191

Мифологик образлар мифонимлардан иборат бўлиб, ушбу мақолада “шайтон” мифонимининг кўчма маънодаги талқини таҳлил қилинган. Сўзнинг ўхшатиш асосида кўчма маъно ифодалаши – метафоризация ҳодисаси замонавий ўзбек шеъриятидан олинган мисоллар орқали ёритилган. Таҳлилларда “шайтон” мифонимининг кўчма маъноси унинг ўз маъноси билан семантик жиҳатдан боғлиқ бўлган маъно қирраларини ифодалаши кўрсатилган. Унга
кўра, ушбу мифологик образ кўчма маънода нафс, қувлик, айёрлик, ноумидлик, иккиюзламачилик, имонсизлик, сотқинлик, хиёнат каби салбий сифатларни ифодалашга хизмат қилади.

  • Internet ҳавола
  • DOI
  • UzSCI тизимида яратилган сана 04-02-2020
  • Ўқишлар сони 181
  • Нашр санаси 21-11-2019
  • Мақола тилиO'zbek
  • Саҳифалар сони100-105
Ўзбек

Мифологик образлар мифонимлардан иборат бўлиб, ушбу мақолада “шайтон” мифонимининг кўчма маънодаги талқини таҳлил қилинган. Сўзнинг ўхшатиш асосида кўчма маъно ифодалаши – метафоризация ҳодисаси замонавий ўзбек шеъриятидан олинган мисоллар орқали ёритилган. Таҳлилларда “шайтон” мифонимининг кўчма маъноси унинг ўз маъноси билан семантик жиҳатдан боғлиқ бўлган маъно қирраларини ифодалаши кўрсатилган. Унга
кўра, ушбу мифологик образ кўчма маънода нафс, қувлик, айёрлик, ноумидлик, иккиюзламачилик, имонсизлик, сотқинлик, хиёнат каби салбий сифатларни ифодалашга хизмат қилади.

English

Mythological images contain myths, and this article analyzes the literal interpretation of the “devil” myth. Illustrative portrayal of the word – metaphorical phenomenon is illustrated by examples from contemporary Uzbek poetry. In the analysis it is shown that the portable meaning of the “devil” is a semantic aspect of its meaning. According to him, this mythological image is portrayed as portrayal of negative traits such as lust, greed, cunning, hopelessness, hypocrisy, unbelief and betrayal.

Русский

Мифологические образы содержат мифы, и эта статья анализирует художественную интерпретацию мифа «дьявола». Переносное значение слова показываются примерами из современной узбекской поэзии. В статье показано, что переносное значение образа «дьявола» является семантическим аспектом своего, означающим. По эту анализу, этот мифологический образ изображен как изображение отрицательных признаков как например, страсть, жадность, хитрость, беспомощность, лицемерие, неверие и предательство.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Nurullayeva S.M. Таянч докторант Бухоро давлат университети
Ҳавола номи
1 1.Akhmedova Sh.N. (2018). Description of Female Character in Uzbek Literature. International Journal of Research in Humanities, Arts and Literature (IJRHAL), 6, 295-298.
2 2.Akhmedova Sh.N. (2018). Shakespearean Canon in the Uzbek Literature. International Journal of Humanities, Arts, Medicine and Sciences (IJHAMS), 6, 51-56.
3 3.Davronova Sh. (2015). Mythology in intellectual novels. Theoretical and Applied ( Теоритическая и прикладная наука), 4(24), 40 – 43.
4 4.Мелетинский Е.М. (2000). Поэтика мифа. 3-е издание, репринтное. – Москва, 407 с.
5 5.Абдуллаев А. (1983). Ўзбек тилида экспрессивликнинг ифодаланиши. – Т.: Фан
6 6.Камол Ж. (2007). Аср билан видолашув. Сайланма. I жилд (Шеърлар, достонлар). – Т.: Фан, 336 б.
7 7.Махмараимова Ш. (2018). Ўзбек тили теоморфик метафораларининг қисқача концептуал луғати. – Т.: Чўлпон, 100 б.
8 8.Нарзуллаев Н. (1994). Қалбим қатралари (Тўртликлар). – Т.: Фан, 88 б.
9 9.Ражабова М. (2019). Алишер Навоий ғазалларида демонологик тимсоллар. – Филология ва маданият масалалари (илмий-услубий мақолалар тўплами). – Карабук, 184 – 187.
10 10.Саййид С. (2005). Қалдирғочларга бер айвонлврингни. – Т. : Шарқ, 208 б.
11 11.Сирожиддин Ж. (1994). Заҳҳок салтанатинда (шеърлар). – Самарқанд: Суғдиёна, 136 б.
12 12.Шарипова Л. (2019). Бойчечак образининг поэтик вазифаси. – Филология ва маданият масалалари (илмий- услубий мақолалар тўплами). – Карабук, 128 – 131.
13 13.Ўраева Д. (2015). Шарқ ва Ғарб адабиётида “шайтон” мифоними талқинидаги ўзига хосликлар. Buxoro davlat universiteti ilmiy axboroti. № 4, 76-82.
14 14.Ўраева Д.С. (2014). Замонавий шеъриятда бадиий кўчимларнинг янгиланиши. Buxoro davlat universiteti ilmiy axboroti. № 4 (56), 50-53.
15 15.ЎТИЛ. (2008). 4-жилд. – Т.: ЎзМЭ, 608 б.
16 16.Қодирий А. (1915). Тўй . Садойи Туркистон. 64-сон, 2.
Кутилмоқда