Мақолада адабиётшуносликнинг муҳим категорияларидан бири эстетик идеал икки роман қаҳрамони мисолида таҳлил қилинади. Йигирманчи аср америка адабиётининг ёрқин романнависларидан Синклер Льюис “Эроусмит”(1925 й.) романида илк марта фан оламини бадиийлаштиришга эришди. Романнинг бош қаҳрамони Мартин Эросмит муаллифнинг том маънодаги зиёли инсон ҳақидаги эстетик идеалининг инъикосидир. Пиримқул Қодировнинг “Уч илдиз” (1958й.) асари замонавий ўзбек насрчилигида талабалар ҳаётига бағишланган илк роман ҳисобланади. П. Қодиров романнинг бош қаҳрамони Маҳкам ва унинг устозлари образлари орқали зиёли инсоннинг маънавий қиёфаси ҳақидаги тасаввурларини акс эттиради. Мартин ва Маҳкам образлари қиёсланар экан, муаллифларнинг интеллектуал қаҳрамон яратиш маҳорати, новаторлиги, эстетик идеални тасвирлашда қўллаган ўхшаш приёмлари таҳлил этилади.
Мақолада адабиётшуносликнинг муҳим категорияларидан бири эстетик идеал икки роман қаҳрамони мисолида таҳлил қилинади. Йигирманчи аср америка адабиётининг ёрқин романнависларидан Синклер Льюис “Эроусмит”(1925 й.) романида илк марта фан оламини бадиийлаштиришга эришди. Романнинг бош қаҳрамони Мартин Эросмит муаллифнинг том маънодаги зиёли инсон ҳақидаги эстетик идеалининг инъикосидир. Пиримқул Қодировнинг “Уч илдиз” (1958й.) асари замонавий ўзбек насрчилигида талабалар ҳаётига бағишланган илк роман ҳисобланади. П. Қодиров романнинг бош қаҳрамони Маҳкам ва унинг устозлари образлари орқали зиёли инсоннинг маънавий қиёфаси ҳақидаги тасаввурларини акс эттиради. Мартин ва Маҳкам образлари қиёсланар экан, муаллифларнинг интеллектуал қаҳрамон яратиш маҳорати, новаторлиги, эстетик идеални тасвирлашда қўллаган ўхшаш приёмлари таҳлил этилади.
Статья посвящена анализу одного из актуальных вопросов литературы эстетического идеала на примерах героях двух романов. Известный писатель двадцатого века Синклер Льюис первым в американской литературе описал мир науки в своем романе «Эроусмит». Герой романа Мартин отражает авторские эстетические идеалы об истинно интеллектуальном человеке. «Три корня» Пиримкула Кадирова считается первым романом, описывающим студенческую жизнь в узбекской прозе. Махкам, главный герой романа, и его наставники отражают идеалы П. Кадырова о современных интеллектуальных людях. В сравнении Мартина и Махкама анализируются искусство создания персонажей, художественная оригинальность авторов и аналогичные приемы.
The article is dedicated to the analysis of one of the essential issues of literature -- aesthetic ideal on examples of the two novel protagonists. The twentieth century prominent novelist Sinclair Lewis was the first in American literature to describe the world of science in his novel “Arrowsmith”. The hero of the novel Martin reflects the author’s aesthetic ideals about a truly intellectual man. Pirimkul Kodirov’s “Three roots” is considered to be the first novel describing students’ life in Uzbek prose.
Mahkam, the main hero of the novel, and his mentors mirror P. Kodirov’s ideals about contemporary intellectual men. In the comparison of Martin and Mahkam, the art of character creation, the authors’ literary originality and similar techniques are analyzed.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | AKHMEDOVA A.K. | катта илмий ходими | Ўзбекистон Давлат жаҳон тиллари университети |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1.Умаров, Э. Эстетика (Нафосатшунослик). – Т.: Ўзбекистон, 1995. – 246 б. |
2 | 2. Худойбердиев Э., Адабиётшуносликка кириш. – Т.: “Шарқ”, 2008. – 368 б. |
3 | 3. Ёқубов И., Миллий уйғониш даври ўзбек насри. – Т.: «Фан ва технология”, 2012. – 124 б. |
4 | 4. Қодиров П. Уч илдиз. – Т.: “Ўзадабийнашр”, 1958. – 456 б. |
5 | 5. Льюис С. Эросмит: Роман/ Пер. с англ. Н. Вольпин. М.: Правда, 1990. – 480 с. |
6 | 6. Болтабоев Ҳ. Расулов А. Мехрга йўғрилган ижод: Пиримқул Қодиров ижоди адиблар ва мунаққидлар талқинида. – Т.: А. Навоий номидаги Ўзбекистон Миллий кутубхонаси нашриёти, 2008. – 192 бет. |
7 | 7. Уэллек Р., Уоррен О. Теория литературы. – М.: Прогресс, 1978. – 328 с. |
8 | 8. Юлдашев М. Бадиий матннинг лингвопоэтик тадқиқи. Филол. фан. д-ри…дис. – Тошкент, 2008. |