193

Замонавий мусулмон умматининг жиддий муаммоларидан бири “такфир” масаласи ҳисобланади. Қайд этиш лозимки, ушбумуаммо бугун юзага келгани йўқ ваунинг чуқур тарихий илдизлари бор. “Такфир ” тарихан Али ва Муовия ўртасидаги можаро давридан келиб чиққан бўлиб, Али тарафдорларининг бир қисмиунинг низони ҳакамлик йўли билан ҳал қилишгауринишларини қоралаб, “Ҳукм фақат Аллоҳникидир ” шиори билан унинг қўшинидан ажралиб чиқди. Натижада ислом оламида хорижийлик ҳаракати вужудга келди. Расмий ҳокимият уни вақти-вақти билан бостириб, жисмонан йўқ қилиб турса-да, хорижийлик гоялари ҳам вақти-вақти билан жонланиб, турли кўринишларда намоён бўлди. XX-XXI асрлар ҳам бундан мустасно эмас. Турли радикал ҳаракатлар бу гояларни конфессиялараро қарама-қаршиликучун мафкуравий асос сифатида ишлатган. Бу муаммо собиқ иттифоқ мусулмонлари учун долзарб бўлишига қарамай, илмий доираларда ўрганилмаганлигича қолмоқда. Тадқиқот мақсади: Конфессиялараро бағрикенглик ғояларини шакллантиришда ҳанафий мазҳаби илоҳиётшунослари таълимотининг имкониятлари ҳақидаги фикрларни аниқлашдан иборат. Тадқиқот материаллари: тадқиқотнингманбавий асосини АбуҲанифа, АбуМансур алМотуридий, Абу Жаъфар ат-Таҳовий, Имом Насафий каби илоҳиёт олимларининг асарлари ташкил этади. Тадқиқот натижалари: тадқиқот натижасида илоҳиёт олимларининг «такфир»га оид баёнотлари ва инсонни мусулмон, деб тан олиш мезонлари аниқланди. Тадқиқотнинг янгилиги: мазкур тадқиқот доирасида илк бор бағрикенглик масаласига бағишланган нашрлар ҳақида умумий маълумот берилди ва баён этилган мавзу бўйича ҳанафий ақидавий меросининг мазмун-моҳияти таҳлил қилинди.

  • Ссылка в интернете
  • DOI 10.47980/МОТОКГОШ2022-2/4
  • Дата создание в систему UzSCI 30-10-2022
  • Количество прочтений 193
  • Дата публикации 29-10-2022
  • Язык статьиO'zbek
  • Страницы7
Русский

Одной из серьёзнмх проблем современной мусульманской умми является такфир. Однако, как известно эта проблема возникла не сегодня, она имеет глубокие исторические корни. Свое начало оно берет со времен конфликта междуАли и Муавией, врезультате которого часть последователей Али осудила его попмтки решить конфликт посредством третейского суда, и с лозунгом: “Решение принадлежит только Аллаху” откололась от его войска. В результате этого в исламском мире зародилось движение хариджитов. И хотя официальная власть периодически его подавляла и уничтожала физически, идеи хариджизма также периодически возрождались и проявлялись в различной форме. Не стали исключением и X X - XXI вв., когда различнме радикальнме течения использовали эти идеи в качестве идеологической базм внутри-конфессионального противостояния. И несмотря на актуальность данной проблемм для мусульман бмвшего СССР, она остается не изученной в научнмх кругах. Целью исследования: является вмявление вмсказмваний потенциала учения ханафитских богословов в формировании идей внутри-конфессиональной толерантности. Материалм исследования: источниковую базу исследования составили трудм таких богословов какАбуХанифа, АбуМ ансур ал-Матуриди, А буД ж а‘фар ат-Тахави и ан-Насафи. Результатм исследования: в результате нашего исследования бмли вмявленм вмсказмвания богословов относительно такфира и критериев признания человека в качестве мусульманина. Новизна исследования: в рамках данного исследования впервме бмл дан обзор публикациям по проблематике толерантности, а также проведен анализ содержания ханафитского богословского наследия по заявленной теме

Ўзбек

Замонавий мусулмон умматининг жиддий муаммоларидан бири “такфир” масаласи ҳисобланади. Қайд этиш лозимки, ушбумуаммо бугун юзага келгани йўқ ваунинг чуқур тарихий илдизлари бор. “Такфир ” тарихан Али ва Муовия ўртасидаги можаро давридан келиб чиққан бўлиб, Али тарафдорларининг бир қисмиунинг низони ҳакамлик йўли билан ҳал қилишгауринишларини қоралаб, “Ҳукм фақат Аллоҳникидир ” шиори билан унинг қўшинидан ажралиб чиқди. Натижада ислом оламида хорижийлик ҳаракати вужудга келди. Расмий ҳокимият уни вақти-вақти билан бостириб, жисмонан йўқ қилиб турса-да, хорижийлик гоялари ҳам вақти-вақти билан жонланиб, турли кўринишларда намоён бўлди. XX-XXI асрлар ҳам бундан мустасно эмас. Турли радикал ҳаракатлар бу гояларни конфессиялараро қарама-қаршиликучун мафкуравий асос сифатида ишлатган. Бу муаммо собиқ иттифоқ мусулмонлари учун долзарб бўлишига қарамай, илмий доираларда ўрганилмаганлигича қолмоқда. Тадқиқот мақсади: Конфессиялараро бағрикенглик ғояларини шакллантиришда ҳанафий мазҳаби илоҳиётшунослари таълимотининг имкониятлари ҳақидаги фикрларни аниқлашдан иборат. Тадқиқот материаллари: тадқиқотнингманбавий асосини АбуҲанифа, АбуМансур алМотуридий, Абу Жаъфар ат-Таҳовий, Имом Насафий каби илоҳиёт олимларининг асарлари ташкил этади. Тадқиқот натижалари: тадқиқот натижасида илоҳиёт олимларининг «такфир»га оид баёнотлари ва инсонни мусулмон, деб тан олиш мезонлари аниқланди. Тадқиқотнинг янгилиги: мазкур тадқиқот доирасида илк бор бағрикенглик масаласига бағишланган нашрлар ҳақида умумий маълумот берилди ва баён этилган мавзу бўйича ҳанафий ақидавий меросининг мазмун-моҳияти таҳлил қилинди.

Имя автора Должность Наименование организации
1 Adygamov R.. 8етог Кезеагскег патеё а/1ег 8к. Маг]ат о / 1ке Асаёету о/Заепсех
Название ссылки
В ожидании