Maqolada haqiqiy o‘zbek ayolining siymosi va ingliz adabiyotida tasvirlanadigan ona timsoli haqida olib borilgan izlanishlar natijasi aks etgan. Shuningdek, maqolada o‘gay ona obrazining tarixiy va adabiy kontekstdagi rivojlanishi, o‘zbek va ingliz adabiyotida ushbu obrazning qabul qilinishi va evolyutsiyasi tahlil qilingan; o‘gay ona obrazining kitobxonga qanday tarbiyaviy va ijtimoiy ma’nolarni yetkazishi, uning ma’naviy xususiyatlari va jamiyatdagi o‘rni ochib berilgan; bu obraz orqali adiblar qanday ijtimoiy muammolarni ko‘tarishi va ularni qanday yechimlarga yo‘naltirishi tahlil qilingan hamda o‘gay ona obrazining psixologik xususiyatlari, uning ichki dunyosi, shaxsiy dramasi va ruhiy kechinmalari ko‘rib chiqilgan. Ingliz va o‘zbek nasrida o‘gay ona obrazining badiiy tasviri orqali har ikki millatning oilaviy qadriyatlari, ijtimoiy munosabatlari va tarbiyaviy yondashuvlari o‘ziga xos tarzda namoyon bo‘ladi. Tadqiqot natijalari adabiyotshunoslikka yangi qirralarni kiritib, o‘quvchilarning ushbu mavzuga nisbatan tushunchalarini kengaytirishga xizmat qiladi.
The article analyzes the development of the image of the stepmother in the historical and literary context, the reception and evolution of this image in Uzbek and English literature; the educational and social meanings the image of the stepmother conveys to students, its spiritual characteristics and place in society; the social problems writers addressed through this image, and what solutions they offered; psychological features of the stepmother image, her inner world, personal drama, and spiritual experiences. In English and Uzbek prose, the family values, social relations, and educational approaches of both nations are expressed through the artistic depiction of the image of the stepmother. The research results introduce new aspects to literary studies and expand students' understanding of this topic.
Maqolada haqiqiy o‘zbek ayolining siymosi va ingliz adabiyotida tasvirlanadigan ona timsoli haqida olib borilgan izlanishlar natijasi aks etgan. Shuningdek, maqolada o‘gay ona obrazining tarixiy va adabiy kontekstdagi rivojlanishi, o‘zbek va ingliz adabiyotida ushbu obrazning qabul qilinishi va evolyutsiyasi tahlil qilingan; o‘gay ona obrazining kitobxonga qanday tarbiyaviy va ijtimoiy ma’nolarni yetkazishi, uning ma’naviy xususiyatlari va jamiyatdagi o‘rni ochib berilgan; bu obraz orqali adiblar qanday ijtimoiy muammolarni ko‘tarishi va ularni qanday yechimlarga yo‘naltirishi tahlil qilingan hamda o‘gay ona obrazining psixologik xususiyatlari, uning ichki dunyosi, shaxsiy dramasi va ruhiy kechinmalari ko‘rib chiqilgan. Ingliz va o‘zbek nasrida o‘gay ona obrazining badiiy tasviri orqali har ikki millatning oilaviy qadriyatlari, ijtimoiy munosabatlari va tarbiyaviy yondashuvlari o‘ziga xos tarzda namoyon bo‘ladi. Tadqiqot natijalari adabiyotshunoslikka yangi qirralarni kiritib, o‘quvchilarning ushbu mavzuga nisbatan tushunchalarini kengaytirishga xizmat qiladi.
