Maqolada matn va mediamatn tushunchalari, ular o‘rtasidagi farqlar, mediamatn shakllanishidagi asosiy talablar, uning o‘ziga xos tamoyillari, mediamatnlarning lingvistik qurilishi, uzatilgan axborotni adresatga aynan yetkazish va uni aynan (adekvat) tushunish talablari tadqiq etilgan. Tadqiqotning maqsadi mediamatnlarning lisoniy-uslubiy o‘ziga xosliklarini o‘rganish, uning tuzilmasi, mediamatnlarni yaratishda lisoniy mezonlarning o‘rnini aniqlash, mediamatnlarning asosiy toifalari va tipologiyasini tadqiq etishdan iborat. Maqolaning amaliy natijalari quyidagilardan iborat: mediamatnlarning talab darajasida bo‘lishini belgilovchi lingvistik qoidalar, matnning ta’sirchanligini oshirishga yordam beruvchi lisoniy va nolisoniy omillardan foydalanishga doir tavsiya berilgan; mediamatn yaratishda ularning tarkibiy qismlari va ularga qo‘yiladigan uslubiy me’yorga doir amaliy tajribalar ko‘rsatilgan. Maqolaning ilmiy yangiligini zamonaviy mediakommunikatsiyada mediamatnlarning oddiy matnlardan farqli xususiyatlari, mass media aspektining mediamatn shakliga kelishidagi o‘ziga xosliklar, bugungi kun talabiga javob beradigan materiallarni tayyorlashda lisoniy mezonlardan foydalanishning o‘rni aniqlangani; mediamatnni muloqot maydoniga kiritish strategiyasini yaratish, matnni qismlarga ajratishda interpretatsiya usulidan foydalanish me’yorlari o‘rganilgani; mediamatn ta’sirchanligini ta’minlovchi lisoniy-uslubiy vositalar: badiiy tasvir vositalari, so‘zlarning shakl va ma’no munosabatiga ko‘ra turlari, paremiologik birliklar, sitata, muloqot tilini shaxslantirish (personifikatsiyalash), uslubiy figuralar, troplarning ahamiyati tahlillar asosida ko‘rsatilgani tashkil etadi.
The article examines the concepts of text and media text, the differences between them, the main requirements for the formation of media text, its specific principles, the linguistic structure of media texts, the requirements for accurate transmission of the transmitted information to the addressee and its adequate understanding. The aim of the research is to study the linguistic and stylistic features of media texts and their structure, to determine the role of linguistic criteria in the creation of media texts, and to study the main categories and typology of media texts. The practical results of the research are as follows: recommendations are given for the use of linguistic rules that determine the level of media texts, linguistic and paralinguistic factors that contribute to the improvement of text effectiveness; practical experiments on their components in the creation of media texts and the methodological norms imposed on them. The scientific novelty of the article is determined by the characteristics of media texts that differ from ordinary texts in modern media communication, the peculiarities of the mass media aspect in the form of a media text, the role of using linguistic criteria in the preparation of materials that meet modern requirements; creating a strategy for introducing a media text into the communicative space, studying the norms of using the interpretation method when dividing a text into parts; linguostylistic means that ensure the effectiveness of a media text: means of artistic representation, types of words according to the relationship between form and meaning, paremiological units, quotation, personalization (personification) of the language , stylistic figures, the meaning of tropes is shown based on the analysis.
В статье исследуются понятия текста и медиатекста, различия между ними, основные требования к формированию медиатекста, его специфические принципы, лингвистическая структура медиатекстов, требования к точной передаче передаваемой информации адресату и ее точному (адекватному) пониманию. Целью исследования является изучение лингвистических и стилистических особенностей медиатекстов, его структуры, определение роли лингвистических критериев в создании медиатекстов, исследование основных категорий и типологии медиатекстов. Практические результаты исследования заключаются в следующем: даны рекомендации по использованию лингвистических правил, определяющих уровень медиатекстов, лингвистических и паралингвистических факторов, способствующих повышению эффективности текста; показаны практические опыты по их составным частям при создании медиатекстов и методологическим нормам, предъявляемым к ним. Научная новизна статьи определяется характеристиками медиатекстов, отличающихся от обычных текстов в современной медиакоммуникации, особенностями массмедийного аспекта в форме медиатекста, ролью использования лингвистических критериев при подготовке материалов, отвечающих нынешним требованиям; создание стратегии внедрения медиатекста в коммуникативное пространство, изучение норм использования метода интерпретации при разделении текста на части; лингвостилистические средства, обеспечивающие эффективность медиатекста: средства художественного изображения, типы слов по соотношению формы и значения, паремиологические единицы, цитаты, персонализация (персонификация) языка общения, стилистические фигуры, показано значение тропов на основе анализа.
