30

Изучено загрязнение окружающий среды автомобильным транспортом в областных центрах Республики Узбекистан. Рассмотрены процессы движения загрязняющих веществ в двух основных плоскостях – горизонтальной и вертикальной. Определено, что промышленные центры Республики Узбекистане центры областей имеют достаточно развитию транспортнодорожную сеть с разным количеством транспортных средств, влияющих на экологическую ситуацию. Рассчитано, количество вредных веществ, перемещающихся с воздушными массами из областных центров. Определено, что источниками загрязнения атмосферы рассматриваемых пунктов, т.е. городов является главным образом автомобильные транспортные средства, общий валовой выброс загрязняющих веществ от которых зависит от количества самого подвижного состава, типа и мощности двигателя применяемого вида топлива.

  • Ссылка в интернете
  • DOI
  • Дата создание в систему UzSCI 03-10-2024
  • Количество прочтений 30
  • Дата публикации 30-09-2024
  • Язык статьиRus
  • Страницы39-44
Русский

Изучено загрязнение окружающий среды автомобильным транспортом в областных центрах Республики Узбекистан. Рассмотрены процессы движения загрязняющих веществ в двух основных плоскостях – горизонтальной и вертикальной. Определено, что промышленные центры Республики Узбекистане центры областей имеют достаточно развитию транспортнодорожную сеть с разным количеством транспортных средств, влияющих на экологическую ситуацию. Рассчитано, количество вредных веществ, перемещающихся с воздушными массами из областных центров. Определено, что источниками загрязнения атмосферы рассматриваемых пунктов, т.е. городов является главным образом автомобильные транспортные средства, общий валовой выброс загрязняющих веществ от которых зависит от количества самого подвижного состава, типа и мощности двигателя применяемого вида топлива.

English

Environmental pollution by road transport in the regional centers of the Republic of Uzbekistan has been studied. The processes of movement of pollutants in two main planes – horizontal and vertical - are considered. It is determined that the industrial centers of the Republic of Uzbekistan and the centers of the regions have a fairly developed transport and road network with a different number of vehicles affecting the environmental situation. The amount of harmful substances moving with air masses from regional centers is calculated. It is determined that the sources of atmospheric pollution of the considered points, i.e. cities, are mainly motor vehicles, the total gross emission of pollutants from which depends on the amount of the rolling stock itself, the type and engine power of the type of fuel used.

