Maqolada o‘zbek bosma ommaviy axborot vositalari hamda internet nashrlarida mediamatn samaradorligi, bunda janr va format masalasi tadqiq qilingan. Matn ommaviy axborot vositasining yuzi, jurnalist salohiyati, ijodiy mahoratining ko‘zgusidir. Bugungi kunda milliy medianing ikki zabardast turi matnida anʼanaviylik bilan birga, o‘ziga xoslik, kreativlik kuzatilayotgani tahlil qilinib, axborot bozoridagi kuchli raqobat muhiti jurnalistlarni mediamatn tayyorlashda ijodiy izlanishga undayotgani aniq misollar orqali asoslab berilgan. Maqolada milliy hamda xorijiy olimlarning ilmiy qarashlari qiyosiy o‘rganilib, gazeta matni va internet mediamatnining o‘ziga xos xususiyatlari, farqli jihatlari o‘rganilgan. Mediamatn samaradorligini oshirish, taʼsirchanligini kuchaytirish masalasi turkum materiallar misolida ko‘rib chiqilib, ilmiy tavsiyalar berilgan. Maqolaning dolzarbligi shundaki, unda nisbatan kam o‘rganilgan iqtisodiy jurnalistikada mediamatn muammolari paxtato‘qimachilik sanoatiga oid materiallar orqali ko‘rib chiqilgan. Tezkor matn tuzishda shtamp, klishe, qolip va andozaviylikning ahamiyatli jihatlari o‘rganilib, ilmiy taklif va tavsiyalar berilgani uning ilmiy jihatdan yangiligini ko‘rsatib turibdi. Ularning amaliyotga tatbiq etilishi jurnalistik asarlar muvaffaqiyatini taʼminlashga, bosma va internet nashrlari mediamatni jozibadorligini oshirishga xizmat qiladi.
This article explores the effectiveness of media texts in Uzbek print media and online publications, focusing on the issues of genre and format. The analysis highlights how contemporary national media text exhibits both traditional elements and unique, creative features. The competitive environment in the information market encourages journalists to engage in creative exploration when preparing media texts, supported by concrete examples. The article comparatively examines the scientific views of both domestic and foreign scholars, deeply investigating the distinctive characteristics and differences between newspaper texts and internet media texts. It discusses how to enhance the effectiveness and impact of media texts using a series of materials as examples and offering scientific recommendations. The relevance of the article lies on the relatively understudied issues of media text in economic journalism, examined through materials related to the cotton-textile industry. The study addresses the significant aspects of using clichés, templates, and traditionalism in crafting prompt texts, providing scientific proposals and recommendations that demonstrate its novelty. Implementing these recommendations in practice will ensure the success of journalistic works and increase the appeal of media texts in print and online publications.
Maqolada o‘zbek bosma ommaviy axborot vositalari hamda internet nashrlarida mediamatn samaradorligi, bunda janr va format masalasi tadqiq qilingan. Matn ommaviy axborot vositasining yuzi, jurnalist salohiyati, ijodiy mahoratining ko‘zgusidir. Bugungi kunda milliy medianing ikki zabardast turi matnida anʼanaviylik bilan birga, o‘ziga xoslik, kreativlik kuzatilayotgani tahlil qilinib, axborot bozoridagi kuchli raqobat muhiti jurnalistlarni mediamatn tayyorlashda ijodiy izlanishga undayotgani aniq misollar orqali asoslab berilgan. Maqolada milliy hamda xorijiy olimlarning ilmiy qarashlari qiyosiy o‘rganilib, gazeta matni va internet mediamatnining o‘ziga xos xususiyatlari, farqli jihatlari o‘rganilgan. Mediamatn samaradorligini oshirish, taʼsirchanligini kuchaytirish masalasi turkum materiallar misolida ko‘rib chiqilib, ilmiy tavsiyalar berilgan. Maqolaning dolzarbligi shundaki, unda nisbatan kam o‘rganilgan iqtisodiy jurnalistikada mediamatn muammolari paxtato‘qimachilik sanoatiga oid materiallar orqali ko‘rib chiqilgan. Tezkor matn tuzishda shtamp, klishe, qolip va andozaviylikning ahamiyatli jihatlari o‘rganilib, ilmiy taklif va tavsiyalar berilgani uning ilmiy jihatdan yangiligini ko‘rsatib turibdi. Ularning amaliyotga tatbiq etilishi jurnalistik asarlar muvaffaqiyatini taʼminlashga, bosma va internet nashrlari mediamatni jozibadorligini oshirishga xizmat qiladi.
