This article describes activity of Khoja Ubaydullah
Ahrar (1404–1491), well-known representative of the
Naqshbandiyya school of sufim relying on medieval
sources. It analyzes the peace-loving ideas of Khoja
Ahrar and its role in spreading feelings of devotion,
generosity, mercy, and kindness.
Ушбу мақолада нақшбандия тариқатининг
йирик сиймоси Хожа Убайдулло Аҳрорнинг (1404–
1491) ҳаёти ва фаолияти ўрта аср манбалари
асосида тадқиқ этилган. Хожа Аҳрорнинг
тинчликсеварлик фаолияти ҳамда кишилар
ўртасида меҳр-оқибат, ҳалоллик, саховат, яхшилик
каби қадриятларни тарғиб қилгани таҳлил этилган.
В данной статье на основе средневековых
источников рассматривается жизнь и
деятельность известного представителя
накшбандийского тариката Хаджа ‘Убайдаллаха
Ахрара (1404–1491). Говорится о его миролюбивой
политике и роли в распространении таких духовных
ценностей, как милосердие, добросовестность,
щедрость и доброта.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | Muhammedov N.. | Doctor of History UNESCO chair Tashkent Islamic University |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | 1. Amin Ahmad Raziy. Haf iqlim. Institute of Oriental Studies, Uzbekistan Academy of Sciences. Th fund of manuscripts. № 617. 2. Rashahatu aynil-hayat. Lakhnaw publication. -Pp. 218-219. Fakhruddin Ali Safi. Sheikh Khovand Tahur // Rashahatu aynil-hayat. – T.: Abu Ali ibn Sina, 2004. 3. Islam na territorii bivshey Rossiyskoy imperii. A dictionary. V.I. – M.: Vostochnaya literature, 2006. -P. 43. 4. Ma’naviyat yulduzlari ( Spiritual stras). Khodja Ahror / A. Urinbayev. –Tashkent: Publishing house legacy of people name of A.Qodiriy, 2001. p.208. 5. Karimov E. Life and work of Khodja Akhror. – Tashkent: “Ma’naviyat”, 2003. –p. 13. 6. Khodja Ahror Ubaydullah Ahror. Risolai volidiya / edited by H. Hasanov. -T.: Toshkent islom universiteti, 2004. -P. 52. 7. Sirojiddinov Sh. Tariqat of Naqshbandiy: historical process and importance scientifi-analytic bulletin of Tashkent Islamic university . № 2, 2003. -P.13-14. 8. Valikhodjaev B. Khodja Akhror Vali. -Samarkand, 1993. -P. 46 |