40

Дорожные условия оказывают значительное влияние на качество покрытий автомобильных дорог, на режим и безопасность движения как отдельных автомобилей, так и всего потока транспортных средств (ТС) в целом. Большая роль в обеспечении безопасности движения принадлежит основным технико- эксплуатационным показателям автомобильных дорог. В экспертной деятельности такие показатели являются экспертными характеристиками дорог, влияю¬щими на безопасность дорожного движения. При измерении коэффициента сцепления колеса автомобиля с дорожным покрытием применяется оборудование с полной или частичной блокировкой рабочего колеса, оснащенное системами увлажнения покрытия и портативные приборы. Значения коэффициента сцепления, измеренное различными методами, должно приводится к стандартизированному методу. В данной статье приведено методика и результаты статистического определения коэффициента сцепления автомобильных дорог международного значения М34, М39, А373, А373а Республики Узбекистан.

  • Ссылка в интернете
  • DOI
  • Дата создание в систему UzSCI 16-05-2024
  • Количество прочтений 40
  • Дата публикации 31-03-2022
  • Язык статьиRus
  • Страницы101-109
English

Road conditions have a significant impact on the quality of road surfaces, on the mode and traffic safety of both individual cars and the entire flow of vehicles as a whole. An important role in ensuring traffic safety belongs to the main technical and operational indicators of highways. In expert activity, such indicators are expert characteristics of roads that affect road safety. When measuring the coefficient of adhesion of a car wheel to a road surface, equipment with full or partial blocking of the impeller, equipped with surface dampening systems and portable instruments, is used. Adhesion coefficient values measured by different methods should be converted to a standardized method. This article presents the methodology and results of the
statistical determination of the coefficient of adhesion of highways of international importance M34, M39, A373, A373a of the Republic of Uzbekistan measured by different methods should be converted to a standardized method.

Русский

Дорожные условия оказывают значительное влияние на качество покрытий автомобильных дорог, на режим и безопасность движения как отдельных автомобилей, так и всего потока транспортных средств (ТС) в целом. Большая роль в обеспечении безопасности движения принадлежит основным технико- эксплуатационным показателям автомобильных дорог. В экспертной деятельности такие показатели являются экспертными характеристиками дорог, влияю¬щими на безопасность дорожного движения. При измерении коэффициента сцепления колеса автомобиля с дорожным покрытием применяется оборудование с полной или частичной блокировкой рабочего колеса, оснащенное системами увлажнения покрытия и портативные приборы. Значения коэффициента сцепления, измеренное различными методами, должно приводится к стандартизированному методу. В данной статье приведено методика и результаты статистического определения коэффициента сцепления автомобильных дорог международного значения М34, М39, А373, А373а Республики Узбекистан.

Имя автора Должность Наименование организации
1 Halmukhamedov A.S. Professor UP “Yulloiha expertise"
2 Omarov Z.A. Doctoral student Tashkent State Transport University
Название ссылки
1 1. Agapov M.M., Khazova V.I. Organization of transportation of heavy and oversized cargo on public roads of regional and intermunicipal importance // Transportnoe Delo Rossii.-2019.-#1.- P.122-124.
2 2. Weber M. How Heavy Trucks Affect Roads in Russia (WIM-Weight-In Motion Systems on Russian Streets) // Transport Newsletter.-2013.-¹2.-P.42-44.
3 3. Himalov I.R., Kozhukhovskaya L.Y. Increasing the safety of freight transportation using weight control systems // Technical regulation in transport construction.-2018.-#1(27).-P.95-98.
4 4. Cargo Road Transportation: a textbook for universities / A.V. Velmozhin, V.A. Gudkov, L.B. Mirotin, A.V. Kulikov.-Moscow: Goryachaya Liniya-Telekom, 2006.-560p.
5 5. Ershov A.M., VerbitskayaN.O., PetrovaA.V. Automated frames for weight control: Problems of use in cargo transportation processes // Forest Science in the implementation of the concept of the Ural engineering school: Socio-economic and environmental problems of the forest sector / Ural State Forest Engineering University.-Ekaterinburg,2019.-P.340-343.
6 6. Konkin A.V. Elements of intelligent transport system on the territorial roads of the Novosibirsk region // CAD and GIS roads.- 2013.-#1.-P.76-80.
7 7. Korotkikh Y.S. Introduction of "Platon" system in Russia and its impact on freight transport // Risk Management in the Agroindustrial Complex.-2016.-№2.-P.5-9.
8 8. Linnik N.V., Alyanchikov V.N. Aspects of the introduction of automatic weight control system in the Russian Federation // Automobile transport of the Far East.-2016.-¹.-P.183-193.
9 9. Parashina A.V. Methodology for assessing the effectiveness of the subsystem for issuing permits automated system of weight control // Scientific Forum. Siberia.- 2016.-T.2,№3.-P.22.
10 10. Rechitsky V.I. The concept of introducing an automatic system of weight and dimensions control of vehicles on the road network of the Russian Federation // Mir road.-2017.-#96.-P.62-67.
11 11. System of road weight and dimensions control "SVK", passport / CJSC Weight-Measuring Company "TENZO-M".-2017.-21p.
12 12. System of weight and overall dimensions control of the road "SVK", instruction manual / CJSC weighing company "TENZO-M".-2017.-28p.
13 13. Khmelnitsky S.P. The transportation of oversized and heavy loads by road transport: Analysis of the regulatory framework // Bulletin of the NCBZhD. -2017.- №1(31).-С.66-79.
14 14. Evtyukov, S.A. Investigation and examination of road accidents / S.A. Evtyukov, Y.V. Vasiliev. - St. Petersburg: LLC Publishing House DNA, 2012. - 288 с.
15 15. Statistical analytical collection. Federal roads of Russia. Transport-performance qualities and road safety. -M. : Federal Road Agency. 2011. - 176 с.
В ожидании