Имя автора Должность Наименование организации
1 Ernazarov A.A. dotsent Jizzax politexnika instuti
2 Bazarov B.I. professor Toshkent davlat transport universiteti
Название ссылки
1 Информация ВОЗ.https://www.who.int/newsroom/fact-sheets/detail/ambient-(outdoor)-air-quality-and-health
2 Watson AY, Bates RR, Kennedy D, editors. Air Pollution, the Automobile, and Public Health. Washington (DC): National Academies Press (US); (1988). Atmospheric Transport and Dispersion of Air Pollutants Associated with Vehicular Emissions. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK218142/
3 Anna Markiewicz, Karin Björklund, Eva Eriksson, Yuliya Kalmykova, Ann-Margret Strömvall, Anna Siopi, Emissions of organic pollutants from traffic and roads: Priority pollutants selection and substance flow analysis, Science of The Total Environment, Volume 580, 2017, Pages 1162-1174, https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2016.12.074.
4 Ntziachristos, L., Gkatzoflias, D., Kouridis, Ch., Samaras Z., (2009). COPERT: A European Road Transport Emission Inventory Model Proceedings of the 4th International ICSC Symposium on Information Technologies in Environmental Engineering, Thessaloniki, Greece, May 28-29, p. 491–504. https://doi.org/10.1007/978-3-540-88351-7.
5 Francisco D.B. Albuquerque, Munjed A. Maraqa, Rezaul Chowdhury, Timur Mauga, Mohammed Alzard, Greenhouse gas emissions associated with road transport projects: current status, benchmarking, and assessment tools, Transportation Research Procedia, Volume 48,2020, Pages 2018-2030, ISSN 2352-1465, https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.08.261.
6 Genikhovich, E.L., Gracheva, I.G., Onikul, R.I., Filatova, E.N., (2002). Air pollution modeling at urban scale - Russian experience and problems. Water, Air & Soil Pollution: Focus 2 (5-6), 501–512. https://doi.org/10.1023/A:1021336829300.
7 Lin, H., Tao, J., Du, Y., Liu, T., Qian, Z., Tian, L., Di, Q., Rutherford, S., Guo, L., Zeng, W., Xiao, J., Li, X., He, Z., Xu, Y., Ma, W., (2016). Particle size and chemical constituents of ambient particulate pollution associated with cardiovascular mortality in Guangzhou, China. Environmental Pollution,208, Part B, 758–766. https://www.doi.org/10.1016/j.envpol.2015.10.056.
8 Lozhkina, O., Lozhkin, V., (2015). Estimation of road transport related air pollution in Saint Petersburg using European and Russian calculation models. Transportation Research Part D: Transport and Environment 36: 178–189. https://doi.org/10.1016/j.trd.2015.02.013.
9 Singh, V., Sokhi, R.S., Kukkonen, J., (2014). PM2.5 concentrations in London for 2008--a modeling analysis of contributions from road traffic. J Air Waste Manag Assoc. 64(5), 509-18.
10 Weilenmann, M., Favez, J.-Y., Alvarez, R., (2009). Cold-start emissions of modern passenger cars at different low ambient temperatures and their evolution over vehicle legislation categories. Atmospheric Environment 43, 2419–2429.
11 Chłopek, Z., Lasocki, J., Strzałkowska, K., & Zakrzewska, D. (2019). Impact of pollutant emission from motor vehicles on air quality in a city agglomeration. Combustion Engines, 58(2), 7–11.
12 Manokhin, V. & Manokhin, M.. (2021). ASSESSMENT OF THE IMPACT OF VEHICLE EMISSIONS ON THE ATMOSPHERE OF THE CITY OF VORONEZH AND THEIR MINIMIZATION. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. 938. 012011. 10.1088/1755-1315/938/1/012011.
13 Kubás, Jozef & Polorecka, Maria & Hollá, Katarína & Šoltés, Viktor & Kelisek, Alexander & Strachota, Simeon & Maly, Stanislav. (2022). Use of Toxic Substance Release Modelling as a Tool for Prevention Planning in Border Areas. Atmosphere. 13. 836. 10.3390/atmos13050836.
14 Bazarov B., Ernazarov A., (2022).Calculation the amount of emissions of harmful substances by cars at urban intersections // Acta of Turin Polytechnic University in Tashkent, , 31, 51-54 pages
15 Samuel Akintomide Ajayi, Charles Anum Adams, Gift Dumedah, Atinuke O. Adebanji, Williams Ackaah, (2023).The impact of traffic mobility measures on vehicle emissions for heterogeneous traffic in Lagos City, Scientific African, Volume 21, e01822, ISSN 2468-2276, https://doi.org/10.1016/j.sciaf.2023.e01822.
16 Elumalai, Suresh Pandian & Gokhale, Sharad & Ghoshal, Aloke. (2009). Evaluating effects of traffic and vehicle characteristics on vehicular emissions near traffic intersections. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 14. 180-196. 10.1016/j.trd.2008.12.001.
17 P. Gireesh Kumar, P. Lekhana, M. Tejaswi, S. Chandrakala, (2021) Effects of vehicular emissions on the urban environment- a state of the art, Materials Today: Proceedings, Volume 45, Part 7, , Pages 6314-6320, ISSN 2214-7853, https://doi.org/10.1016/j.matpr.2020.10.739.
18 Ogur, Eric & Kariuki, Sam. (2014). Effect of Car Emissions on Human Health and the Environment. International Journal of Applied Engineering Research. 9. 11121-11128.
19 Luo Z, Wang Y, Lv Z, He T, Zhao J, Wang Y, Gao F, Zhang Z, Liu H. (2021) Impacts of vehicle emission on air quality and human health in China. Sci Total Environ. 2022 Mar 20;813:152655. doi: 10.1016/j.scitotenv.2021.152655. Epub Dec 24. PMID: 34954164.
20 Рожков М. И., (2010). Суммирование марковских последовательностей на конечной абелевой группе // Дискретная математика.. Т. 22. № 3. С. 44–62.
В ожидании