Чингиз Айтматов новаторлиги ва бу асарларнинг театр саҳнасидаги талқини масаласи театршуносликда эпик меросни замонавий трансформациядаги алоҳида йўналиши сифатида ўрганилиши жоиз. Таъкидлаш жоизки, ёзувчининг адабиётга олиб кирган бунингдек янгича ёндошуви театр санъатида ижодий изланишларга йўл очди. Адибнинг “Асрга татигулик кун”, “Чингизхоннинг оқ булути”, “Оқ кема”, “Соҳил бўйлаб чопаётган олапар”, “Қиёмат” каби асарлари асосида
яратилган спектакллар театр санъатида эпосни ўрганиш борасида Чингиз Айтматовга хос ёндошув сифатида таҳлил этилиши лозим.
Чингиз Айтматов новаторлиги ва бу асарларнинг театр саҳнасидаги талқини масаласи театршуносликда эпик меросни замонавий трансформациядаги алоҳида йўналиши сифатида ўрганилиши жоиз. Таъкидлаш жоизки, ёзувчининг адабиётга олиб кирган бунингдек янгича ёндошуви театр санъатида ижодий изланишларга йўл очди. Адибнинг “Асрга татигулик кун”, “Чингизхоннинг оқ булути”, “Оқ кема”, “Соҳил бўйлаб чопаётган олапар”, “Қиёмат” каби асарлари асосида
яратилган спектакллар театр санъатида эпосни ўрганиш борасида Чингиз Айтматовга хос ёндошув сифатида таҳлил этилиши лозим.
Новаторство Ч.Айтматова и проблемы театральной интерпретации его произведений на театральной сцене, должно изучаться в театроведении как особое направление в трансформации эпического наследия в современном театре. С полным основанием можно говорить, что писательские поиски, его новации в литературе стимулировали творче скую мысль в театральном искусстве. В ряде театров региона, после выхода произведений таких как«И дольше века длиться
день», «Белое облако Чингизхана», «Белый пароход», «Пегий пес, бегущий краем моря»,«Плаха» осуществлены постановки интересных спектаклей, которые необходимо рассматривать как сценическое осмысление эпоса сквозь призму творчества Чингиза Айтматова.
The innovations of Ch. Aytmatov and the problems of theatrical interpretation of his works on the theatrical stage should be studied in theater studies as a special direction in the transformation of the epic heritage in the modern theater. With good reason, it can be said that the writer’s quest, his innovations in literature stimulated creative thought in the theater arts. In a number of theaters in the region, after the release of works such as “The Day Lasts More Than a Hundred Years”, “White Cloud of Genghis
Khan”, “The White Steamboat”, «Spotted Dog Running On Seashore»,“The Scaffold”, interesting performances were staged, which should be considered as stage interpretation of the epic through the prism of Ch.Aytmatov`s creativity.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | Tojiboyeva O.. | санъатшунослик фанлари доктори профессор | UzDSMI |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | 1. Гачев Г.Д. Содержательность художественных форм. Эпос. Лирика. Театр. –Москва: Просвещение,1968. |
2 | 2. Мирза-Ахмедова П.М. Национальная эпическая традиция в творчестве Чингиза Айтматова. –Ташкент: Фан,1980. |
3 | 3. Раҳмонов М., Тўлахўжаева М., Мухторов И. Ўзбек миллий академик драма театри тарихи (1960-2000 йиллар) –Тошкент: Услубият ва ахборот Республика Маркази, 2003. |
4 | 4. Рахманалиев Р. Империя Айтматова. –Москва: Прогресс,2008. |
5 | 5. Цзишан Су. Эпос “Манас” для мня имеет очень важное значение. Интервью с Ч.Айтматовым. //Контимост.-КНР СУАР, 2008. – №10. |
6 | 6. Тажибаева А.Қ. Борбордук Азиянын эпикалык театры: калыптанышы жана онугушу. –Бишкек: Бийиктик нашрияти, 2009. |
7 | 7. Айтматов Чингиз. Навечно в сердцах узбекистанцев. –Ташкент: Noshir, 2008. |