389

In article, the solution of problem of the combined use of fuel in operation is considered. 
It  is  shown  that  during  the  operation  of  the  gasoline  automobile  engine  the  requirement  to 
octane number of fuel changes depending on engine operation mode: at increase in rotary speed 
the  required  octane  number  of  fuel  decreases,  and  at  increase  in  loading  increase  in  octane 
Mechanical  Engineering
264
number  of  fuel  is  necessary.  The  combined  use  of  low-bracket  gasoline  with  high-octane 
liquefied  gas  is  given.  The  condition  supporting  necessary  octane  number  of  fuel  on  various 
modes  for  ensuring  without  detonation  work  and  optimization  of  combustion  procedure  is 
defined.  At  all  engine  operating  modes  in  operation  on  combined  fuel,  only  a  high-octane 
component should be supplied. To control the change in the ratio of the supplied components of 
the combined power system, it is necessary and sufficient to use any combination of the following 
parameters:  p –  vacuum in the intake manifold; n –  is the engine speed;    B –  is the degree of 
opening of the throttle valve of the carburetor, or others, which are functionally dependent on 
the  above.  As  a  result,  the  feasibility  of  choosing  one  or  another  option  is  determined  by  the 
design features of the fuel combination implementation system.

  • Internet ҳавола
  • DOI
  • UzSCI тизимида яратилган сана 30-01-2020
  • Ўқишлар сони 368
  • Нашр санаси 12-12-2019
  • Мақола тилиIngliz
  • Саҳифалар сони263-270
Ўзбек

Maqolada  yonilg’ini  kombinaciyalashtirib  foydalanish  masalasi  echilgan.  Avtomobil  benzinli 
dvigatelining  ishlashida  yonilg’ining  oktan  soniga  bo'lgan  talablar  dvigatelning  ish  rejimiga 
qarab  o'zgarishi  ko'rsatilgan:  aylanishlar  chastotasi  ortganda  talab  qilinadigan  yonilg’ining 
oktan  soni  pasayadi,  yuk  ortganda  esa  yonilg’ining  oktan  sonini  orttirish  zarur.  Past  oktanli 
benzinning  yuqori  oktanli  suyuqlashtirilgan  gaz  bilan  kombinaciyalashtirilib  foydalanilishi 
keltirilgan.  har  xil  ish  rejimlarida  yonilg’ining  zarur  bo'lgan  oktan  sonini  ta'minlovchi 
detonaciyasiz  ishlash  va  yonish  jarayonini  optimallashtirish  shartlari  aniqlangan. 
Ekspluatatciyada  dvigatelning  hamma  ish  rejimlarida  faqat  yuqori  oktanli  yonilg’i  uzatilishi 
kerak.  Kombinaciyalashgan  ta'minlash  tizimi  uzatayotgan  komponentlarning  nisbatini 
o'zgartirish uchun quyidagi parametrlarning istalgan birikmasidan foydalanish zarur va etarli: -kiritish  kanalida  bosimning  pasayishi;   -  dvigatel  tirsakli  valining  aylanishlar  chastotasi;   -kiritish  tizimidagi  drossel  to'sig’ining  ochiqlik  darajasi.  U  yoki  bu  variantning  maqsadga 
muvofiqligi  yonilg’ilarni  kombinaciyalashni  realizatsiya  qilish  tizimining  konstruktiv 
hususiyatlari bilan belgilanadi.

Калит сўзлар
English

In article, the solution of problem of the combined use of fuel in operation is considered. 
It  is  shown  that  during  the  operation  of  the  gasoline  automobile  engine  the  requirement  to 
octane number of fuel changes depending on engine operation mode: at increase in rotary speed 
the  required  octane  number  of  fuel  decreases,  and  at  increase  in  loading  increase  in  octane 
Mechanical  Engineering
264
number  of  fuel  is  necessary.  The  combined  use  of  low-bracket  gasoline  with  high-octane 
liquefied  gas  is  given.  The  condition  supporting  necessary  octane  number  of  fuel  on  various 
modes  for  ensuring  without  detonation  work  and  optimization  of  combustion  procedure  is 
defined.  At  all  engine  operating  modes  in  operation  on  combined  fuel,  only  a  high-octane 
component should be supplied. To control the change in the ratio of the supplied components of 
the combined power system, it is necessary and sufficient to use any combination of the following 
parameters:  p –  vacuum in the intake manifold; n –  is the engine speed;    B –  is the degree of 
opening of the throttle valve of the carburetor, or others, which are functionally dependent on 
the  above.  As  a  result,  the  feasibility  of  choosing  one  or  another  option  is  determined  by  the 
design features of the fuel combination implementation system.

Русский

В статье рассмотрено решение задачи комбинированного использования топлива 
в  эксплуатации.  Показано,  что  при  работе  бензинового  автомобильного  двигателя 
требование к октановому числу топлива изменяется в зависимости от режима работы 
двигателя:  при  повышении  частоты  вращения  требуемое  октановое  число  топлива 
снижается, а при увеличении нагрузки необходимо увеличение октанового числа топлива. 
Приведено комбинированное использование низкооктанового бензина с высокооктановым 
сжиженным газом. Определено условие,  поддерживающее необходимое октановое число 
топлива  на  различных  режимах  для  обеспечения  бездетонационной  работы  и 
оптимизации процесса сгорания. На всех режимах работы двигателя в эксплуатации на 
комбинированном топливе должен подаваться только высокооктановый компонент. Для 
управления  изменением  соотношения  подаваемых  компонентов  комбинированной 
системы питания необходимо использовать любое сочетание из следующих параметров: 
–  разрежение  во  впускном  коллекторе;    –  частота  вращения  коленчатого  вала 
двигателя;     –  степень  открытия  дроссельной  заслонки  карбюратора,  или  другие, 
находящиеся  в  функциональной  зависимости  от  вышеуказанных.  В  результате
целесообразность  выбора  того  или  иного  варианта  определяется  конструктивными 
особенностями системы реализации комбинирования топлив.

