“Ўзбекистонда хорижий тиллар” илмий-методик электрон журнал journal.fledu.uz No 6/2019УЎК (УДК, UDC): 811.512.133:378.1(575.1) DOI: 10.36078/1581918730ЎЗБЕК ТИЛИДА ЛИНГВОТАЪЛИМШУНОСЛИК ТЕРМИНОЛОГИК БИРЛИКЛАРИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИДАГИ АСОСИЙ МАНБАЛАРИхтиёр Рахматуллаевич БАЗАРОВМустақил изланувчиТаржима назарияси ва амалиёти кафедрасиЎзбекистон давлат жаҳонтиллари университетиrbozorov@gmail.comАннотацияМақола тадқиқ этилаётган мавзуга доир долзарб масаланинг моҳиятини ўзбек тилининг терминология тизими билан боғлиқ ҳолда ёритиб беришдан иборат. Лингвотаълимшунослик терминологиясининг шаклланиш ва тадрижий ривожланиш босқичлари тил тараққиётининг тарихий тадрижийлик нуқтаи назаридан инглизтили ҳамда ўзбек тили материаллари асосида таҳлил этилди. Терминология амалиёти тажрибасидан келиб чиқиб, шуни таъкидлаш жоизки, лингвотаълимшунослик соҳасига доир терминологик бирликларни англатувчи тушунчалар миллий-маданий қарашлари турлича бўлган мазкур соҳа мутахассислари томонидан ўзаро муштаракликда воқе бўлмаслиги ва турлича талқин этилиши аниқланди.Мазк ур тадқиқотнинг мақсади ўзбекча лингвотаълимшунослик терминологик бирликларининг шаклланишидаги асосий омиллар, терминлар манбаи, терминларни шакллантиришдаги ички ва ташқи имкониятлар, турли ижтимоий-маданий конткстларда соҳа терминларининг қўлланилиши ва интерференция ҳодисасини терминологик бирликлар мисолида қиёсий таҳлил этишдан иборат.Лингвотаълимшуносликнинг дидактика, методика, тилшунослик, педагогика, психология психолингвистика ва лингвомаданиятшунослик каби фанлари билан ўзаро алоқадорлиги унинг чет тилларни ўргатишда асосий лингвистик замин эканлиги ҳақида тасаввур беради. Тил таълими назариясига оид долзарб муаммоларни ўрганувчи лингвотаълимшунослик фанининг тушунчалари мажмуини ифодаловчи терминлар соҳа мутахассислари томонидан, асосан, хорижда ва юртимизда битилган турли дарсликлар, ўқув қўлланмалари ва илмий адабиётларда ишлатилмоқда.Ушбу жараённи ўзбек тили мисолида олиб қарайдиган бўлсак, ҳақиқатан, ҳозирги кунда лингвотаълимшуносликнинг тушунчаларини янги талқинда тавсифловчи миллий ткрминология тизими шаклланмоқда.
“Ўзбекистонда хорижий тиллар” илмий-методик электрон журнал journal.fledu.uz No 6/2019УЎК (УДК, UDC): 811.512.133:378.1(575.1) DOI: 10.36078/1581918730ЎЗБЕК ТИЛИДА ЛИНГВОТАЪЛИМШУНОСЛИК ТЕРМИНОЛОГИК БИРЛИКЛАРИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИДАГИ АСОСИЙ МАНБАЛАРИхтиёр Рахматуллаевич БАЗАРОВМустақил изланувчиТаржима назарияси ва амалиёти кафедрасиЎзбекистон давлат жаҳонтиллари университетиrbozorov@gmail.comАннотацияМақола тадқиқ этилаётган мавзуга доир долзарб масаланинг моҳиятини ўзбек тилининг терминология тизими билан боғлиқ ҳолда ёритиб беришдан иборат. Лингвотаълимшунослик терминологиясининг шаклланиш ва тадрижий ривожланиш босқичлари тил тараққиётининг тарихий тадрижийлик нуқтаи назаридан инглизтили ҳамда ўзбек тили материаллари асосида таҳлил этилди. Терминология амалиёти тажрибасидан келиб чиқиб, шуни таъкидлаш жоизки, лингвотаълимшунослик соҳасига доир терминологик бирликларни англатувчи тушунчалар миллий-маданий қарашлари турлича бўлган мазкур соҳа мутахассислари томонидан ўзаро муштаракликда воқе бўлмаслиги ва турлича талқин этилиши аниқланди.Мазк ур тадқиқотнинг мақсади ўзбекча лингвотаълимшунослик терминологик бирликларининг шаклланишидаги асосий омиллар, терминлар манбаи, терминларни шакллантиришдаги ички ва ташқи имкониятлар, турли ижтимоий-маданий конткстларда соҳа терминларининг қўлланилиши ва интерференция ҳодисасини терминологик бирликлар мисолида қиёсий таҳлил этишдан иборат.Лингвотаълимшуносликнинг дидактика, методика, тилшунослик, педагогика, психология психолингвистика ва лингвомаданиятшунослик каби фанлари билан ўзаро алоқадорлиги унинг чет тилларни ўргатишда асосий лингвистик замин эканлиги ҳақида тасаввур беради. Тил таълими назариясига оид долзарб муаммоларни ўрганувчи лингвотаълимшунослик фанининг тушунчалари мажмуини ифодаловчи терминлар соҳа мутахассислари томонидан, асосан, хорижда ва юртимизда битилган турли дарсликлар, ўқув қўлланмалари ва илмий адабиётларда ишлатилмоқда.Ушбу жараённи ўзбек тили мисолида олиб қарайдиган бўлсак, ҳақиқатан, ҳозирги кунда лингвотаълимшуносликнинг тушунчаларини янги талқинда тавсифловчи миллий ткрминология тизими шаклланмоқда.
