28

Maqolada portret va peyzajning turlari, rivojlanish jarayoni va vazifalari tahlil qilindi. Salomat Vafoning ikki hikoyasi “Elat” va “Arg‘imchoq” misolida obrazlarni yaratishda, ularga xos xususiyatlarni ochib berish peyzaj va portret tasviridan foydalanish mahorati o‘rganib chiqildi. Har ikki hikoyada ham yozuvchi portretning dinamik turidan foydalanganini, ya’ni personajning surati syujet voqeasidan alohida emas, boshqa qahramonlar tilidan, ruhiy kechinmalari haqida so‘zlash orqali kichik detallar bilan berilganini ko‘rishimiz mumkin. Shuningdek, yozuvchi ushbu hikoyalarida peyzajdan qahramonlarining ruhiy kechinmalarini ochib berishda asosan parallel, ayrim o‘rinlarda kontrast tarzda foydalangan. “Elat” hikoyasi bosh qahramon tilidan hikoya qilinib, uning ruhiy kechinmalari, xotiralari orqali har bir kitobxon ushbu qahramonning o‘ziga xos tasvirini xayolida chizib olishi mumkindir. “Arg‘imchoq” hikoyasida esa bosh qahramon portretini chizish vazifasini yozuvchi boshqa qahramonlarga topshirib qo‘ygan. Ularning o‘zaro suhbati, muhokamalari orqali tasavvurimizda bosh qahramon surati paydo bo‘ladi. Tadqiq jarayonida qiyosiy-tipologik, psixologik, sistem-struktur tahlil usullaridan foydalanilgan.

  • Количество прочтений 28
  • Дата публикации 20-04-2024
  • Язык статьиO'zbek
  • Страницы256–265
English

The article analyzes the types, development process, and tasks of portrait and landscape. The skill of using landscape and portrait images in creating images and revealing their characteristics has been studied on the example of two stories by Salomat Vafo, "Elat" and "Argimchak". In both stories, one can see that the writer uses a dynamic type of portrait; that is, the image of the character is not separate from the plot event but is given in small details through the language of other characters, talking about their mental experiences. The writer used the landscape to reveal the mental experiences of his characters, mainly in parallel and contrasting ways. The story of "Elat" is narrated in the language of the main character, and through his mental experiences and memories, every reader can draw a unique image of this character in his mind. In the story "Argymchak", the writer assigned the task of drawing the portrait of the main character to other characters. Through their mutual conversation, the picture of the main character appears in our imagination. Comparative-typological, psychological, and systemstructural analysis methods were used in the research process.

Ўзбек

Maqolada portret va peyzajning turlari, rivojlanish jarayoni va vazifalari tahlil qilindi. Salomat Vafoning ikki hikoyasi “Elat” va “Arg‘imchoq” misolida obrazlarni yaratishda, ularga xos xususiyatlarni ochib berish peyzaj va portret tasviridan foydalanish mahorati o‘rganib chiqildi. Har ikki hikoyada ham yozuvchi portretning dinamik turidan foydalanganini, ya’ni personajning surati syujet voqeasidan alohida emas, boshqa qahramonlar tilidan, ruhiy kechinmalari haqida so‘zlash orqali kichik detallar bilan berilganini ko‘rishimiz mumkin. Shuningdek, yozuvchi ushbu hikoyalarida peyzajdan qahramonlarining ruhiy kechinmalarini ochib berishda asosan parallel, ayrim o‘rinlarda kontrast tarzda foydalangan. “Elat” hikoyasi bosh qahramon tilidan hikoya qilinib, uning ruhiy kechinmalari, xotiralari orqali har bir kitobxon ushbu qahramonning o‘ziga xos tasvirini xayolida chizib olishi mumkindir. “Arg‘imchoq” hikoyasida esa bosh qahramon portretini chizish vazifasini yozuvchi boshqa qahramonlarga topshirib qo‘ygan. Ularning o‘zaro suhbati, muhokamalari orqali tasavvurimizda bosh qahramon surati paydo bo‘ladi. Tadqiq jarayonida qiyosiy-tipologik, psixologik, sistem-struktur tahlil usullaridan foydalanilgan.

Русский

В статье анализируются виды, процесс развития и задачи портрета и пейзажа в художественном произведении. На примере двух рассказов Саломат Вафо «Элат» и «Аргимчак» изучено мастерство использования пейзажных и портретных изображений в создании образов и раскрытии их особенностей. В каждом из двух рассказов писатель использует динамический тип портрета, то есть образ персонажа не отделен от сюжетного события, а передан в мелких деталях языком других персонажей, рассказывающих свои душевные переживания. Также в этих рассказах С. Вафо использовала пейзаж для раскрытия душевных волнений своих героев, преимущественно в параллельном, а местами и контрастном ключе. История «Элата» передана языком главного героя через его душевные переживания и воспоминания. Каждый читатель может нарисовать в своем сознании неповторимый образ этого персонажа. В рассказе «Аргымчак» писатель поручил другим героям нарисовать портрет главного героя. Благодаря их диалогам в нашем воображении возникает образ главного героя. В процессе исследования использовались сравнительно-типологический, психологический, системноструктурный методы анализа.

Имя автора Должность Наименование организации
1 ACHILOVA G.I. Tayanch doktorant Toshkent davlat transport universiteti
Название ссылки
1 Иззат Султон. Адабиёт назарияси. — Тошкент: Ўқитувчи нашриёти, 2005. — 272 б.
2 Кунавин О. Б., Кунавина И. И. Проблема портрета в художественной литературе // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. — 2017. — № 2. — С. 202–207
3 Куронов Д. Адабиётшунослик луғати / Д.Куронов, З.Мамажонов, М.Шералиева. — Тошкент: Akademnashr, 2013. — 408 б.
4 Лотман Ю. Портрет // Лотман Ю. Статьи по семиотике культуры и искусства. СПб., 2002. (Серия «Мир искусств»). — URL: http://philologos.narod.ru/lotman/portraithtm (дата обращения: 22.02.2019).
5 Хализев В. Е. Теория литературы. — М.: Высшая школа, 2004. — С. 180–183.
6 https://myfilology.ru/137/detal-portret-pejzazh/
7 https://www.bbc.com/uzbek/lotin/2013/04/130422_latin_talkingpoint_salomat_vafo
8 https://n.ziyouz.com/portal-haqida/xarita/uzbek-nasri/salomat-vafo-1966/salomat-vafo-elat-hikoya
9 https://ziyouz.uz/ozbek-nasri/salomat-vafo/salomat-vafo-argimchoq-hikoya/
В ожидании