50

В статье рассмотрена и рассчитана тормозная система новой автомотрисы АС- 01Уз, входящей в состав специального подвижного состава железных дорог. Aвтомотриса представляет собой двухосное транспортное средство, в котором, согласно установленной схеме, используется тормозное оборудование. В тормозной системе используются компрессор, кран-машиниста, магистральная часть, воздухораспределитель, резервуар, тормозной цилиндр, тормозной башмак, чугунная колодка и другое оборудование. В статье определены критерии обеспечения эффективности торможения, сила прижатия тормозной колодки, сила сжатия внутренней пружины тормозного цилиндра, определен коэффициент трения тормозных колодок и величина удельного сопротивления движению, так же произведен расчет на отсутствие юза колесных пар автомотрисы при торможении, коэффициент трения и тормозной путь при экстренном торможении.

  • Internet ҳавола
  • DOI
  • UzSCI тизимида яратилган сана 16-04-2024
  • Ўқишлар сони 50
  • Нашр санаси 31-03-2023
  • Мақола тилиRus
  • Саҳифалар сони47-54
English

The article considers and calculates the brake system of the new railcar AS-01Uz, which is part of the special rolling stock of railways. The railcar is a two-axle vehicle in which, according to the established scheme, braking equipment is used. The brake system uses a compressor, a crane driver, a main part, an air distributor, a reservoir, a brake cylinder, a brake shoe, a cast-iron block and other equipment. The article defines the criteria for ensuring the efficiency of braking, the pressing force of the brake shoe, the compression force of the internal spring of the brake cylinder, the coefficient of friction of the brake shoes and the value of the specific resistance to movement, the calculation was also made for the absence of skidding of the railcar wheelsets during braking, the coefficient of friction and the braking distance when emergency braking.

Русский

В статье рассмотрена и рассчитана тормозная система новой автомотрисы АС- 01Уз, входящей в состав специального подвижного состава железных дорог. Aвтомотриса представляет собой двухосное транспортное средство, в котором, согласно установленной схеме, используется тормозное оборудование. В тормозной системе используются компрессор, кран-машиниста, магистральная часть, воздухораспределитель, резервуар, тормозной цилиндр, тормозной башмак, чугунная колодка и другое оборудование. В статье определены критерии обеспечения эффективности торможения, сила прижатия тормозной колодки, сила сжатия внутренней пружины тормозного цилиндра, определен коэффициент трения тормозных колодок и величина удельного сопротивления движению, так же произведен расчет на отсутствие юза колесных пар автомотрисы при торможении, коэффициент трения и тормозной путь при экстренном торможении.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Raximov R.V. Professor Tashkent State Transport University
2 Khaydarov O.U. Katta o'qituvchi Tashkent State Transport University
3 Khurmatov Y.A. Katta o'qituvchi Tashkent State Transport University
Ҳавола номи
1 1. Rail transport: Encyclopedia / Ch. ed. J51 N.S. Konarev. – M.: Great Russian Encyclopedia, 1994.–559 p.
2 2. Design features of railcars of a new generation / A.A. Yukhnevsky, D.I. Goncharov// Heavy engineering.–2015. No. 1-2.– p. 25-30
3 3. Service motorcars of AC1 series. Site "Steam locomotives of epochs" - Access mode: http://www.paravozoff.ru/articles/show/144.
4 4. The choice of directions for the development of the wagon fleet of the railways of Uzbekistan / R.V. Rakhimov // Transport of the Russian Federation. - 2018. - No. 1 (74). - S. 71 - 74. [In Russian: Rahimov R.V. Wagon fleet of Uzbekistan’s railways].
5 5. Analysis and prospects for the development of performance cargo transportation in the Republic of Uzbekistan / R. Rahimov, B. Abdullaev, Ya. Hurmatov, O. Haydarov, K. Inoyatov // Proceedings of the 1st International Conference on Problems and Perspectives of Modern Science (ICPPMS-2021). – TIIAME, 2021. – P. 1 – 6.
6 6. Prospects for the development of car building in the Republic of Uzbekistan / Ya.O. Ruzmetov, R.V. Rakhimov // Collection of scientific papers of the VIII All-Russian scientific and practical conference "Problems and prospects for the development of car building" (Bryansk, April 18 - 19, 2019). - Bryansk: BSTU, 2019. - P. 147 - 150.
7 7. About designing the height of the first profile of the marshalling hump. Jabbarov Sh.B., Khaidarov O.U., Khurmatov Ya.A., Inoyatov K.Kh., Khozhiev N.K. Инновации. Наука. Образование. 2021. № 36. С. 1023-1035.04
8 8. About the motion of the wagon on the marshalling hump under the impact of air environment and tailwind. Jabbarov Sh.B., Khaidarov O.U., Khurmatov Ya.A., Inoyatov K.Kh., Zhumabekov B.Sh.Инновации. Наука. Образование. 2021. № 36. С. 1036-1052.05
9 9. Designing the height of the first profile of the marshalling hump. Turanov K., Gordienko A., Saidivaliev S., Djabborov S. В сборнике: E3S Web of Conferences. Topical Problems of Green Architecture, Civil and Environmental Engineering, TPACEE 2019. 2020. С. 03038.612
10 10. Substantiation of technical solutions for the body of a railcar with two diesel generator sets / D.I. Goncharov, A.S. Zhukov, P.S. Lomakov et al.// Rolling Stock of the 21st Century: Ideas, Requirements, Projects, VIII International Scientific and Technical Conference. - St. Petersburg, 2013. - S. 76-79.
11 11. Norms for calculating and evaluating the strength of load-bearing elements and dynamic qualities of the undercarriage of the multi-unit rolling stock of 1520 mm gauge railroads of the Ministry of Railways / - M .: VNIIV - VNIIZhT, 1997–147 p.
12 12. Wagons / Edited by N. L.A. Shadur. –M.: Transport, 1973. - 440 p.
Кутилмоқда