В данной статье приведены возможности эффективного использования органайзерами, способствующими анализу, сравнению в формировании понятий в школьном образовании, относящиеся к нетрадиционным источникам энергий. В этой предлагаемой нами статье мы привели некоторые сведения относительно изучения современных основ нетрадиционных источников энергии в школьном физическом образовании. Нам известно, что является очень сложным прямое доведение до учащихся новшеств науки и техники и вообще сведений, понятий и теорий, относящихся к этой науке. Для этого приходится переработать сведения, относящиеся к этой науке, упростить их согласно возрасту учащихся, связать с существующими физическими явлениями и процессами, объяснить применение законов, одним словом, нужно найти решение данных задач.
Ушбу мақолада муқобил энергия манбаларига доир тушунчаларни мактаб таълимида шакллантиришда кўргазмали органайзерлардан фойдаланиш имкониятлари келтирилган ва таҳлил қилинган. Шунингдек мактаб физика таълимида муқобил энергия манбаларига доир замонавий билимларни ўрганишдаги баъзи бир мулоҳазаларимизни келтирдик. Бизга маълумки, фан ва техника янгиликларини, назарияларни тўғридан-тўғри таълим жараёнига тадбиқ этиш анча мураккаб масала ҳисобланади. Бунинг учун маълумотларни қайта ишлаш зарурияти мавжуддир. Бу масалалар ечимини топишда фан ва техника янгиликларини методик жиҳатдан қайта ишлашда ўқувчиларнинг ёши, дунёқараши, таълим дастурларининг кетма-кетлиги, физик қонунларнинг мантиқийлиги, уларни тушунтириш кабиларга боғлиқдир.
В данной статье приведены возможности эффективного использования органайзерами, способствующими анализу, сравнению в формировании понятий в школьном образовании, относящиеся к нетрадиционным источникам энергий. В этой предлагаемой нами статье мы привели некоторые сведения относительно изучения современных основ нетрадиционных источников энергии в школьном физическом образовании. Нам известно, что является очень сложным прямое доведение до учащихся новшеств науки и техники и вообще сведений, понятий и теорий, относящихся к этой науке. Для этого приходится переработать сведения, относящиеся к этой науке, упростить их согласно возрасту учащихся, связать с существующими физическими явлениями и процессами, объяснить применение законов, одним словом, нужно найти решение данных задач.
In this article, the possibilities of effective use by organizers, which facilitate analysis, are compared in the formation of concepts in school education related to non-traditional sources of energy. In this proposed article, we gave some information on the study of the current fundamentals of non-traditional energy sources in school physical education. We know that it is very difficult to directly bring to the students’ innovations in science and technology and in general information, concepts and theories related to this science. For this, we have to rework the information pertaining to this science. To do this, we have to rework information relevant to this science, simplify them according to the age of the students, connect with existing physical phenomena and processes, explain the application of laws, in a word, we need to find a solution to these problems.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Abdiev U.B. | доцент | Термиз давлат университети |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1. Abdiev U.B. "Non-traditional sources of energy in the teaching of physics", scientific and methodical manual, Izd. - Polygraph-Nashr. Termez, 2013 page 35. |
2 | 2. Muminov R.A., Abdiev U.B. Non-traditional sources of energy in the continuous teaching of physics. "Technology education", Tashkent, 2012, pp. 24-26. |
3 | 3. Abdiev U.B. Ismoilov E.O. "Semiconductor photovoltaic installations in the teaching of physics and the possibility of their use." Journal of Contemporary Education, Tashkent, 2014. No. 8, pages 49-52. |