В статье проведено исследование образа узбекской женщины и образа матери, изображенного в английской литературе. Также в статье анализируются развитие образа мачехи в историко-литературном контексте, рецепция и эволюция этого образа в узбекской и английской литературе; какое воспитательное и социальное значение передает учащимся образ мачехи, раскрываются ее духовные особенности и место в обществе. Через этот образ анализируется, какие социальные проблемы поднимают писатели и на какие решения они направляют; рассматриваются психологические особенности образа мачехи, ее внутренний мир, личная драма и душевные переживания. В английской и узбекской прозе семейные ценности, общественные отношения и образовательные подходы обоих народов выражаются через художественное изображение образа мачехи. Результаты исследования привносят новые аспекты в литературоведение и служат расширению представлений учащихся по данной теме.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | NIZOMOVA I.. | O‘qituvchi | Oʻzbekiston davlat jahon tillari universiteti Toshkent, Oʻzbekiston |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | Ahmad Lutfiy Qozonchi. O‘gay ona. — T.: Yangi asr avlodi, 2018. — 392 b. |
2 | Alcantud Díaz María. Deconstructing Stereotypes Through Reading Children’s Literature as Intergenerational Play: The Case of the Stepmother. In Children’s Literature and Intergenerational Relationships: Encounters of the Playful Kind, Cham: Springer International Publishing, 2021. — P. 211–223. |
3 | Ranasinghe Anne. “The stepmother” story. — URL: https://megawp.ru/articles/62-the-stepmother-anne-ranasinghe.html |
4 | Eshmatova Y.B. Istiqlol davri oʻzbek qissachiligida ayol ruhiyatining badiiy talqini. Fil. fan. nomz...diss. — Toshkent, 2020. — 167 b. |
5 | Hasan Manzur. “O‘gay ona” nomli hikoyasi. — URL: https://uzsmart.ru/kutubxona/asarlar/1303- %D1%9E%D0%B3%D0%B0%D0%B9-%D0%BE%D0%BD%D0%B0- %D2%B3%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%8F-hasan-manzur.html |
6 | Ika M., Aditya P. Representation of Women Image in Anthology of Poetry “Poetry of Rahim” by the Women Poet of five Countries. // O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2022, № 3 (44). — P. 155–166. |
7 | Imomov K. O‘gay qiz tipidagi turkum ertaklarning ayrim xususiyatlari. // O‘zbek tili va adabiyoti. — 2001. — № 3. — B. 78–86. |
8 | Sulton Izzat. Adabiyot nazariyasi. — Toshkent: O‘qituvchi, 2005. — 228 b. |
9 | Jalolova F.N. “O‘gay ona” konseptining lingvomadaniy talqini (ingliz va o‘zbek xalq ertaklari misolida). Avtoreferat. — Toshkent, 2023. — 28 b. |
10 | Kaipbergenova D.O. Ingliz va o‘zbek xalq ertaklarida “stepmother/o‘gay ona” konseptining farqli jihatlari.// Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2023. — B. 261-266. www.oriens.uz |
11 | Norqobilov Normurod. Yangi ertak// Ijod olami, 2017. — 1-son. — URL: https://ziyouz.uz/ozbek-nasri/normurod-norqobilov/normurodnorqobilov-yangi-ertak-hikoya/ |
12 | Pencil Art Story “Kind stepmother” story. — URL: https://steemit.com/hive-185836/@sultan-aceh/pencil-art-story-kindstepmother |
13 | Quronov D. Adabiyotshunoslikka kirish. — T.: O‘qituvchi, 2004. — 242 b. |
14 | Raximov M. The image of women in the work of Uzbek writers // Eurosian Research Bulletin. Volume 3, 2021. — P. 11-17. — URL: https://geniusjournals.org/index.php/erb/article/view/260 |
15 | Safarov O. O‘zbek xalq og‘zaki ijodi: pedagogika oliy o‘quv yurtlari uchun darslik. — T.: Musiqa, 2010. — 368 b. |
16 | Sattorova G.Y. Bugungi hikoyalarda ayol obrazi talqini // Scientific work (international scientific journal), 2020. No. 08/57. — P. 29–32. DOI: 10.36719/AEM/2007-2020/57/29-32 |
17 | Shermurotov T. Mangu onaizor talqini. Yetuklik jozibasi. — Toshkent: Turon zamin ziyo, 2017. — 144 b. |
18 | Umarova F.B. Ingliz va oʻzbek nasrida ayol obrazining badiiy tasviri // Scientific-methodological electronic journal “Foreign Languages in Uzbekistan”, 2022, No. 3 (44). — P. 155-166. — URL: https://journal.fledu.uz/ru/obraz-zhenshhiny-v-anglijskoj-i-uzbekskojproze/ ISSN: 2181-8215 |
19 | Charles Dickens “Great Expectations” title page of vol. I of first edition, July 1861. — URL: https://books.google.co.uz/books/about/Great_Expectations.html?id=fhUX AAAAYAAJ&source=sh/x/srp/wr/m1/5&redir_esc=y |
20 | Wittmann Gerda-Elisabeth. When love shows itself as cruelty: the role of the fairy tale stepmother in the development of the under-aged reader. Mousaion 29, no. 3, 2011. — P. 1-11. |
21 | Yozdonqulova O.Z. Ingliz va oʻzbek nasrida ayol obrazining badiiy tasviri //A cademic Research in Educational Sciences, 2023. 4(12). — B. 65–72. — URL: https://t.me/ares_uz |
22 | Ларин Б.А. О лирике как разновидности художественной речи. — Ленинград: Academia, 1927. — C. 42–73. |
23 | Мышкина А.Ф., Ядранская И.В. Эстетическое и этическое значение художественного произведения в образовательной среде. Развитие образования. №5(3), 2022. — P. 32–37. |
24 | Тимофеев Л.И. Основы теории литературы. — М., 1976. — 192 c. |