Maqolada matn va mediamatn tushunchalari, ular o‘rtasidagi farqlar, mediamatn shakllanishidagi asosiy talablar, uning o‘ziga xos tamoyillari, mediamatnlarning lingvistik qurilishi, uzatilgan axborotni adresatga aynan yetkazish va uni aynan (adekvat) tushunish talablari tadqiq etilgan. Tadqiqotning maqsadi mediamatnlarning lisoniy-uslubiy o‘ziga xosliklarini o‘rganish, uning tuzilmasi, mediamatnlarni yaratishda lisoniy mezonlarning o‘rnini aniqlash, mediamatnlarning asosiy toifalari va tipologiyasini tadqiq etishdan iborat. Maqolaning amaliy natijalari quyidagilardan iborat: mediamatnlarning talab darajasida bo‘lishini belgilovchi lingvistik qoidalar, matnning ta’sirchanligini oshirishga yordam beruvchi lisoniy va nolisoniy omillardan foydalanishga doir tavsiya berilgan; mediamatn yaratishda ularning tarkibiy qismlari va ularga qo‘yiladigan uslubiy me’yorga doir amaliy tajribalar ko‘rsatilgan. Maqolaning ilmiy yangiligini zamonaviy mediakommunikatsiyada mediamatnlarning oddiy matnlardan farqli xususiyatlari, mass media aspektining mediamatn shakliga kelishidagi o‘ziga xosliklar, bugungi kun talabiga javob beradigan materiallarni tayyorlashda lisoniy mezonlardan foydalanishning o‘rni aniqlangani; mediamatnni muloqot maydoniga kiritish strategiyasini yaratish, matnni qismlarga ajratishda interpretatsiya usulidan foydalanish me’yorlari o‘rganilgani; mediamatn ta’sirchanligini ta’minlovchi lisoniy-uslubiy vositalar: badiiy tasvir vositalari, so‘zlarning shakl va ma’no munosabatiga ko‘ra turlari, paremiologik birliklar, sitata, muloqot tilini shaxslantirish (personifikatsiyalash), uslubiy figuralar, troplarning ahamiyati tahlillar asosida ko‘rsatilgani tashkil etadi.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | SHAMAKSUDOVA S.X. | Filologiya fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), dotsent O‘zbek tili va adabiyoti kafedrasi | O‘zbekiston jurnalistika va ommaviy kommunikatsiyalar universiteti |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | Бакиева Г.Х., Тешабаева Д.М. Медиамаконда матн. — Тошкент: Turon-iqbol, 2019. — 208 б. |
2 | Бакиева Г.Х., Тешабаева Д.М. Оммавий ахборот воситалари тили. — Тошкент: Ўзкитобсавдонашриёти, 2020. —172 б. |
3 | Бакиева Г.Х., Тешабаева Д.М. Журналистика. Медиалингвистика ва таҳрир. —Тошкент: Ўзбекистон, 2019. — 549 б. |
4 | Блокдва О. Медиатекст и его виды. Особенности стилистики и риторики. // Proza.ru/2013/04/02/524/ |
5 | Bill Parks. Basic News Writing. Ohlone College. 24 Nov 2015. |
6 | Добросклонская Т.Г. Вопросы изучения медиа текстов: Опыт исследования современной англиской медиа речи. — Москва, МАКС Пресс, 2000. — 288 c. |
7 | Володина М.Н. Язык средств массовой информации. — Москва, Альма Матер Академический проспект, 2008. — 760 c. |
8 | Исраил М.И., Ташмухамедова Л.И. Нотиқлик санъати. Ўқув қўлланма. — Тошкент, Ношир. 2019. — 152 б. |
9 | Jones H., Sylvia Jaworska, Erhan Aslan. Language and Media. 2nd Edition. — UK, Routledge, 2020. — 322 p. |
10 | Лазутина Г.Основы творческой деятельности журналиста. — Москва, 2004. — 240 c. |
11 | Lauren Kessler, Duncan McDonald. When words collide. A media Writers Guide to Grammar and Style.Thomson Higher Education Boston, MA 02210-1202,USA. 2008. |
12 | Лурия А. Р. Язык и сознание. – Москва, Изд‐во Моск. ун‐та, 1979. См. также: — URL: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000822/st008.shtml (дата обращения: 8.07.2011). |
13 | Леонтьев А.А. Язык, речь, речевая деятельность. — Москва, Просвещение, 1969. 214 c. |
14 | Майданова Л.М., Калганова С.О. Практическая стилистика жанров СМИ: уч. пособие. — Екатеринбург: Гуманитарный ун‐т, 2006. — 336 c |
15 | Муаллифлар жамоаси. Босма Оммавий ахборот воситаларида жанрлар ва маҳорат масалалари. V жилд. — Тошкент, Ўзбекистон 2019. — 512 б. |
16 | Современний медиатекст: учебное пособие / отв. ред. Н.А. Кузмина. — Омск, 2011. — 414 c. |
17 | Тошалиев И., Абдусатторов Р. Оммавий ахборотнинг тили ва услуби. — Тошкент, Зар қалам, 2006. — 248 б. |
18 | Зарецкая Е. Н. Риторика: Теория и практика речевой коммуникации. — 4-е изд. — Москва, Дело, 2002. — 480 c. |
19 | Засурский Я.Н. Медиатекст в контексте конвергенсии. // Вестник МГУ. Серия 10. Журналистика, — 2005. — №2. — С.5. |
20 | Шамақсудова С.Х., Исраил М.И. ОАВда ёзма матн. Нутқ ва мунозара. — Тошкент, Iqtisod-moliya, 2018. — 180 б. |
21 | Shamaqsudova S. Media tili va uslubi. O‘quv qo‘llanma. — Tошкент, Universitet, 2021. — 188 б. |
22 | Colin Macfarlane. Hit the Headlines Exciting journalism activities for improving writing and thinking skills. © 2012.P. |