101

The functional purpose of the supports is the transfer of vertical and horizontal loads to the ground, including the weight of structures of superstructures, devices of the bridge bed on highways, structural loads of mobile temporary vehicles, wind and seismic impacts. In ancient times, until the middle of the 19th century, wooden and stone supports were mainly used in the construction of the bridge. Wooden supports were used for wooden and metal span bridges. The advantages of wooden supports are: simplicity of construction, the possibility of using local materials and their relatively small consumption, and the opposite disadvantages are the formation of brittle deformations, increased fire hazard. Currently, the circle of wooden supports is limited to temporary bridges. Stone supports made of natural or artificial stone are very strong, the age of the oldest supports that have survived to this day exceeds thousands of years. In the literature on the design and construction of stone pillars, the term “Stone bridges” is usually used, because, after all, all devices are built of stone. Empirically determined dimensions of stone bridge supports were 1/3 of the span structure, and their stability in cases of unbalanced push was provided only by the own weight of the devices. Often the supports are erected using various types of lime binder materials.

  • Internet ҳавола
  • DOI
  • UzSCI тизимида яратилган сана 25-04-2024
  • Ўқишлар сони 101
  • Нашр санаси 29-12-2023
  • Мақола тилиIngliz
  • Саҳифалар сони26-33
English

The functional purpose of the supports is the transfer of vertical and horizontal loads to the ground, including the weight of structures of superstructures, devices of the bridge bed on highways, structural loads of mobile temporary vehicles, wind and seismic impacts. In ancient times, until the middle of the 19th century, wooden and stone supports were mainly used in the construction of the bridge. Wooden supports were used for wooden and metal span bridges. The advantages of wooden supports are: simplicity of construction, the possibility of using local materials and their relatively small consumption, and the opposite disadvantages are the formation of brittle deformations, increased fire hazard. Currently, the circle of wooden supports is limited to temporary bridges. Stone supports made of natural or artificial stone are very strong, the age of the oldest supports that have survived to this day exceeds thousands of years. In the literature on the design and construction of stone pillars, the term “Stone bridges” is usually used, because, after all, all devices are built of stone. Empirically determined dimensions of stone bridge supports were 1/3 of the span structure, and their stability in cases of unbalanced push was provided only by the own weight of the devices. Often the supports are erected using various types of lime binder materials.

Русский

Функциональное назначение опор-перенос на грунт вертикальных и горизонтальных нагрузок, в том числе веса конструкций пролётных строений, устройств полотна мостов на автомобильных дорогах, конструкционных нагрузок подвижного временного автотранспорта, ветровых и сейсмических воздействий. В древние времена до середины 19 века при строительстве моста использовались в основном деревянные и каменные опоры. Деревянные опоры использовались для деревянных и металлических пролетных мостов. Достоинствами деревянных опор являются: простота конструкции, возможность исполь-зования местных материалов и сравнительно небольшой их расход, а обратными недостатками-образование хрупких деформаций, повышенная пожароопасность. В настоящее время круг деревянных опор ограничен временными мостами. Каменные опоры из натурального или искусственного камня отличаются очень высокой прочностью, возраст самых старых опор, сохранившихся до наших дней, превышает тысячи лет. В литературе по проектированию и строительству каменных опор обычно используется термин «каменные мосты», потому что, в конце концов, все устройства построены из камня. Эмпирически определенные размеры опор каменных мостов составляли 1/3 от пролётного строения, а их устойчивость в случаях несбалансированного толчка обеспечивалась только собственным весом устройств. Часто опоры возводятся с использованием различных типов связующих известковых материалов.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Miralimov M.K. Professor Tashkent State Transport University
2 Ospanov R.S. Assistent Tashkent State Transport University
Ҳавола номи
1 1. Strength of reinforced concrete T-beams of bridges reinforced with external reinforcement from fabric polymeric composites. E3S Web of Conferences 401, 01068 (2023). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340101068
2 2. Modeling of dissipation of vibration energy in problems of structural dynamics. E3S Web of Conferences 401, 05025 (2023). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340105025
3 3. Evaluation of effect of deviations in width of cross-section of connected elements. E3S Web of Conferences 401, 02049 (2023). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340102049
4 4. Calculation of the intermediate support of a three-span overpass. Universum. 2023. 5(110). https://7universum.com/ru/tech/archive/item/15557
5 5. Investigation of stress transfer through cracks in reinforced concrete elements. E3S Web of Conferences 401, 03023 (2023). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340103023
6 6. Ground behaviour and settlements analysis on tunnelling of shallow-buried metro in Tashkent city. E3S Web of Conferences 401, 01062 (2023).https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340101062
7 7. Numerical approach for assessment of stress strain state of road culverts. AIP Conference Proceedings 2637, 050003 (20 October 2022); https://doi.org/10.1063/5.0119096
8 8. Influence of the inertia force of underground pipeline systems under seismic loads. AIP Conference Proceedings 2637, 050002 (20 October 2022). https://doi.org/10.1063/5.0119606
9 9. Multivariate Statistical Modeling of Strength and Parameters of Diagrams σb–εb for Expanded Clay Concrete. AIP Conference Proceedings 2637, 050005 (20 October 2022). https://doi.org/10.1063/5.0120127
10 10. Methodology Of Techno-Economic Feasibility Study For The Reconstruction of Road Bridges. International Conference on problems and perspectives of modern Sciense (June 2021). https://www.scopus.com/results/authorNamesList
11 11. Проведение исследований расчетной системы оценки технического состояния и стоимости работ по ремонту автодорожных мостов. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
12 12. Нормативно-правовые и теоретические основы оценки технического состояния и стоимости ремонта автодорожных мостов. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
13 13. Экспериментальные и теоретические исследования контактного взаимодействия берег трещин в экспериментальных образцах дисков при сдреже. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
14 14. Отребованиях к эксплуатируемым мостам при скоростном движении. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
15 15. Развитие современных представлений о структуре и свойствах фибробетона как композиционного материала на основе стальной и неметаллической фибры. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсо- сберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
16 16. Расчет сборного плитного пролетного строения железобетонного автодорожного моста на временные нагрузки А14 и НК-100. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
17 17. Разработка добавки на основе целлюлозы для стабилизации асфальтобетона каменной мастикой. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
18 18. Miralimov M.X. Axmedov Sh.B. Ospanov R.S. “Monolit ko‘prik va yo‘lo‘tkazgichlarni qurish va loyihalashning ilg‘or texnologiyalari. O‘quv qo‘llanma. 2023y. TDTU nashriyoti.
19 19. ШНК 2.01.20-23 «Строительство транспортных сооружений в сейсмических районах» Минстрой РУз, Ташкент 2023.
20 20. Miralimov M.X., Abirov R.A., Adilov F.F., Ospanov R.S. Ko‘prik tayanchi. Foydali model patenti. Oʻzbekiston Respublikasi Adliya Vazirligi. № FAP 02195. Toshkent 2022y.
Кутилмоқда