86

Ushbu maqola IV sinf o‘quvchilarining ekologik tafakkurini shakllantirishda innovatsion texnologiyalardan foydalanish metodikasini ishlab chiqishga bag‘ishlangan. Tadqiqotda interfaol ta’lim metodlari va zamonaviy texnologiyalar (multimediyalar, interaktiv dasturlar, virtual ekskursiyalar) qo‘llanilishi orqali o‘quvchilarning ekologik muammolarni tushunish darajasi va ijtimoiy mas’uliyat hissi o‘rganildi.  Metodologik asoslar negizida eksperimental tadqiqot olib borildi va uning natijalari asosida o‘qituvchilar uchun amaliy tavsiyalar ishlab chiqildi. Tadqiqot natijalari shuni ko‘rsatadiki, innovatsion texnologiyalardan foydalanish nafaqat o‘quvchilarning ekologik tafakkuri va ekologik tarbiyasini, balki ekologik madaniyatini oshirishda ham samarali vosita bo‘lib xizmat qiladi. Shuningdek, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ekologik tafakkurini rivojlantirish masalasi – jamiyatimiz va, umuman, butun dunyo miqyosidagi global muammolardan biri sifatida e’tirof etilganligi bilan mazkur maqola muhim ahamiyat kasb etadi. 

  • Internet ҳавола
  • DOI
  • UzSCI тизимида яратилган сана 27-06-2025
  • Ўқишлар сони 86
  • Нашр санаси 20-06-2025
  • Мақола тилиO'zbek
  • Саҳифалар сони197-204
Ўзбек

Ushbu maqola IV sinf o‘quvchilarining ekologik tafakkurini shakllantirishda innovatsion texnologiyalardan foydalanish metodikasini ishlab chiqishga bag‘ishlangan. Tadqiqotda interfaol ta’lim metodlari va zamonaviy texnologiyalar (multimediyalar, interaktiv dasturlar, virtual ekskursiyalar) qo‘llanilishi orqali o‘quvchilarning ekologik muammolarni tushunish darajasi va ijtimoiy mas’uliyat hissi o‘rganildi.  Metodologik asoslar negizida eksperimental tadqiqot olib borildi va uning natijalari asosida o‘qituvchilar uchun amaliy tavsiyalar ishlab chiqildi. Tadqiqot natijalari shuni ko‘rsatadiki, innovatsion texnologiyalardan foydalanish nafaqat o‘quvchilarning ekologik tafakkuri va ekologik tarbiyasini, balki ekologik madaniyatini oshirishda ham samarali vosita bo‘lib xizmat qiladi. Shuningdek, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ekologik tafakkurini rivojlantirish masalasi – jamiyatimiz va, umuman, butun dunyo miqyosidagi global muammolardan biri sifatida e’tirof etilganligi bilan mazkur maqola muhim ahamiyat kasb etadi. 

Русский

Данная статья посвящена разработке методики использования инновационных технологий в формировании экологического мышления учащихся IV класса. В исследовании изучался уровень понимания учащимися экологических проблем и чувство социальной ответственности посредством использования интерактивных методов обучения и современных технологий (мультимедиа, интерактивные программы, виртуальные экскурсии).  На основе методологических основ было проведено экспериментальное исследование, по результатам которого были разработаны практические рекомендации для учителей. Результаты исследования показывают, что использование инновационных технологий служит эффективным средством не только повышения экологического мышления и экологического воспитания учащихся, но и их экологической культуры. Также данная статья имеет важное значение, поскольку вопрос развития экологического мышления учащихся начальных классов признан одной из глобальных проблем нашего общества и мира в целом.

English

This article is devoted to the development of a methodology for using innovative technologies in the formation of ecological thinking of fourth-grade students. The study examined the level of students’ understanding of environmental problems and their sense of social responsibility through the use of interactive teaching methods and modern technologies (multimedia, interactive programs, virtual excursions).  Based on the methodological foundations, an experimental study was conducted, and based on its results, practical recommendations for teachers were developed. The results of the study show that the use of innovative technologies serves as an effective tool not only for increasing the ecological thinking and ecological education of students, but also for increasing their ecological culture. Also, this article is important because the issue of developing the ecological thinking of primary school students is recognized as one of the global problems of our society and the world as a whole.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Dustov S.R. “Pedagogika va psixologiya” kafedrasi mustaqil izlanuvchisi, “Boshlang‘ich ta’lim metodikasi” kafedrasi o‘qituvchisi Denov tadbirkorlik va pedagogika instituti
Ҳавола номи
1 Graham G., Bain, K. Interactive Teaching Strategies for Primary Schools // Educational Review, 2010. 62(3). – P. 301-315.
2 Kardosh K., Karni A. Enhancing Environmental Awareness in Young Learners Through Interactive Methods // Journal of Environmental Education, 2016. 47(2). – P. 123-135.
3 Lavrenteva I.V. Ekologik ta’limda innovatsion texnologiyalar // Oliy ta’lim noshirlari, 2015.
4 Martirosyan S. Ijtimoiy-ekologik tafakkurni shakllantirishda loyiha ishlari // Pedagogika va psixologiya, 2018, 12(4). – B. 45-60.
5 Petrov P.L., Sokolova M. V. Interactive Learning Methods in Environmental Education // International Journal of Science and Mathematics Education, 2017. 15(6), – P. 1023-1035.
6 Rahimov T.G. Boshlang‘ich sinflarda ekologik savodxonlikni rivojlantirish // Ta’lim va o‘qitish, 2020. 29(1). – B. 89-104.
7 Sharipov A.A. Ijtimoiy mas’uliyat hissini rivojlantirishda o‘yin usullari // Jahon pedagogikasi, 2020. 8(2). – B. 201-215.
Кутилмоқда