424

The article deals with the problems of forming and developing the  professional competence of the teachers of English as a foreign language in Uzbekistan. This problem is very topical  because  it  is  closely  connected  with  cardinal  reforms  of  language  education  in Uzbekistan. Teaching English has become one of the cardinal directions in training  highly qualified specialists, using The Common European (CEFR) standards of education. A special attention is paid to the comparative study of the competiveness accepted in the USA, European Union countries, The Republic of Southern Korea and Uzbekistan for the formation  and development of professional competence of teachers of the new generation using the  best innovation methods experimented and approved by the developed countries of the world.

  • Количество прочтений403
  • Дата публикации05-04-2018
  • Язык статьиIngliz
  • Страницы159-166
Ўзбек

Мақола  чет  тили  ўқитувчисининг  касбий  маҳоратини  шакллантириш  ва ривожлантириш  масалаларига  бағишланган.  Асосий  эътибор  АҚШ,  Европа  Иттифоқи давлатлари,  Жанубий  Корея  Республикаси  каби  давлатларда  кенг  қўлланиладиган рақобатга  асосланган  таълим принципларига  қаратилади.  Бу  принцип  тараққий этган мамлакатлар тажрибасидан ўтган инновацион технологиялар билан бирга мамлакатимизда ҳам  тадбиқ  этилса,  чет  тили  ўқитувчиларининг  рақобатбардош  янги  авлодини шакллантиришда муҳим аҳамият касб этиши борасида хулосалар берилади.

Русский

Cтатья  посвящена  проблеме  формирования  и  развития  профессиональной компетенции  преподавателей  английского  языка  в  Узбекистане.  Данная  проблема актуальна  на  сегодняшний  день  в  Узбекистане,  так  как  после  провозглашения независимости  в  Республике  в  системе  образования  начались  значительные перемены. Обучение  английскому  языку  на  основе  европейского  стандарта  стало  одним  из кардинальных  направлений  в  подготовке  высококвалифицированных  специалистов. Особое внимание уделяется сравнительному обучению на основе конкуренции, принятой 
в США, странах Евросоюза и Южной Кореи. Данный принцип также был принят и в Узбекистане с целью формирования и развития профессиональной компетенции учителей нового  поколения  с  внедрением  инновационных  технологий,  апробированных  и одобренных в развитых странах мира.

English

The article deals with the problems of forming and developing the  professional competence of the teachers of English as a foreign language in Uzbekistan. This problem is very topical  because  it  is  closely  connected  with  cardinal  reforms  of  language  education  in Uzbekistan. Teaching English has become one of the cardinal directions in training  highly qualified specialists, using The Common European (CEFR) standards of education. A special attention is paid to the comparative study of the competiveness accepted in the USA, European Union countries, The Republic of Southern Korea and Uzbekistan for the formation  and development of professional competence of teachers of the new generation using the  best innovation methods experimented and approved by the developed countries of the world.

Имя автора Должность Наименование организации
1 KULMATOV B.G. декан Ўзбекистон Давлат жаҳон тиллари университети
Название ссылки
1 1. Стандарты и директивы для гарантии качества Высшего образования в Европейском регионе. [http://www.klgtu.ru/quality control/doc/enga.pdf];
2 2. OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education. “Synergies for Better Learning” OECD. Publishing, Paris Cedec, 2013, 148p
3 3. Совет Европы: Симпозиум по теме: «Ключевые компетенции для Европы»: Dok:DECS/SC/Sec(96)43, Bern, 1996. (in Russian)
4 4. Reform and development of Higher Education. Program. – UNESCO, 1995, 240p
5 5. Managment Innovations in the USA: the Problem of Implementation //M.: Nauka, 1986. 246p;
6 6. Vahabov M.M. Implementation of State Educational Standards Based on Competence Approach as a Paradigm of Modern Education. //Zamonaviy ta`lim, 2016, 10, 3-10 (in Uzbek)
7 7. Samarov R., Sadriddinos S. Barkamollik tizimida kasbiy layoqatlilik.// Zamonaviy ta`lim, 2013, 6, 10-44bb (in Uzbek)
8 8. Rasulov H. Milliy va global ta`lim tendensiyalari.// Zamonaviy ta`lim, 2015, 4, 11-16 (in Uzbek).
В ожидании