99

Поезд локомотивларининг рационал турини танлашда ёнилғи-энергияси сарфи асосий омиллардан бири ҳисобланади. Бунда поездларнинг тортувига сарфланадиган ёнилғи-энергия миқдорига вагонлар ва ташиладиган юклар параметрлари сезиларли даражада таъсир кўрсатади. Мақолада хусусий транспорт компанияси локомотивлари томонидан поездларнинг тортувига сарфланадиган ёнилғи-энергия ресурслари миқдорини мавжуд шароитларда ташилиши режалаштирилган юкларнинг ҳажмини инобатга олган ҳолда ҳисоблашнинг алгоритми ва дастурий мажмуалар кўринишидаги инструментал воситаси тавсия этилган. Бунинг асосида фойдаланилиши режалаштирилган поезд локомотивларининг рационал турини танлаш бўйича техник-технологик ечимлар вагон ва ташиладиган юкнинг параметрлари, ташиш масофаси, темир йўл тавсифини ҳисобга олган ҳолда ишлаб чиқилган.

  • Internet ҳавола
  • DOI
  • UzSCI тизимида яратилган сана 11-05-2024
  • Ўқишлар сони 99
  • Нашр санаси 30-09-2023
  • Мақола тилиO'zbek
  • Саҳифалар сони73-83
English

The main factor influencing the choice of a rational type of train locomotives is the consumption of fuel and energy resources. At the same time, the parameters of cars and transported goods have a significant impact on the value of consumed fuel and energy resources on train traction. The article proposes an algorithm and a tool in the form of software systems for calculating the fuel and energy costs of locomotives of a private transport company for train traction for real conditions, taking into account the planned volume of transported goods. Based on them, technical and technological solutions have been developed for choosing a rational type of train locomotives that are planned to be operated based on the parameters of the transported cargo and the type of car, the distance of transportation, and the characteristics of the road.

Русский

Основным фактором, влияющим на выбор рационального типа поездных локомотивов, является расход топливно-энергетических ресурсов. При этом существенное влияние на значение потребляемых топливно-
энергетических ресурсов на тягу поездов оказывают параметры вагонов и перевозимых грузов. В статье предложены алгоритм и инструментальное средство в виде программных комплексов для расчета топливо-
энергетических затрат локомотивами частной транспортной компании на тягу поездов для реальных условий с учетом планируемого объема перевозимых грузов. На их основе разработаны технико-технологические
решения по выбору рационального типа поездных локомотивов, которые планируется эксплуатировать, исходя из параметров перевозимого груза и типа вагона, дальности перевозок, характеристик дороги.

Ўзбек

Поезд локомотивларининг рационал турини танлашда ёнилғи-энергияси сарфи асосий омиллардан бири ҳисобланади. Бунда поездларнинг тортувига сарфланадиган ёнилғи-энергия миқдорига вагонлар ва ташиладиган юклар параметрлари сезиларли даражада таъсир кўрсатади. Мақолада хусусий транспорт компанияси локомотивлари томонидан поездларнинг тортувига сарфланадиган ёнилғи-энергия ресурслари миқдорини мавжуд шароитларда ташилиши режалаштирилган юкларнинг ҳажмини инобатга олган ҳолда ҳисоблашнинг алгоритми ва дастурий мажмуалар кўринишидаги инструментал воситаси тавсия этилган. Бунинг асосида фойдаланилиши режалаштирилган поезд локомотивларининг рационал турини танлаш бўйича техник-технологик ечимлар вагон ва ташиладиган юкнинг параметрлари, ташиш масофаси, темир йўл тавсифини ҳисобга олган ҳолда ишлаб чиқилган.

Ҳавола номи
1 1. Traction calculation rules for train operation. 2016. – P. 515.
2 2. Klimovich A.V. Optimization of train traffic control by minimizing the cost of energy resources for traction: monograph. – M.: Company Sputnik+, 2008. – 263 p.
3 3. Komarova A.N., Boronenko Yu.P. Comparative assessment of the resistance to movement of freight cars on bogies of various types // Transport of the Russian Federation, 2014. – №3 (52). – P. 69-72.
4 4. Esaulov V.A. Methods for improving the technology of passing freight trains on the freight-loaded direction of the railway: Thesis for the degree of candidate of technical sciences. – St. Petersburg: PGUPS. – 2015. – 188 p.
5 5. Baklanov A.A., Domanov K.I., Yurasov O.D. Traction rolling stock of a new generation in the structure of the management of the transportation process using the principles of polygon technologies // Vestnik RGUPS, №2. – 2020. – P. 36-44.
6 6. Junhua Ren, Qing Zhang, Feng Liu. Analysis of factors affecting traction energy consumption of electric multiple unit trains based on data mining / Journal of Cleaner Production, Volume 262, 2020. – P. 1-11.
7 7. Gushchin V.O., Kulikova E.A. Improving the energy efficiency of traction rolling stock // Energy and resource saving. Energy supply. Non-traditional and renewable energy sources: materials of the International scientific-practical conference of students, graduate students and young scientists, dedicated to the memory of Professor Danilov N.I. (1945-2015) – Danilov Readings (Yekaterinburg, December 11-15, 2017). – Yekaterinburg: UrFU, 2017. – P. 151-155.
8 8. Alzhanov B.B. Analysis and ways to reduce electricity consumption in freight traffic on the Kazakh railway: Thesis for the degree of candidate of technical sciences. – St. Petersburg: PGUPS. – 2015. – 198 p.
9 9. Management of operational work on railway transport. Volume 2. Traffic control. Textbook for high schools railway transport. Ed. Kovaleva, A.T. Osminin. Moscow: GOU UMTs, 2011.– 440 p.
10 10.Masharipov M., Adilova N., Suyunbayev Sh., Ablyalimov O., Khusenov U. Investigation of the dependence of the basic resistivity of movement on the type of wagons / The scientific journal of vehicles and roads. – 2023. – №1. – P. 85-96.
11 11.Masharipov M., Suyunbayev Sh., Ablyalimov O., Khusenov U., Lesov A. Improving the method of performing traction calculations taking into account the peculiarities of different types of wagons / The scientific journal of vehicles and roads. – 2023. – №1. – P. 133-146.
12 12.Suyunbaev Sh.M. Patterns of train formation at technical stations during the departure of trains along the lines of a rigid schedule / Thesis for the degree of candidate of technical sciences. – St. Petersburg: PGUPS. – 2011. – 176 p.
13 13.Karchik V.G., Kuranova O.N. Economic efficiency of electric traction. – St. Petersburg: PGUPS. – 2005. – 134 p.
14 14.Nekrashevich V.I., Kozlov V.E., Bodyul V.I., Borodin A.F. Train operation with constant dimensions of freight traffic and non-fixed mass and length of trains / Bulletin of VNIIZhT. – 1991. – № 8. – P. 12-17.
Кутилмоқда