Maqolada o‘zbek jurnalistikasining nisbatan yosh, ammo tez rivojlanayotgan turi — iqtisodiy jurnalistika shakllanishi va rivojlanishi, ushbu yo‘nalishda faoliyat yuritayotgan ommaviy axborot vositalarining asosiy vazifalari tahlil qilingan. Milliy hamda xorijiy olimlarning ilmiy qarashlarini qiyosan o‘rganilib, iqtisodiy nashrlarning tipologik xususiyatlari tadqiq qilingan. Hozirgi bozor iqtisodiyoti va o‘tish davrida bosma OAV adadi, auditoriyasi, tarqalish hududi va ommaviyligini belgilab beradigan asosiy omil, janrlar masalasi ko‘rib chiqilib, ilmiy tavsiyalar berilgan. Maqolaning dolzarbligi shundaki, unda nisbatan kam o‘rganilgan iqtisodiy jurnalistika muammolari uning tipologik xususiyatlari orqali ko‘rib chiqilgan. Bosma matbuot tipologiyasida boshqa OAV turlaridan farqli ravishda adad, moliyalashtirish tushunchasi mavjudligiga eʼtibor qaratilib, keyingi yillarda o‘quvchilar auditoriyasi qisqarib borayotgani aniq misollar orqali dalillangan. Tabloid jurnalistika unsurlari saqlanib qolayotgani, gazetalar sahifalarida eʼlonlarga nisbatan ko‘p joy ajratilib, iqtisodiy tahlil nisbatan kamaygani asosiy muammolardan biri sifatida keltirilgan. Iqtisodiy nashrlar duch kelayotgan shu kabi masalalar o‘rganilib, yechimi yuzasidan taklif va tavsiyalar berilgani uning ilmiy jihatdan yangiligini ko‘rsatib turibdi. Ularning amaliyotga tatbiq etilishi esa iqtisodiy nashrlar auditoriyasini nafaqat saqlab qolish, balki kengaytirish, adadini oshirishga xizmat qiladi.
The article analyzes the establishment and development of economic journalism in Uzbekistan, a relatively young but rapidly advancing field, as well as the primary responsibilities of mass media outlets that operate in this space. Comparative research was done on the scientific perspectives of national and global scientists, as well as an analysis of the typological features of economic publications. The topic of genres, a major determinant of print media's circulation, audience, distribution area, and popularity in the contemporary market economy and transitional time, is examined, and scientific recommendations are provided. The article's relevance lies in the fact that it identifies economic journalism issues through its typological characteristics. The typology of the press pays attention to circulation, and financial sustainability, and the fact that the readership has been declining in recent years has been proven by specific examples. Tabloid journalism elements are preserved, advertisements take up more space in newspapers, and economic analysis is highlighted as one of the main issues being studied in economic publications, showing their scientific novelty by providing recommendations and suggestions from a practical standpoint. Their implementation not only preserves the economic publication audience but also contributes to its expansion and increasing quality.
Maqolada o‘zbek jurnalistikasining nisbatan yosh, ammo tez rivojlanayotgan turi — iqtisodiy jurnalistika shakllanishi va rivojlanishi, ushbu yo‘nalishda faoliyat yuritayotgan ommaviy axborot vositalarining asosiy vazifalari tahlil qilingan. Milliy hamda xorijiy olimlarning ilmiy qarashlarini qiyosan o‘rganilib, iqtisodiy nashrlarning tipologik xususiyatlari tadqiq qilingan. Hozirgi bozor iqtisodiyoti va o‘tish davrida bosma OAV adadi, auditoriyasi, tarqalish hududi va ommaviyligini belgilab beradigan asosiy omil, janrlar masalasi ko‘rib chiqilib, ilmiy tavsiyalar berilgan. Maqolaning dolzarbligi shundaki, unda nisbatan kam o‘rganilgan iqtisodiy jurnalistika muammolari uning tipologik xususiyatlari orqali ko‘rib chiqilgan. Bosma matbuot tipologiyasida boshqa OAV turlaridan farqli ravishda adad, moliyalashtirish tushunchasi mavjudligiga eʼtibor qaratilib, keyingi yillarda o‘quvchilar auditoriyasi qisqarib borayotgani aniq misollar orqali dalillangan. Tabloid jurnalistika unsurlari saqlanib qolayotgani, gazetalar sahifalarida eʼlonlarga nisbatan ko‘p joy ajratilib, iqtisodiy tahlil nisbatan kamaygani asosiy muammolardan biri sifatida keltirilgan. Iqtisodiy nashrlar duch kelayotgan shu kabi masalalar o‘rganilib, yechimi yuzasidan taklif va tavsiyalar berilgani uning ilmiy jihatdan yangiligini ko‘rsatib turibdi. Ularning amaliyotga tatbiq etilishi esa iqtisodiy nashrlar auditoriyasini nafaqat saqlab qolish, balki kengaytirish, adadini oshirishga xizmat qiladi.
