Transport tizimini rivojlantirishning optimal rejasi iqtisodiyotning va aholining tashishga bo‘lgan ehtiyojlarini to‘liq qondirishi, shu bilan birga transport vositalari va tarmoqlaridan foydalanish hamda ularni rivojlantirishga oid barcha xarajatlarni minimallashtirishi lozim. Mazkur masalani mezoni ishlab chiqarish kuchlarini optimal rivojlantirish rejasini olishga ta’sir etuvchi hamma aspektlarni o‘zida mujassam etishi lozim. Transport tarmoqlarini sifatli rivojlantirish asosida aholiga uzluksiz va qulay transport xizmati ko‘rsatishni ta’minlash bugungi kunning dolzarb vazifalaridan hisoblanadi. Transportdan foydalanish qulayligini ta’minlash avtomobil yo‘llarini qurish, qayta qurish va ta’mirlash, tuproq yo‘llarni ta’mirlab, qattiq va shag‘al qoplamali yo‘llarga bosqichma-bosqich o‘tkazish, ta’mirtalab ko‘priklar va boshqa sun’iy inshootlarini bosqichma-bosqich qayta qurish va ta’mirlash hamda sementobeton qoplamali yo‘llarni rivojlantirish kabi chora-tadbirlar asosida amalga oshiriladi. Avtomobil yo‘li mahalliy tarmog‘ining haqiqiy holatidan kelib chiqib, transportdan foydalanishni baholash uchun ijtimoiy-iqtisodiy ko‘rsatkichlar tizimini shakllantirish kerak. Ko‘rsatkichlar tizimi avtomobil yo‘llari tarmog‘i holatining sifatini hisobga olgan holda tadqiq etilayotgan mintaqaning ijtimoiy-iqtisodiy holatini aks ettirishi kerak. Maqolada avtomobil yo‘llari tarmog‘ining joylashuvi va rivojlanishiga ta’sir etuvchi mavjud mezon va ko‘rsatkichlar tahlili asosida hududdagi avtomobil yo‘llaridan foydalanishga qo‘yiladigan talablarni hisobga olgan holda ijtimoiy ko‘rsatkichlar tizimi shakllantirildi. O‘rganilayotgan ko‘rsatkichlar o‘rtasidagi korrelyatsiya-regressiya modeli yo‘l tarmog‘i rivojlanishining hududning ijtimoiy-iqtisodiy o‘sishi samaradorligiga ta’sirini asoslash uchun taqdim etilgan.
Transport tizimini rivojlantirishning optimal rejasi iqtisodiyotning va aholining tashishga bo‘lgan ehtiyojlarini to‘liq qondirishi, shu bilan birga transport vositalari va tarmoqlaridan foydalanish hamda ularni rivojlantirishga oid barcha xarajatlarni minimallashtirishi lozim. Mazkur masalani mezoni ishlab chiqarish kuchlarini optimal rivojlantirish rejasini olishga ta’sir etuvchi hamma aspektlarni o‘zida mujassam etishi lozim. Transport tarmoqlarini sifatli rivojlantirish asosida aholiga uzluksiz va qulay transport xizmati ko‘rsatishni ta’minlash bugungi kunning dolzarb vazifalaridan hisoblanadi. Transportdan foydalanish qulayligini ta’minlash avtomobil yo‘llarini qurish, qayta qurish va ta’mirlash, tuproq yo‘llarni ta’mirlab, qattiq va shag‘al qoplamali yo‘llarga bosqichma-bosqich o‘tkazish, ta’mirtalab ko‘priklar va boshqa sun’iy inshootlarini bosqichma-bosqich qayta qurish va ta’mirlash hamda sementobeton qoplamali yo‘llarni rivojlantirish kabi chora-tadbirlar asosida amalga oshiriladi. Avtomobil yo‘li mahalliy tarmog‘ining haqiqiy holatidan kelib chiqib, transportdan foydalanishni baholash uchun ijtimoiy-iqtisodiy ko‘rsatkichlar tizimini shakllantirish kerak. Ko‘rsatkichlar tizimi avtomobil yo‘llari tarmog‘i holatining sifatini hisobga olgan holda tadqiq etilayotgan mintaqaning ijtimoiy-iqtisodiy holatini aks ettirishi kerak. Maqolada avtomobil yo‘llari tarmog‘ining joylashuvi va rivojlanishiga ta’sir etuvchi mavjud mezon va ko‘rsatkichlar tahlili asosida hududdagi avtomobil yo‘llaridan foydalanishga qo‘yiladigan talablarni hisobga olgan holda ijtimoiy ko‘rsatkichlar tizimi shakllantirildi. O‘rganilayotgan ko‘rsatkichlar o‘rtasidagi korrelyatsiya-regressiya modeli yo‘l tarmog‘i rivojlanishining hududning ijtimoiy-iqtisodiy o‘sishi samaradorligiga ta’sirini asoslash uchun taqdim etilgan.