В статье рассматривается терминология лингводидактической науки с учётом её специфики в диахрониии синхронии. Основные процессы формирования и динамического развит ия терминологической системы этой науки изученына материале узбекского языка. Отмечается важность национального контекста развития лингводидактики при анализе терминологии, существование проблемы развития терминологии и поиска эквивалентныхтерминов. Цель данной статьи заключается в обосновании необходимости выявления основных факторов, источников формирования и динамического развития терминологических единиц данной науки и их употребления в разных социокультурных контекстах, включая расхожденияв значениях терминов лингводидактики соответствующей культуры.Следует отметить, что тесная связь лингводидактики с такимидисциплинами, как дидактика, методика, языкознание, педагогика, психология, психолингвистика и лингвокультурология, является основным базисом лингвистики в обучениииностранным язык ам. Однако лингводидактика как самостоятельная наука занимается основными проблемами обучения языкам.Внастоящее время отечественные специалисты совместно со своими зарубежными коллегами разрабатываюттерминологическую систему указанной науки и новые термины достаточно широко используются в учебниках, учебных пособиях и научной литературе. В настоящее время современная национальная терминологическая система формируется на материале узбекского языка,большое внимание уделяетсятому, чтобынациональнаятерминологическая системалингводидактикиотвечалаосновным требованиям, предъявляемымк терминам.
he article deals with terminological system of language didactics taking into account its specific features from the aspects of diachronic and synchronic analyses. The main processes of formation and dynamic development of the terminological system of this science have been investigated owing to materials of the Uzbek language. However, it is important to define the role of national context in the development of language didactics by cross-cultural analysis of terminology, existing problems of comparative study of terminology and searching corresponding equivalents of these terms. The aim of the research is to improve the necessity of defining the main factors and sources of the formation and dynamic development terminological units of this science and their usage in different socio-cultural contexts, including differences in the meanings of terms of the language didactics of corresponding culture.One should be noted that close relation of language didactics with the disciplines such as didactics, methodics, pedagogy, psychology, psycholinguistics and linguaculturology is the main basis of linguistics in teaching foreign languages
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | Bazarov I.R. | Мустақил изланувчиТаржима назарияси ва амалиёти кафедраси | Ўзбекистон давлат жаҳонтиллари университети |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранных языком. Лингводидктика и методика: учеб. пособиедля студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. – 5-е изд. – М.: Академия, 2008. –336с. |
2 | Колесникова И.Л., Долгина О.А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков.— СПб.: Русско-Балтийский информационный центр «БЛИЦ». Cambridge: CambridgeUniversityPress, 2001. – 223с. |
3 | Лебедев Д.И. Проблемы адекватности перевода лингводидактических терминов на материале русского и английского языков: дисс. канд. филол. наук. – М., 2006. –109с. |
4 | Ловцевич Г.Н. Кросс-культурный терминологический словарь как словарь нового типа (на материале английских и русских терминов лингводидактики): Автореф. дисс. д-ра. филол. наук. – М., 2010. – 35 с. |
5 | Жалолов Ж.Ж. Чет тил ўқитиш методикаси. – Т.: Ўқитувчи, 1996. – 329 б. |
6 | Усмонов С. Ўзбек терминологиясининг баъзи масалалари. – Т.: Ўқитувчи, 1968, –32б |
7 | Jeremy Harmer How to teach English. – Edinburgh,2007. – 268 p. |