Статья анализирует становление и развитие экономической журналистики в Узбекистане, выявляя основные задачи, стоящие перед средствами массовой информации, работающими в этом секторе. В работе проведен сравнительный анализ научных взглядов отечественных и зарубежных исследователей, а также рассмотрены типологические характеристики экономических изданий. В условиях современной рыночной экономики и переходного периода особое внимание уделено жанрам как ключевому фактору, определяющему тираж, аудиторию, ареал распространения и популярность печатных СМИ в данной сфере. Кроме того, предоставлены научные рекомендации. Актуальность статьи заключается в том, что относительно малоизученные проблемы экономической журналистики рассматриваются через ее типологические особенности. В типологии печатной прессы, в отличие от других видов СМИ, уделяется внимание существованию понятия тиража и финансирования, а то, что аудитория читателей в последние годы сокращается, доказано конкретными примерами. Одна из главных проблем заключается в том, что сохраняются элементы бульварной журналистики, рекламе на страницах газет отводится больше места, а экономическому анализу сравнительно меньше. Тот факт, что подобные проблемы, с которыми сталкиваются экономические издания, изучаются и даются предложения и рекомендации по их решению, показывает ее научную новизну. Их реализация служит не только сохранению, но и расширению аудитории экономических изданий и, конечно же, увеличению их количества.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | RAXMANOV S.I. | Bo‘lim boshlig‘i | O‘zbekiston paxta-to‘qimachilik klasterlari uyushmasi |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | Allambergenova P.Q. Telejurnalistika janrlari. — T.: Yangi asr avlodi, 2014. — 120 b. |
2 | Artikova Y.A. Inreraktiv telejurnalistikaning tipologik xususiyatlari // Foreign Languages in Uzbekistan. — 2022. — № 5(46). — Б. 122–136. |
3 | Wolseley R. Understanding magazines. — Ames, IA: Iowa State University Press, 1966. — 451 p. |
4 | Wood J.P. Magazines in the United States. Their social and economic influence. — N. Y.: The Ronald Press Company, 1980. — 312 p. |
5 | Kim M. N. Janri jurnalistiki. — Sankt-Peterburg: Izdatelstvo Mixaylova, 2004. — 366 p. |
6 | Kobre S. Foundation of American journalism. — Tallahassee, FL: Greenwood Press, 1958. — P. 351–355. |
7 | Korkonosenko S.G. Osnovi jurnalistiki. — M.: Aspekt Press, 2001. — 287 s. |
8 | Mamatova Y.M., Toshpo‘latova N.T. Iqtisodiy jurnalistika O‘zbekistonda barqaror islohotlarni rivojlantirish omili sifatida. — Toshkent: Fractal, 2022. — 130 b. |
9 | Mo‘minov F.A. Gerbert Maklyuenning texnologik galaktikasi // Foreign Languages in Uzbekistan. — 2020. — № 6 (35). — B.120–149. |
10 | Nurmatov A., To‘xliyeva N. Sharhlash jurnalistikasi. — T.: BAYOZ, 2013. — 96 b. |
11 | Tishenko V.N. Delovaya jurnalistika: tipologiya i vidovie priznaki // Vestnik RGGU. — 2014. — № 12. — S. 137–145. |
12 | Xudoyqulov M. Jurnalistikaga kirish. — Toshkent: Universitet, 2005. — 60 b. |
13 | O‘zbek tilining izohli lug‘ati. IV jild. — Toshkent: O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2008. — 608 b. |