53

Abstract. The article evaluates the dynamics of electrification of motor transport in Tashkent. Possible problems of
electrification development are studied, energy indicators of electric transport are investigated in comparison with traditional
internal combustion engines. The forecast of the electrification process up to 2027, as well as changes in the environmental
indicators of the atmospheric air of the city with the increase in the number of electrified vehicles is made. It is revealed
that with the growth of electrification of transport it is possible to reach health hazardous concentrations of solid particles
in the atmospheric air of Tashkent city.

  • Ссылка в интернете
  • DOI
  • Дата создание в систему UzSCI 31-01-2025
  • Количество прочтений 53
  • Дата публикации 26-12-2023
  • Язык статьиIngliz
  • Страницы94-97
Ўзбек

Annotatsiya. Maqolada Toshkent shahridagi avtotransport vositalarini elektrlashtirish jarayoni dinamikasi baholandi.
Elektrlashtirishni rivojlantirishning mumkin bo’lgan muammolari hamda elektr transportining energiya ko’rsatkichlari
an’anaviy ichki yonish dvigatellariga nisbatan o’rganildi. 2027-yilgacha elektrlashtirish jarayoni, shuningdek,
elektrlashtirilgan avtotransport miqdori ko’payishi bilan shahar atmosfera havosining ekologik ko’rsatkichlari o’zgarishi
prognoz qilindi. Transportni elektrlashtirishning kuchayishi bilan Toshkent shahrining atmosfera havosida sog’liq uchun
xavfli bo’lgan qattiq zarrachalar kontsentratsiyasiga erishish mumkinligi aniqlandi

Русский

Аннотация. В статье произведена оценка динамики процесса электрификации автотранспорта г. Ташкента.
Изучены возможные проблемы развития электрификации, исследованы энергетические показатели электро-
транспорта сравнительно с традиционными ДВС. Сделан прогноз процесса электрификации до 2027 года, а
также изменения экологических показателей атмосферного воздуха города при увеличении количества электри-
фицированного автотранспорта. Выявлено, что с ростом электрификации транспорта возможно достижение
опасных для здоровья концентраций твердых частиц в атмосферном воздухе города Ташкента

English

Abstract. The article evaluates the dynamics of electrification of motor transport in Tashkent. Possible problems of
electrification development are studied, energy indicators of electric transport are investigated in comparison with traditional
internal combustion engines. The forecast of the electrification process up to 2027, as well as changes in the environmental
indicators of the atmospheric air of the city with the increase in the number of electrified vehicles is made. It is revealed
that with the growth of electrification of transport it is possible to reach health hazardous concentrations of solid particles
in the atmospheric air of Tashkent city.

Имя автора Должность Наименование организации
1 Radkevich M.G. texnika fanlari doktori, professor, Toshkent irrigatsiya va qishloq xoʻjaligini mexanizatsiyalash muhandislari instituti” Milliy tadqiqot unversiteti
2 Gapirov A.D. texnika fanlari nomzodi, dotsent Toshkent davlat transport universiteti
3 Pochujevkiy O.D. texnika fanlari nomzodi, dotsent Krivoy Rog Milliy universiteti.
Название ссылки
1 1. Sen B., Onat N., Kucukvar M., Tatari O. Material footprint of electric vehicles: A multiregional life cycle assessment. Journal of Cleaner Production, 2018. 209. 10.1016/j.jclepro.2018.10.309
2 2. Постановление Президента Республики Узбекистан “О мерах по государственной поддержке организации произ- водства электромобилей”, от 19.12.2022 г. № ПП-443. Источник: https://lex.uz/ru/docs/6316585 (12.02.2023)
3 3. Roy P.-O., Ménard J.-F., Fallaha S. Comparative life cycle assessment of electric and conventional vehicles used in Québec, Canada. World Electric Vehicle Journal, 2016, no. 8., pp 973-976. 10.3390/wevj8040983.
4 4. В Узбекистане на 1000 человек в среднем приходится 90 легковых автомобилей. Источник: https://aniq.uz/uz/ yangiliklar (30.01.2023
5 5. Методика определения выбросов вредных веществ в атмосферный воздух от автотранспортных потоков, дви- жущихся по автомагистралям. Санкт Петербург: НИИ Атмосфера, 2005. – 48с
6 6. Шипилова К.Б. Оценка вреда, наносимого окружающей среде отходами автомобильного транспорта (на примере г. Ташкента). PhD Thesis. 2021
7 7. Трофименко Ю.В. и др. Утилизация автомобилей. М.: АКРПРЕСС, 2011. – 336 с.
8 8. Andrew J.M. The future of lubricating greases in the electric vehicle era. Tribology & Lubrication Technology. 2019. Avialable at: https://www.lelubricants.com/wpcontent/uploads/pdf/news/Articles/TLT_Electric%20Vehicle%20Grease_Sander_05-19. pdf 9. Radkevich
9 9. Radkevich M., Shipilova K. at al. Assessment of some indices of environmental sustainability of transport in Tashkent.Waste Forum, 2020, no. 1, pp.16-32.
10 10. Gutsche, Jan & Muślewski, Łukasz & Dzioba, Anna & Kolar, Davor. (2021). The development of electromobility in the aspect of the energy infrastructure condition assessment. MATEC Web of Conferences. 338. 01009. 10.1051/matecconf/202133801009
11 11. Air quality in Tashkent. [Internet]. Available at: https://www.iqair.com/us/uzbekistan/toshkent-shahri/tashkent (10.08.2023)
12 12. Poovanna P., Davis R. and Argue C. Environmental Life Cycle Assessment of Electric Vehicles in Canada. Available at: https:// pluginbc.ca/wp/wp-content/uploads/2018/05/Environmental-Life-Cycle-Assessment-of-Electric-Vehicles-in-Canada.pdf
13 13. Synák F., Kucera M., Skrucany T. Assessing the Energy Efficiency of an Electric Car. Komunikacie, 2021. 23. 10.26552/ com.C.2021.1.A1-A13.
14 14. Radkevich M., Salokhiddinov A. Monitoring of pavement state as a basis for economic regulation of greenhouse gases emissions. Annals of Warsaw University of Life Sciences – SGGW. Land Reclamation, 2014, no. 46(2). pp. 93-100
В ожидании