9

В статье представлен сквозной цифровой подход к проектированию и демонстрации адаптивной одежды с учётом параметров эксплуатации и пользовательских требований. На базе разработанного модуля реализована генерация проектных решений в машиночитаемом формате, позволяющем трансляцию изделий в цифровые среды моделирования и веб-визуализации. Подтверждена применимость подхода на примерах изделий для различных климатических сценариев. Описана архитектура программной реализации, методы цифрового конструирования и механизмы интеграции в цифровой шоурум. Полученные результаты подтверждают эффективность, масштабируемость и ресурсосберегающий потенциал предлагаемого подходав контексте цифрового жизненного цикла продукта.

  • Internet ҳавола
  • DOI
  • UzSCI тизимида яратилган сана 15-12-2025
  • Ўқишлар сони 9
  • Нашр санаси 03-12-2025
  • Мақола тилиRus
  • Саҳифалар сони76-87
Русский

В статье представлен сквозной цифровой подход к проектированию и демонстрации адаптивной одежды с учётом параметров эксплуатации и пользовательских требований. На базе разработанного модуля реализована генерация проектных решений в машиночитаемом формате, позволяющем трансляцию изделий в цифровые среды моделирования и веб-визуализации. Подтверждена применимость подхода на примерах изделий для различных климатических сценариев. Описана архитектура программной реализации, методы цифрового конструирования и механизмы интеграции в цифровой шоурум. Полученные результаты подтверждают эффективность, масштабируемость и ресурсосберегающий потенциал предлагаемого подходав контексте цифрового жизненного цикла продукта.

Ўзбек

Ushbu maqolada operatsion parametrlar va foydalanuvchi talablarini hisobga olgan holda, moslashuvchan kiyimni loyihalash va namoyish qilish uchun end-to-end raqamli yondashuv taqdim etiladi. Ishlab chiqilgan modul  dizayn yechimlarini mashinada o‘qiladigan formatda yaratish, mahsulotlarni raqamli modellashtirish va veb-vizuallashtirish muhitiga o‘tkazish imkonini beradi. Taklif etilgan yondashuvning qo‘llanishi turli iqlim ssenariylari uchun yaratilgan mahsulot namunalarida sinovdan o‘tkazilib tasdiqlangan. Shuningdek, maqolada dasturiy ta’minotni amalga oshirish arxitekturasi, raqamli dizayn usullari va raqamli ko‘rgazma zaliga integratsiya mexanizmlari batafsil yoritilgan. Olingan natijalar raqamli mahsulotning hayot aylanishi kontekstida tavsiya etilgan yondashuvning samaradorligi, kengaytirilishi va resurslarni tejash salohiyatiga ega ekanini ko‘rsatadi.

