Mazkur maqola oʻzining butun ijodiy faoliyatini tarixiy asarlar yozishga bagʻishlagan, asarlari bilan xalq tarixining olis qaʼridagi xalq qahramonlari taqdirini badiiy jihatdan tadqiq qilib, millat tamadduniga beqiyos hissa qoʻshgan adib Mirkarim Osim ijodining bolalar maʼnaviy hayotida tutgan oʻrniga bagʻishlanadi. Maqolada adibning ikki hikoyasi va oʻnga yaqin qissasi tahlilga tortildi. Bu qissalarda qalamga olingan voqeliklar, tarixiy obrazlarning bolalar va oʻsmirlar adabiyoti ravnaqiga qoʻshilgan hissasi tahlil va talqinlar asosida koʻrsatib berildi. Tarixiy mavzularni zamonga xizmat qildirgan Mirkarim Osimning ijodida oʻtmish mavzusini yoritish, tarix qatidagi xalq qahramonlari, ilm-fan fidoyilarinining jasoratli hayotini tasvirlash orqali moziydan saboq berish ijodining oʻzak masalasiga aylangani taʼkidlandi. U romandagidek romanik tafakkur va voqeani keng koʻlamda aks ettirishni emas, qissa doirasida bir qahramon taqdiri orqali oʻtmishni jonlantirishni muhim deb bilgan ijodkor. Bu maqsadni amalga oshirishda qissa janri tarixiy faktlarni buzmasdan ifodalash imkoniyatini berar edi. Ayni vaqtda adib ijodi bilan qissa janrining cheksiz imkoniyatlari ochildi, uning xilma-xil koʻrinishlari paydo boʻldi.
Mazkur maqola oʻzining butun ijodiy faoliyatini tarixiy asarlar yozishga bagʻishlagan, asarlari bilan xalq tarixining olis qaʼridagi xalq qahramonlari taqdirini badiiy jihatdan tadqiq qilib, millat tamadduniga beqiyos hissa qoʻshgan adib Mirkarim Osim ijodining bolalar maʼnaviy hayotida tutgan oʻrniga bagʻishlanadi. Maqolada adibning ikki hikoyasi va oʻnga yaqin qissasi tahlilga tortildi. Bu qissalarda qalamga olingan voqeliklar, tarixiy obrazlarning bolalar va oʻsmirlar adabiyoti ravnaqiga qoʻshilgan hissasi tahlil va talqinlar asosida koʻrsatib berildi. Tarixiy mavzularni zamonga xizmat qildirgan Mirkarim Osimning ijodida oʻtmish mavzusini yoritish, tarix qatidagi xalq qahramonlari, ilm-fan fidoyilarinining jasoratli hayotini tasvirlash orqali moziydan saboq berish ijodining oʻzak masalasiga aylangani taʼkidlandi. U romandagidek romanik tafakkur va voqeani keng koʻlamda aks ettirishni emas, qissa doirasida bir qahramon taqdiri orqali oʻtmishni jonlantirishni muhim deb bilgan ijodkor. Bu maqsadni amalga oshirishda qissa janri tarixiy faktlarni buzmasdan ifodalash imkoniyatini berar edi. Ayni vaqtda adib ijodi bilan qissa janrining cheksiz imkoniyatlari ochildi, uning xilma-xil koʻrinishlari paydo boʻldi.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Xamrakulova X.K. | Filologiya fanlari doktori | Toshkent amaliy fanlar universiteti |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1.Sattorov M. Moziy saboqlari. Mirkarim Osim. Karvon yoʻllarida. Saylanma. Soʻzboshi muallifi: filologiya fanlari kandidati Mahmud Sattorov. Toʻplovchi va izohlar muallifi: tarix fanlari kandidati Naim Norqulov. –Toshkent: Gʻafur Gʻulom nomidagi Adabiyot va sanʼat nashriyoti, 1987 –524 b. 2.Мирвалиев С. Миркарим Осим. Ўзбек адиблари. –Тошкент: Фан, 1993. Б. 58-60 б3.ҒафуровИ. Асарлар / Адабиёт дунёси: саккиз жилдлик. Еттинчи жилд. Паривашлар мажлиси: мансуралар, ҳикоялар, бадиалар (эсселар). –Тошкент:Янги аср авлоди, 2022. 416 б. 4.Yoqubov H. Hamisha qalbimizda. Mirkarim Osim. Zulmat va muhabbat nuri. Toshkent tarixidan ikki qissa. –Toshkent: Yosh gvardiya, 1986. b.5.Сулаймонова Ф. Шарқ ва Ғарб (Қадимий давр ва ўрта асрлар маданий алоқаси). –Тошкент: Ўзбекистон, 1997. –414 б. 6.Осим, Миркарим. Карвон йўлларида. Сайланма. / Сўзбоши муаллифи филология фанлари кандидати Маҳмуд Сатторов. Тўпловчи ва изоҳлар муаллифи тарих фанлари кандидати Наим Норқулов / –Тошкент: Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1987. –524 б. 7.Осим, Миркарим. Зулмат ва Муҳаббат нури. Тошкент тарихидан икки қисса. –Тошкент: Ёш гвардия, 1986. –80 б. 8.Султон, Исажон. Алишер Навоий. Роман. –Тошкент: “АДАБИЁТ” нашриёти, 2021. –512 б. 9.Норқулов Н. Сатторов М. Миркарим Осим. Адабий портрет. –Тошкент: Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1977. –108 б. |