102

This article presents a comparative analysis of the amount of air required for fuel combustion according to the formulas. Also given are the values of air volume for internal combustion engines (ICE) under given conditions. Calculation formulas for carbon for complete and partial combustion are given in the internal combustion engine. It is shown that the value of the air excess coefficient decreases. The quality of the analysis of methods of theoretical calculation is considered in the conducted scientific researches. Summary provided by the authors.

  • Ссылка в интернете
  • DOI
  • Дата создание в систему UzSCI 02-05-2024
  • Количество прочтений 102
  • Дата публикации 31-03-2023
  • Язык статьиIngliz
  • Страницы33-38
English

This article presents a comparative analysis of the amount of air required for fuel combustion according to the formulas. Also given are the values of air volume for internal combustion engines (ICE) under given conditions. Calculation formulas for carbon for complete and partial combustion are given in the internal combustion engine. It is shown that the value of the air excess coefficient decreases. The quality of the analysis of methods of theoretical calculation is considered in the conducted scientific researches. Summary provided by the authors.

Русский

В данной статье представлен сравнительный анализ количества воздуха, необходимого для сжигания топлива по формулам. Также приведены значения объема воздуха для двигателей внутреннего сгорания (ДВС) при
заданных условиях. Расчетные формулы углерода при полном и частичном сгорании приведены в ДВС. Показано, что значение коэффициента избыточности воздуха снижается. В проведенных научных исследованиях
рассмотрено качество анализа методов теоретического расчета. Резюме предоставлено авторами.

Имя автора Должность Наименование организации
1 Mukhitdinov A.A. Professor Tashkent State Transport University, (Tashkent, Uzbekistan).
2 Turgunov D.S. Doctoral student Tashkent State Transport University, (Tashkent, Uzbekistan).
3 Numanov M.Z. Doctoral student Andijan Institute of Mechanical Engineering
Название ссылки
1 1.В.А. Архипов, Е.С. Синогина “Горение и взрывы опасность и анализ последствий”. Учебное пособие. Часть II. Томск-2007
2 2.Б. А. Шароглазов, М. Ф. Фарафонтов, В. В. Клементьев “Двигатели внутреннего сгорания: теория, моделирование и расчёт процессов” Челябинск. Издательство ЮУрГУ-2005
3 3.https://studizba.com/lectures/inzhenerija/traktory-i-avtomobili/40353-dejstvitelnye-ciklydvs.html
4 4.Yusupov, Umidbek, Omil Kasimov, and Akhmadjon Anvarjonov. "Research of the resource of tires of rotary buses in career conditions." AIP Conference Proceedings. Vol. 2432. No. 1. AIP Publishing LLC, 2022.
5 5.Yusupov, Umidbek Boltaevich, Valeriy Anatolevich Topalidi, and E. Uzbekistan. «Development of coefficients for correcting the mileage of tires of specialized vehicles, taking into account work in career conditions». 49.02 (2022).
6 6.Обитов Н.М. Абдураззоков У.А., Анваржонов А.А., Анализ крите-риев оценки энергетической эффективности грузовых автомобилей в условиях эксплуатации, Горный вестник, (2022), ст. 99-103
7 7.Anvarjonov, A. A., Yusupov U.B. "Rating of the operational massage of the tires of largeloaded mining dump trucks operating at the objects of the almalyk mining and metallurgical combine." Galaxy International Interdisciplinary Research Journal 10.1 (2022): 36-40.
8 8.Mukhitdinov A., Kutlimuratov K., Assessing the operational impacts of road intersection using ptv vissim microscopic simulation. International Journal of Advanced Research in Science, Engineering and Technology, (2021), 18682-18690, 8(12)
9 9.Mukhitdinov A., Ruzimov S., Mavlonov J., Analysis of the powertrain component size of electrified vehicles commercially available on the market. Mechanical Engineering in Transport, (2021), 74-86, 24(1)
10 10.Abdurazzokov U., Sattivaldiyev B., Khikmatov R., Ziyaeva Sh., Method for assessing the energy efficiency of a vehicle taking into account the load under operating conditions, E3S Web of Conferences, (2021), DOI: 10.1051/e3sconf/202126405033
11 11.Mukhitdinov A., Ziyaev K., Omarov J., Methodology of constructing driving cycles by the synthesis, E3S Web of Conferences, (2021), DOI: 10.1051/e3sconf/202126401033
12 12.Kulmukhamedov Zh., Khikmatov R., Saidumarov A., Kulmukhamedova Y., Theoretical research of the external temperature influence on the traction and speed properties and the fuel economy of cargo-carrying vehicles, Journal of Applied Engineering Science, (2021), 19(1), DOI: 10.5937/jaes0-27851
13 13.Kulmukhamedov Zh, Khikmatov R., Erbekov Sh., Saidumarov A., Maximum temperature values of the engine and auto motor vehicles units in conditions of elevated ambient temperatures Cite as: AIP Conference Proceedings 2432 (2022), https://doi.org/10.1063/5.0093466
14 14.Кульмухамедов, Джасур Рафикович, Равшан Саидумарович Хикматов, and Алишер Равшанович Саидумаров. «Определение влияния температуры окружающей среды на обобщенные показатели эффективности использования грузовых автомобилей». Транспорт шелкового пути 3-4 (2019): 27-35.
15 15.Ziyayev, K. Z. "Method of quantitative research of navoi city on the basis of choice of traffic flow." The Scientific Journal of Vehicles and Roads 2021.2 (2021): 27-36.
В ожидании