В статье рассматривается эффективность медиатекста в узбекских печатных СМИ и интернет-изданиях, а также вопрос жанра и формата. Текст является отражением облика СМИ, журналистского потенциала и творческих способностей. Сегодня анализируются тексты двух основных типов национальных СМИ, наряду с традиционностью наблюдается оригинальность и креативность, а сильная конкурентная среда на информационном рынке побуждает журналистов к поиску креатива при составлении медиатекста. В статье сравнительно изучаются научные взгляды ученых нашей страны и зарубежных стран, исследуются уникальные особенности и различия газетного текста и текста интернетСМИ. На примере серии материалов рассматривается вопрос повышения эффективности медиатекста и повышения его результативности, а также даются научные рекомендации. Актуальность статьи заключается в том, что в ней рассматриваются проблемы медиатекста в сравнительно малоизученной экономической журналистике на основе материалов, связанных с хлопко-текстильной отраслью. Изучены важные аспекты штампа, клише, шаблона и узора при создании быстрого текста, даны научные предложения и рекомендации, показывающие его научно-новаторский характер. Их реализация, безусловно, поможет обеспечить успех журналистской деятельности и повысить привлекательность печатных и интернет-СМИ.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | RAXMANOV S.I. | Mustaqil tadqiqotchi | Mirzo Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston Milliy universiteti |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | Алексеева И.С. Профессиональное обучение переводчика: Учебное пособие по устному и письменному переводу для переводчиков и преподавателей. — СПб.: Союз, 2001. — 288 с. |
2 | Bakiyeva G., Teshabayeva D. Mediamakonda matn. — Toshkent: Turon-Iqbol, 2019. — 208 b. |
3 | Балли Ш. Французская стилистика. — M., 1961. — 392 с. |
4 | Виноградов В. В. Проблемы русской стилистики. — М., 1981. — 320 с. |
5 | Винокур Г.О. Культура языка: очерки лингвистической технологии. — М.: Работник просвещения, 1935. — 216 с. |
6 | Гальперин И.Р. Очерки по стилистике английского языка. — М.: Издательство литературы на иностранных языках, 1958. — 462 с. |
7 | Lauren Kessler and McDonald's When words collide, Boston, Massachusetts, 2008. 256 р. |
8 | Лотман Ю.М. Структура художественного текста. — М., 1970. — 387 с. |
9 | Martinez Albertos, J. L., El lenguaje periodístico. — Madrid: Paraninfo, 1989. — 447 p. |
10 | Toshaliyev I., Abdusattorov R., Maxmudova S. Ommaviy axborot vositalarining tili va uslubi. — T.: Universitet, 2000. — 210 b. |
11 | Toshpo‘latova N. Tahliliy jurnalistika. — Toshkent, 2019. — 207 b. |
12 | Yusupov K. O‘zbek adabiy tilining leksik-semantik va stilistik xususiyatlari. — Toshkent, 1986. — 123 b. |
13 | Qosimova N., Toshpo‘latova N., Shofayziyeva N., Muratova N. Bosma OAV tahririyatlari uchun o‘quv qo‘llanma. — Toshkent, 2008. — 77 b. |
14 | Hamdamov Y. Taraqqiyot mezoni. — T.: O‘zbekiston, 2013. — 220 b. |
15 | Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: новая парадигма в изучении языка СМИ // Язык и дискурс средств массовой информации в XXI веке / под ред. М. Н. Володиной. — М., 2011. — С. 63–72. |
16 | Israil M. “Jahon adabiyoti” jurnali va “Kitob dunyosi” gazetasida chop etilgan tarjima asarlarda badiiy-tasviriy vositalarning qo‘llanilishi // Ommaviy axborot vositalarida til, uslub va tahrir masalalari. — Toshkent, 2019. — B. 47–50 |
17 | Lazaro Carreter, F.: “El idioma del periodismo, ¿Lengua especial'?”, en Asterisco Cultural, Publicación de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez. — Madrid, 1990. №2. — Р. 9–32. |
18 | Мельник Г.С. Медиатекст как объект лингвистических исследований. — URL: https://mediaeducation.ucoz.ru/_ld/9/948__2012.pdf |
19 | Мирзажонов А. А. Современное понимание медиатекста в условиях конвергенции СМИ // Global//Global science and innovations 2020: Central Asia. — Нур-Султан, 2020. — С. 96–100. |
20 | Teshabayeva D.M. Mediamakonda matn shakllanish jarayoni // So‘z sanʼati jurnali. — 2019-yil. — №1. — В. 12–19. |
21 | Usmonova Sh. Gazeta matnlarining standartlik darajasi: klishe va shtamplarning stilistik hamda semantik xususiyatlari // O‘zbekistonda xorijiy tillar. — 2021. — №3(38). — В. 216–230. |
22 | Хеллидей М.A.K. Место функциональной перспективы предлога в системе лингвистического описания // Новое в зарубежной лингвистике, Вып..8. — М.,1978. — С. 142. |
23 | Гумбольдт В. Фон. Характер языка и характер народа // Язык и философия культуры. — М.: Прогресс, 1985. — С. 370–382. |