The methodology of conceptual analysis plays an important role in cognitive interpretation of texts. A concept is a cognitive unit of meaning or a mental symbol
sometimes defined as a "unit of knowledge". It is typically associated with a corresponding representation in a language. In this article there is showed how to mark the main stages
of the analysis of the concept, based on the semantic-cognitive method. The analysis showed that the conceptual core of the Fashion / Moda / Мода shown cognitiveconceptual
signs, which can be roughly divided into linguistic and philosophical and religious areas. Dedicated linguistic area mainly forms the conceptual core of the concept
of Fashion / Moda / Мода that is because the "fashion" in all languages is the central mean of styles. Due to the fact that the majority of dictionary words as linguistic
interpretation unit is basically the same in the three languages studied, we will consider the dictionary definition based on the English language.
The methodology of conceptual analysis plays an important role in cognitive interpretation of texts. A concept is a cognitive unit of meaning or a mental symbol
sometimes defined as a "unit of knowledge". It is typically associated with a corresponding representation in a language. In this article there is showed how to mark the main stages
of the analysis of the concept, based on the semantic-cognitive method. The analysis showed that the conceptual core of the Fashion / Moda / Мода shown cognitiveconceptual
signs, which can be roughly divided into linguistic and philosophical and religious areas. Dedicated linguistic area mainly forms the conceptual core of the concept
of Fashion / Moda / Мода that is because the "fashion" in all languages is the central mean of styles. Due to the fact that the majority of dictionary words as linguistic
interpretation unit is basically the same in the three languages studied, we will consider the dictionary definition based on the English language.
Konseptual tahlil metodologiyasi matnlarni kognitiv tahlil qilishda muhim rol o'ynaydi. Konsept ma'noning yoki aqliy ifodalashning kognitiv birligidir, ba'zan u bilim birligi
deb ham ataladi. Ushbu maqolada semantik-kognitiv metodga asoslangan konsept tahlilining asosiy bosqichlari ko'rsatilgan. Tahlillar shuni ko'rsatadiki, Fashion / Moda / Мода
konseptual o'zagi kognitiv-konseptual belgilarni namoyish etib, ularni lisoniy va falsafiy va diniy sohalarga ajratish mumkin. Ajratilgan til birligi hisoblangan Fashion / Moda /
Мода konsepti barcha tillarda moda uslublarning markazidir. Lug'at so'zlarining aksariyati lingvistik talqin birligi sifatida o'rganilayotgan konsept uchta tilda deyarli bir xil bo'lganligi
sabali, maqolada ingliz tiliga asoslangan lug'at ta'riflarini ko'rib chiqamiz.
Методология концептуального анализа играет важную роль в когнитивной интерпретации текстов. Концепт - это когнитивная единица значения или
ментальный символ, иногда определяемый как единица знания. Обычно это связано с соответствующим представлением на языке. В данной статье показано, как
обозначить основные этапы анализа концепта, основанного на семантикокогнитивном методе. Анализ показал, что в концептуальном ядре Fashion / Moda
/ Мода показаны когнитивно-концептуальные признаки, которые условно разделить на лингвистические, философские и религиозные области. Выделенная
лингвистическая область в основном формирует концептуальное ядро концепции Fashion / Moda / Мода, потому что "мода" во всех языках является центральным
16 средним стилем. В связи с тем, что большинство словарных слов в качестве единицы лингвистического перевода в основном одинаковы в трех изученных
языках, мы рассмотрим определение словаря на основе английского языка.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Boboqulov E.B. | Teacher | Teacher of Termez State University |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1.Ataxanova G.Sh., Musayeva F. "Концепт "детство" в лексической системе немецкого, английского и узбекского языка. Horijiy tillar va adabiyotlarni o'rganishda madaniyatlararo muloqot. Ilmiy-amaliy konferensiya materiallari."- T.: Cho'lpon,2010.- 295-bet. |
2 | 2. Safarov Sh.S. Qodirbayeva G.K. "Концепт "человек" в "картине мира". Stilistika tilshunoslikning zamonaviy yo'nalishlarida ilmiy-amaliy konferensiya materiallari.", T- 2011. |
3 | 3. SH.Safarov. "Kognitive tilshunoslik" - Jizzah: Sangzor nashriyoti, 2006. 55-b. |
4 | 4. Aliferenko.N.F. " Лингвокультуралогия:ценностно-смысловое пространство языка".- М.:Фмента, 2010.-45-стр. |
5 | 5. Kubryakova E.S. "Парадигмы научного знания в лингвистике и ее современный ... " - M: Москва,1994.- 88-стр. |
6 | 6. Kubryakova E.S. " Начальные этапы становления когнитивизма "- T: ,2010. |
7 | 7. Sternin I.A., Popova Z.D. "Когнитивная лингвистика" - Москва : "Восток- Запад", 2007. |