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Kuziev A.U. | dotsent | Termiz davlat universiteti |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | [1] Копылов, С. В. Обоснование развития местной сети дорог на основе социального, экономического и промышленного критериев на примере Республики Саха (Якутия). Молодые ученые в решении актуальных проблем науки, 2003. |
2 | [2] Kazemi, L., Shahabi, C., Sharifzadeh, M., & Vincent, L. (2007, November). Optimal traversal planning in road networks with navigational constraints. In Proceedings of the 15th annual ACM international symposium on Advances in geographic information systems (pp. 1-8). |
3 | [3] Kabashkin, I. (2015). Modelling of regional transit multimodal transport accessibility with Petri net simulation. Procedia Computer Science, 77, 151-157. |
4 | [4] Fedorova, A., Kuzmenkov, A., & Emelianova, E. (2023). Road transport infrastructure of republic of Karelia automobile roads: assessment of the state and development trends. In E3S Web of Conferences (Vol. 371). EDP Sciences. |
5 | [5] Kuziev, A. U., & Muratov, A. K. (2021). Application of Logistical Principles in the Development of Directions in the Region. The American Journal of Engineering and Technology, 3(05), 143-149. |
6 | [6] Ульджабаев, К.У. (1999). Экономическая реформа на железнодорожном транспорте. Т, Мехнат. |
7 | [7] Kuziev, A. U. (2022). Methodology of development of the regional road network. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(5), 969-975 |
8 | [8] Бутаев, Ш. А., Сидикназаров, К. М., Муродов, А. С., & Кузиев, А. У. (2012). Логистика (Етказиб бериш занжирида окимларни бошкариш). Тошкент," Экстремум Пресс, 577. |
9 | [9] Nesterova, N., Goncharuk, S., Anisimov, V., Anisimov, A., & Shvartcfel, V. (2016). Settheoretic model of strategies of development for objects of multimodal transport network. Procedia Engineering, 165, 1547-1555. |
10 | [10] Urokovich, K. A., & Dostmurodovich, S. O. (2022). Issuing the Plan for the Development of the Automobile Road Network. International Journal of Inclusive and Sustainable Education, 1(5), 195-201. |
11 | [11] Kuziev, A., Juraev, M., Yusufkhonov, Z., & Akhmedov, D. (2023, March). Application of multimodal transportation in the development of future flows of the region. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2612, No. 1, p. 060027). AIP Publishing LLC. |
12 | [12] Kuziev, A. U., & Urokov, A. A. Development of Multimodal Transport Network in the Region. International Journal of Innovative Analyses and Emerging Technology, 1(7), 42-46. |
13 | [13] Чернова, Т. В. (1999). Экономическая статистика. Таганрог: изд-во ТРТУ |
14 | [14] Кузиев, А. У., & Шермухаммедов, А. А. (2022). Ҳудуд автомобил йўл тармоғини ривожлантириш методикаси. Инновацион технологиялар, 3(3 (47)), 59-65. |
15 | [15] Kuziyev A.U. Developing a plan for phase-development of local road networks/Scientific and Techinal Journal of NamIET, www.nammti.uz/ ISSN-2181-8622, Vol. 7, Issue 3, Pg. 223- 243. |