40

Реклама дискурс-матнларнинг прагматик хусусияти реклама алоқасининг максадларини қуйидагича изохлайди: маълумотни манзилга етказиб,унда қизиқишни уйғотиш ва муносабатига таъсир этиш кабилардир.Бу мақсадлар эълон берувчининг реклама хабарларида кўллайдиган тил тактларида яққол намоён бўлади.Муаллиф мақолада туризм сохасидаги реклама дискурсларини шаклланишида иштирок этувчи турли фактрларни тахлил қилади. Булар тил услуби ва меъёрлари,манзилдагиларнинг роли,тил фаолиятидаги коммуникатив интерактив имкониятларидир

  • Ссылка в интернете
  • DOI
  • Дата создание в систему UzSCI01-12-2022
  • Количество прочтений40
  • Дата публикации12-11-2020
  • Язык статьиO'zbek
  • Страницы204-209
English

The pragmatic orientation of advertising discourses / texts allows you to determine the goals of advertising communication as follows: transfer information to the addressee, arouse interest and manage his reactions. These goals can be clearly seen when analyzing the speech tactics used by advertisers in advertising messages. In the article, the author analyzes various factors involved in the formation of advertising discourse in the tourism industry: speech strategies and tactics, the role of the addressee, communicative-interactive capabilities of speech techniques

Русский

Прагматическая ориентированность рекламных дискурсов/текстов позволяет сформулировать цели рекламной коммуникации следующим образом: передача информации адресату, вызвать интерес и управлять его реакциями. Эти цели отчетливо прослеживаются при анализе речевых тактик, используемых рекламодателями в рекламных сообщениях. В статье автор анализирует различные факторы, участвующие в формировании рекламного дискурса в сфере туризма: речевые стратегии и тактик, роль адресата, коммуникативно-интерактивные возможности речевых прижмов

Ўзбек

Реклама дискурс-матнларнинг прагматик хусусияти реклама алоқасининг максадларини қуйидагича изохлайди: маълумотни манзилга етказиб,унда қизиқишни уйғотиш ва муносабатига таъсир этиш кабилардир.Бу мақсадлар эълон берувчининг реклама хабарларида кўллайдиган тил тактларида яққол намоён бўлади.Муаллиф мақолада туризм сохасидаги реклама дискурсларини шаклланишида иштирок этувчи турли фактрларни тахлил қилади. Булар тил услуби ва меъёрлари,манзилдагиларнинг роли,тил фаолиятидаги коммуникатив интерактив имкониятларидир

Имя автора Должность Наименование организации
1 Elmuradova G.K. Senior Researcher Republican Research Centre for Development of Innovative Methods in Teaching Foreign Languages under Uzbek State World Languages University
Название ссылки
1 Akulicheva, V.V. Advertising text as a subject of research in gender linguistics / V.V. Akulicheva // Philological sciences. - 2008. - No. 3. - S. 100108
2 . Atakyan GS Pragmatics of the language of tourist advertising: author. dis. ... Cand. philological sciences. Maikop: Adyghe State University. 2010.25 p
3 . Atakyan GS Pragmatics of the language of tourist advertising: author. dis. ... Cand. philological sciences. Maikop: Adyghe State University. 2010.25 p
4 Demyankov, V.Z. Interpretation of political discourse / V.Z. Demyankov // Language of the media as an object of interdisciplinary research. M .: Publishing house of Moscow State University, 2003. - S. 116-133
5 Kara-Murza, E.S. Language of modern advertising / E.S. Kara-Murza // Language of mass and interpersonal communication. M .: Mediamir, 2007 .-- P. 479
6 Krasnykh, V.V. Ethnopsycholinguistics and linguoculturology / V.V. Red. M .: Gnosis, 2002 .-- 284 p
7 Medvedeva E. Fundamentals of Advertising Studies. M .: RIP-holding, 2003.S. 9-24
8 Muhamadjonovna, S. D. (2020). The key concepts of forming sociolinguistic competence of future English language specialists. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 9(5), 118-121
9 Muhamadjonovna, S. D. (2020). The development of sociolinguistic competence of future English language teachers through computer technologies. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8 (3) Part II, 147-150
В ожидании