Калит сўзлар
Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Tulaev B.R. Professor TDTU
2 Viarshyna G.A. dotsent Belarusian National Technical University
3 Mirzaabdullaev J.B. kat o'qituvchi TDTU
4 Khakimov J.O. dotsent TDTU
Ҳавола номи
1 Grafov P.O. Stimulirovanii primeneniya prirodnogo gaza v kachestve motornogo topliva v nekotorix stranax mira (dannie 1999-2002 g.g.) // AvtoGazoZapravochniy Kompleks + Alternativnoe toplivo, 2003. №1. S. 66-69. 2. Pat. 2211360 RF, MPK 7 F 02 M 21/04, F 02 V 69/04. Dvuxtoplivnaya sistema pitaniya dlya gazovogo DVS / N.G. Pevnev, A.V. Trofimov, I.V, Xamov (RF)// Otkritiya. Izobreteniya, 2003. №24. 3. Tulaev B.R., Khakimov J.O., Mirzaabdullayev J.B. Matematicheskaya model peremesheniya reyki toplivnogo nasosa dvigatelya vnutrennego sgoraniya. East European Scientific Journal. (Warsaw, Poland), 2018. №2 (30). P. 66-68. 4. Frolov Yu. Sovershenstvovanie ekologicheskix xarakteristik gazoballonnix avtomobiley / Yu.Frolov, A.Petrov, A.SHiryaev // AvtoGazo-Zapravochniy Kompleks + Al’ternativnoe toplivo, 2003. №6(12). S. 28-32. 5. Matmurodov F.M., Daminov O.O., Mirzaabdullayev J.B., Hakimov Zh.O. Mathematical modeling of transfer of the moment from the engine to the executive mechanism. Austria, Vienna. “East West” Association for Advanced Studies and Higher Education GmbH. European science review (Scientific journal). 2017. № 3–4. (March–April), P. 75-77. 6. Tulaev B.R. Matematicheskoe modelirovanie protsessov teploobmena v DVS/ Monografiya. – Tashkent: Adabiyot uchquni, 2018. S. 176. 7. Toʻlayev B.R. Ichki yonuv motorlari nazariyasi va dinamika asoslari. T.: Fan va texnologiya. 2010, – 294 b. 8. Fuhs, A.E. (2009) Hybrid Vehicles and the Future of Personal Transportation. CRC Press, ISBN 978-1-4200-7534-2. 9. Bin Tang, M.J. Brennan, "On the shock performance of a nonlinear vibration isolator with high-static-low-dynamic-stiffness", Original Research Article International Journal of Mechanical Sciences, Vol. 81, April 2014, pp. 207-214, 2014. 10. Bazarov B.I. Ekologicheskaya bezopasnost avtotransportnix sredstv. Uchebnik. – LAP, 2013. – 256 s. 11. Bazarov B.I., Kalauov S.A. Ekspluatatsiya i ispitanie dvigateley vnutrennego sgoraniya. Uchebnoe posobie. – Tashkent: Voris-Nashriyot, 2014. – 272 s. 12. Fayziyev M.M., Miryunusov M.M., Orifjonov M.M., Bozorov B.I. Ichki yonuv dvigatellari. – T.: «Turon-iqbol» , 2007. – 608 bet. 13. Lapidus A.A. Alternativnie motornie topliva. -M.: Sentr LitNeftegaz, 2008. -285s. 14. S.V. Falaleev, “Hydrodynamic characteristics of the face seal taking into account lubricant film breakdown, inertial forces and complex clearance form”, Life Science Journal, vol.11(9), pp. 337-343, 2014. 15. Jeong, H.Y. Fluid–structure interaction in water-filled thin pipes of anisotropic composite materials [Text] / H. Y. Jeong, K. Inaba // Journal of Fluids and Structures. – 2013. – Vol. 36. – P. 162 – 173. Mechanical Engineering 270 16. Tom Denton. Electric and Hybrid Vehicles 1st Edition. Routledge; 2016. p.208. 17. Tom Denton. Automobile Electrical and Electronic Systems, 5th ed. 2017. p.700. 18. Amir Taghavipour, Mahyar Vajedi, Nasser L Azad. Intelligent Control of Connected Plug-in Hybrid Electric Vehicles. Springer. 2019. p.198. 19. Keum-Shik Hong, Umer Hameed Shah. Dynamics and Control of Industrial Cranes. Springer. 2019. p.177. 20. Péter Gáspár, Balázs Németh. Predictive Cruise Control for Road Vehicles Using Road and Traffic Information. Springer International Publishing. 2019. p.226. 21. Willard W. Pulkrabek. Engineering Fundamentals of the Internal Combustion Engine. Prentice Hall. Upper Saddle River, New Jersey, 2003. – 345 r.
Кутилмоқда