g‘ri va munosib
anglagan holda Vatan ozodligi uchun ma’rifatni yuksaltirish yo‘lini tanladilar.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Jorayev H. . | Tarix fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) | Chirchik State Pedagogical Institute, |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Buxoro haqiqati 1994-yil 17-avgust №66 |
2 | O‘zbekistonning yangi tarixi 2. O‘zbekiston Sovet Mustamlakachilik davrida.- Toshkent: 2000, - b. 246-247. |
3 | Buxoro haqiqati 1997-yil 2-aprel №27 |
4 | Qosimov B. Milliy uyg‘onish Toshkent “Ma’naviyat” 2002 263 –b. |
5 | O‘zbekiston milliy arxivi, 48-fond, 1-ro’yxat, 260-ish, 36-varaqa. |