49

Данная работа посвящена сопоставлению эффективности системы тягового электропривода эксплуатируемых электропоездов в Ташкентском метрополитене. Цель исследования заключается в определении наиболее эффективных и экономически выгодных решений для системы тягового электропривода. В работе рассматриваются следующие факторы: энергоэффективность, надежность и доступность, технические характеристики, экономические аспекты экологическая устойчивость. Анализ проводится путем сравнения различных систем тягового электропривода, учитывая их энергетическую эффективность, надежность, технические характеристики, экономические затраты и экологическую устойчивость. Результаты исследования позволят выявить наиболее оптимальные и эффективные варианты системы тягового электропривода для Ташкентского метрополитена, учитывая его уникальные требования и условия эксплуатации. Это может привести к повышению энергоэффективности, снижению эксплуатационных расходов и улучшению экологической устойчивости системы тягового электропривода. Работа имеет практическую значимость для организации и модернизации Ташкентского метрополитена, а также может служить основой для принятия обоснованных решений при выборе системы тягового электропривода в других метрополитенов.

  • Ссылка в интернете
  • DOI
  • Дата создание в систему UzSCI 17-09-2024
  • Количество прочтений 49
  • Дата публикации 30-03-2024
  • Язык статьиRus
  • Страницы61-70
English

This work is devoted to comparing the efficiency of the traction electric drive system of electric trains in operation in the Tashkent metro. The purpose of the study is to determine the most efficient and cost-effective solutions for the electric traction drive system. The work examines the following factors: energy efficiency, reliability and availability, technical characteristics,  economic aspects and environmental sustainability. The analysis is carried out by comparing different electric traction drive systems, taking into account their energy efficiency, reliability, technical characteristics, economic costs and environmental sustainability. The results of the study will allow us to identify the most optimal and efficient options for the traction electric
drive system for the Tashkent metro, taking into account its unique requirements and operating conditions. This can lead to increased energy efficiency, reduced operating costs and improved environmental sustainability of the electric traction drive system. The work has practical significance for the organization and modernization of the Tashkent metro, and can also serve as the basis for making informed decisions when choosing a traction electric drive system in other metros.

Русский

Данная работа посвящена сопоставлению эффективности системы тягового электропривода эксплуатируемых электропоездов в Ташкентском метрополитене. Цель исследования заключается в определении наиболее эффективных и экономически выгодных решений для системы тягового электропривода. В работе рассматриваются следующие факторы: энергоэффективность, надежность и доступность, технические характеристики, экономические аспекты экологическая устойчивость. Анализ проводится путем сравнения различных систем тягового электропривода, учитывая их энергетическую эффективность, надежность, технические характеристики, экономические затраты и экологическую устойчивость. Результаты исследования позволят выявить наиболее оптимальные и эффективные варианты системы тягового электропривода для Ташкентского метрополитена, учитывая его уникальные требования и условия эксплуатации. Это может привести к повышению энергоэффективности, снижению эксплуатационных расходов и улучшению экологической устойчивости системы тягового электропривода. Работа имеет практическую значимость для организации и модернизации Ташкентского метрополитена, а также может служить основой для принятия обоснованных решений при выборе системы тягового электропривода в других метрополитенов.

Имя автора Должность Наименование организации
1 Shadmonkhodjaev M.S. Katta o'qituvchi Tashkent State Transport University
2 Adilov N.. Katta o'qituvchi Tashkent State Transport University
3 Nazirkhonov T.. Professor Tashkent State Transport University
4 Lesov A.. Katta o'qituvchi Tashkent State Transport University
Название ссылки
1 1. The authorities announced their plans to rid Tashkent of traffic jams. podrobno.uz. https://podrobno.uz/cat/obchestvo/vlasti-ozvuchili-svoi-plany-po-izbavleniyu-tashkenta-ot-probok-/.
2 2. Over seven years, passenger traffic in the Tashkent metro has increased almost fourfold. Daryo.uz. https://daryo.uz/ru/2023/07/13/skolko-passazirov-perevozitsa-v-taskentskom-metro-v-sutki#.
3 3. Nazirkhonov, T.M., Evaluation of the efficiency of a 4q-S converter of an alternating current electric locomotive of the O'Z-ELR series using a computer simulation model / Nazirkhonov, T.M., Radjibaev, D.O. // AIP Conference Proceedings, 2023, 2476, 020055. DOI10.1063/5.0103507.
4 4. Shadmonxodjayev M. Regulation of feeding part of complex of vibroacoustic diagnostics of rotary units of rolling stock / Shadmonxodjayev M., D. Insapov // E3S Web of Conferences. Vol. 401, July 2023. pp. 1-15. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340105007. (Scopus IF = 2.16).
5 5. Lesov A. Valuation of the influence of the basic specific resistance to the movement of freight cars on the energy costs of driving a train / M. Masharipov, M Rasulov., Sh. Suyunbaev, N. Adilova, O. Ablyalimov, A. Lesov // E3S Web of Conferences. Vol. 383, April 2023. pp. 1-12.
6 6. Le Xuan Hong, Tulupov V.D. Evaluation of the traction electric drive system for subway cars with automatically controlled independent excitation of traction machines. Science and education: fundamental principles, technologies, innovations: Materials of the MNTK dedicated to the 60th anniversary of OSU (part 1) / - Orenburg, 2015. - P. 89-94.
7 7. A. Rakitin. The future belongs to the asynchronous drive. Technical department of rolling stock service. St. Petersburg metro N13 (1318). http://metroworld.ruz.net/trains/asyn.htm.
8 8. Tulupov V.D., Marchenkov A.P., Kabanets S.I. etc. Diagram of power circuits of subway cars with independent excitation of traction machines and a thyristor rheostat controller. // Tr. MPEI 1992, issue 641, pp. 36-45.
9 9. Nazirkhonov T.M. Analysis of the spectral composition of the input current and voltage of the 4qs AC electric locomotive converter of the “O’Z-ELR” series using a computer simulation model / T.M. Nazirkhonov, A.Ya. Yakushev, I.P. Vikulov // Bulletin of scientific research results. – 2020. – No. 3. – pp. 41-63.
10 10. T. M. Nazirkhonov, D. O. Radjibaev; Research on the parameters influence of the iron donations traction network of Uzbekistan. AIP Conf. Proc. 15 March 2023; 2612(1):060017. https://doi.org/10.1063/5.0113070.
11 11. Pirmatov, N., Usmonov, K., Berdiyev, U., Nazirkhonov, T., Berdiyorov, U. Optimal Parameter Determination Asynchronous Traction Engine to Improve Operating Performance Proceedings of International Conference on Applied Innovation in IT, 2023, 11 (2), pages 131–136.
В ожидании