English

The article presents an end-to-end digital approach to the design and demonstration of adaptive clothing, taking into account operating parameters and user requirements. Based on the developed module, the generation of design 
solutions in a machine-readable format is implemented, enabling the transfer of products into digital simulation and web-visualization environments. The applicability of the approach is validated through examples of garments for 
various climatic scenarios. The architecture of the software implementation, digital construction methods, and mechanisms for integration into a digital showroom are described. The results confirm the efficiency, scalability, and resource-saving potential of the proposed approach in the context of the digital product life cycle.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Tashpulatov S.S. доктор технических наук, профессор Ташкентский институт текстильной и лёгкой промышленности
2 Tyurin . . кандидат технических наук, доцент, самостоятельный соискатель Наманганский государственный технический университет
Ҳавола номи
1 Ahn, D.-K., Bae, B.-C., & Kim, Y. (2023). User experience of a digital fashion show: Exploring the effectiveness of interactivity in virtual reality. Applied Sciences, 13(4), 2558. https://doi.org/10.3390/ app13042558
2 An, D.-K., & Baek, B.-C. (2023). Exploring the effectiveness of interactivity in virtual reality fashion shows. Applied Sciences, 13(4), 2558. https://doi.org/10.3390/app13042558
3 Ayoade, O., & Eneh, J. (2015). Showroom, the future of online fashion retailing (Master’s thesis). University of Borås. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:815876/ FULLTEXT01.pdf
4 Balsara, D., & Gómez-Zará, D. (2024). Virtual Threads: A systematic literature review of 10 years of VR/AR/MR adoption in fashion design. In Proceedings of the 2024 Designing Interactive Systems Conference (DIS’24) (pp. 356–371). ACM. https://doi.org/10.1145/3643834.3661575
5 Cao, Y., Ding, R., Yu, Y., & Yin, Z. (2025). Consumer self-optimization in a virtual showroom experience and its implications on online product return strategies. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 194, 103951. https://doi.org/10.1016/j.tre.2024.103951
6 Carulli, M., Spadoni, E., Barone, C., & Bordegoni, M. (2023). Emotion tracking in virtual reality fashion shows. In Extended Reality (LNCS, vol. 14210, pp. 471–483). Springer. https://doi. org/10.1007/978-3-031-43401-3_31
7 Choi, K. H. (2022). 3D dynamic fashion design development using digital technology and its potential in online platforms. Fashion and Textiles, 9, 9. https://doi.org/10.1186/s40691-021-00286-1
8 Fiore, A. M., Jin, H. J., & Kim, J. (2005). For fun and profit: Hedonic value from image interactivity and responses toward an online store. Psychology & Marketing, 22(8), 669–694. https://doi. org/10.1002/mar.20079
9 Gornostaeva, G. (2023). The development of digital commerce in the fashion industry: The typology of emerging designers in London. Technological Forecasting and Social Change, 186, Article 122122. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122122
10 Jung, J., Yu, J., Seo, Y., & Ko, E. (2019). Consumer experiences of virtual reality: Insights from VR luxury brand fashion shows. Journal of Business Research, 130, 517–524. https://doi.org/10.1016/j. jbusres.2019.10.038
11 Lee, J. H., Yang, E. K., Lee, E. J., Min, S. Y., & Sun, Z. Y. (2021). The use of VR for collaborative exploration and enhancing creativity in fashion design education. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 14(1), 48–57. https://doi.org/10.1080/17543266.2020.1858350
12 Mordor Intelligence. (n.d.). Global textile industry – Growth, trends and forecast (2019–2024). https://www.mordorintelligence.com/ru/industry-reports/global-textile-industry---growth-trends- and-forecast-2019---2024
13 Morrison, N., Degani, M., Bommes, D., Tang, S., & Geiger, A. (2023). Drape: Dressing any person. Max Planck Institute for Intelligent Systems. https://ps.is.mpg.de/research_projects/drape-dressing- any-person
14 Power, E. J., Apeagyei, P. R., & Jefferson, A. M. (2011). Integrating 3D scanning data & textile parameters into virtual clothing. In Proceedings of the 2nd International Conference on 3D Body Scanning Technologies (pp. 213–224). https://doi.org/10.15221/11.213
15 Qiu, R., Li, C., & Sun, M. (2024). Impacts of consumer virtual showrooming behavior on manufacturer and retailer strategic decisions in a dual-channel supply chain. European Journal of Operational Research, 313(1), 325–342. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2023.08.025
16 Sarakatsanos, O., Papazoglou-Chalikias, A., Boikou, M., Chatzilari, E., Jauk, M., Hafliger, U., Nikolopoulos, S., & Kompatsiaris, I. (2024). VR Designer: Enhancing fashion showcases through immersive virtual garment fitting. Virtual Reality, 28, 70. https://doi.org/10.1007/s10055-024- 00945-w
17 Särmäkari, N. (2021). Digital 3D fashion designers: Cases of Atacac and The Fabricant. Fashion Theory. https://doi.org/10.1080/1362704X.2021.1981657
18 Sun, Y., Wang, Z., Yan, S., & Han, X. (2022). Digital showroom strategies for dual-channel supply chains in the presence of consumer webrooming behavior. Annals of Operations Research, 329, 1–40. https://doi.org/10.1007/s10479-021-04475-5
19 Visinescu, L. L., Sidorova, A., Jones, M. C., & Prybutok, V. R. (2015). The influence of website dimensionality on customer experiences, perceptions and behavioral intentions: An exploration of 2D vs. 3D web design. Information & Management, 52(1), 1–17. https://doi.org/10.1016/j.im.2014.10.005
20 Xi, N., & Hamari, J. (2021). Shopping in virtual reality: A literature review and future agenda. Journal of Business Research, 134, 37–58. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.075
21 Zhang, T., Li, G., & Tayi, G. K. (2023). A strategic analysis of virtual showrooms deployment in online retail platforms. Omega, 117, Article 102824. https://doi.org/10.1016/j.omega.2022.102824
Кутилмоқда