47

  • Internet ҳавола
  • DOI
  • UzSCI тизимида яратилган сана 16-09-2024
  • Ўқишлар сони 47
  • Нашр санаси 30-03-2024
  • Мақола тилиO'zbek
  • Саҳифалар сони18-27
Калит сўзлар
English

In the conditions of developing market relations in Uzbekistan, international relations are expanding, which is paralleled by an increase in the share of railway transport in the international transport of packaged goods. In this regard, the need for timely delivery of these goods increases, which imposes certain requirements on both the transportation process and warehouse technologies. Warehouses located at points of transshipment of goods from one mode of transport to another play an important role in transforming the flow of goods to ensure the most efficient transportation. They perform significant functions to ensure the smooth transition of goods from one mode of transport to another. The overall efficiency of cargo delivery depends on the efficiency of such warehouses. One of the key factors influencing delivery efficiency is good equipment and organization of storage in transport. It is important that these
warehouses are equipped with modern technology and meet modern standards. This includes the use of modern systems for storing, transporting and accounting for goods, as well as optimizing work processes in warehouses. Mathematical models are proposed that establish relationships between individual parameters of a packaged cargo warehouse. The models were used to study the mutual influence of parameters on each other, and the capacity of containerized cargo warehouses was also determined.

Русский

В условиях развивающихся рыночных отношений в Узбекистане происходит расширение международных связей, что параллельно сопровождается увеличением доли железнодорожного транспорта в международных перевозках упакованных грузов. В связи с этим возрастает необходимость в своевременной доставке данных товаров, что накладывает определенные требования как на процесс транспортировки, так и на складские технологии. Склады, расположенные в пунктах перегрузки грузов с одного вида транспорта на другой, играют важную роль в преобразовании потоков грузов для обеспечения наиболее эффективной транспортировки. Они выполняют значительные функции для обеспечения плавного перехода товаров с одного вида транспорта на другой. Общая эффективность доставки груза зависит от эффективности таких складов. Один из ключевых факторов, влияющих на эффективность доставки, — это хорошее оборудование и организация хранения на транспорте. Важно, чтобы эти склады были оснащены современной техникой и соответствовали современным стандартам. Это включает использование современных систем хранения, транспортировки и учета товаров, а также оптимизацию рабочих процессов на складах. Предложены математические модели, устанавливающие взаимосвязи между отдельными параметрами склада тарно-штучных грузов. Модели использованы при исследовании взаимного влияния параметров друг на друга, также определены вместимости складов тарно-штучных грузов.
 

Ҳавола номи
1 1. Ilesaliev D.I, Korovyakovsky E.K. Influence of location aisle on the performance of the storage water transport. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S.O. Makarova. – SPb.: GUMRF imeni admirala S.O. Makarova, 2015, Vol. 6 (34), pp. 52-59
2 2. Ilesaliev D.I. On the question of the layout of shelving in the warehouse. Nauchnotekhnicheskih vestnik Bryanskogo gosudarstvennogo universiteta, 2017, Vol. 1, pp. 99-106
3 3. Ilesaliev D.I. Justification of the project network terminal piece cargoes. Nauchnotekhnicheskih vestnik Bryanskogo gosudarstvennogo universiteta, 2016, Vol. 4, pp. 110-117.
4 4. Ilesaliev D.I., Korovyakovskij E.K., Malikov O.B. Transportation of export-import cargoes in the Republic of Uzbekistan. Izvestiya Peterburgskogo universiteta putej soobshcheniya. – SPb.: Peterburgskij gos. un-t putej soobshcheniya, 2014, Vol. 3, No 39, pp. 11-17
5 5. Korovyakovskaya Yu.V., Malikov O.B. Analysis of existing methods for calculating the capacity of warehouses. Sbornik nauchnyh trudov «Aktual'nye problemy upravleniya perevozochnym processom», 2004, Vol. 3, pp. 162-168
6 6. Kurilov E.G. Concerning the issue of cargo transshipment at border stations with different track gauges. Nauchno-tekhnicheskih vestnik Bryanskogo gosudarstvennogo universiteta, 2016, Vol. 4, pp. 107-111.
7 7. Malikov O.B., Korovyakovskij E.K., Ilesaliev D.I. Logistics of package shipments of piece cargo. Izvestiya Peterburgskogo universiteta putej soobshcheniya, 2014, Vol. 4, No. 41, pp. 51-57
8 8. Malikov O.B., Kurilov E.G., Ilesaliev D.I. Some questions of economic efficiency of transportation of bulk cargo in containers. Izvestiya Peterburgskogo universiteta putej soobshcheniya, 2016, Vol. 4, No. 49, pp. 493-501
9 9. Malikov O.B. On the integrated design of warehouses. Logistika. – M.: Agentstva MarkedGajd, 2014, Vol. 2, No. 87, pp. -20-22
10 10. Malikov O.B. Electric forklifts. Calculation of working corridor width. Logistika. – M.: Agentstva MarkedGajd, 2015, Vol. 2, No. 99, pp. 28-31
11 11. Pilipchuk S.F., Radaev A.E. About designing of a warehouse of piece cargoes. Logistika i upravlenie cepyami postavok. – M.: EHs-Si-EHm Konsalting, 2010, Vol. 4, pp. 21-33
12 12. Pilipchuk S.F., Radaev A.E. Determination of the required warehouse capacity. Logistika i upravlenie cepyami postavok. – M.: EHs-Si-EHm Konsalting, 2012, Vol. 5, pp. 19-25
13 13. Merganov A. M. Method of upgrading a cargo transport units //Journal of Tashkent Institute of Railway Engineers. – 2019. – Т. 15. – №. 3. – С. 186-191.
Кутилмоқда