315

 

Глобаллашув шароитида бирор бир минтақада тоқатсизлик ва низоларнинг кучайиши дунёнинг барча ҳудуд­
ларига бирдек таҳдид солади. Зеро, сўнгги йилларда дунёда диний омил билан боғлиқ равишда турли йўналиш­
лардаги жараёнлар авж олиб бормоқда. Кўп ҳолларда мураккаб ва зиддиятли, баъзида эса қонли тўқнашувлар
билан кечаётган бундай воқеа­ҳодисалар турли дин вакиллари ўртасида тоқат, ҳурмат, эътибор ва умуман ҳам­
корлик руҳидаги алоқаларни шакллантириш ва мустаҳкамлаш объектив тарихий зарурият эканлигини кўрсат­
моқда. Айни дамда, кўпмиллатли, поликонфессионал Ўзбекистонда миллатлар ва динлараро бағрикенглик ҳамда
тотувлик муҳитини бардавом сақлашда диншуносликка оид билимларнинг ўрни беқиёс. Муайян диний конфес­
сия ҳақида тўлиқ тушунча ҳосил қилиш учун унинг тарихи, таълимоти, ибодатхонаси, муқаддас манбаси, диний
анъана ва маросимлари, рамз ва атрибутларини ўрганиш муҳим саналади.
Бугунги кунга келиб, диний семиотика диншунослик соҳасидаги тадқиқот усулларидан бири сифатида шакл­
ланиб келмоқда. Дин тарихини ўрганиш, унинг таълимоти ва у асосида шаклланган маданиятни англашда семио­
тиканинг аҳамияти катта.
Ушбу мақола православ черковидаги семиотик рамзлар, уларнинг мазмун­моҳияти ҳамда белгиларнинг ўзига
хос хусусиятига бағишланган бўлиб, унда православ черковидаги хоч, гумбаз шифти ва деворларидаги диний ма­
росимларга оид суратлар ҳамда икона каби диний семиотик белгилар баён қилинган.

 

 

В условиях глобализации произвол и усиление конфликтов в одном регионе угрожают всем частям мира. Дей­
ствительно, в последние годы в мире было много тенденций, связанных с религиозными факторами. Эти инци­
денты, которые часто происходят в сложных и противоречивых, а иногда и кровавых конфликтах, показывают,
что формирование и укрепление культуры религиозной толерантности, связей в духе терпимости, уважения,
внимания и сотрудничества между представителями различных конфессий является объективной исторической
необходимостью. В то же время, роль религиоведческих знаний в укреплении и сохранении мира и стабильно­
сти, а также гармонии между народами и религиями в многонациональном, поли конфессиональном Узбекистане
приобретает неоценимое значение. Чтобы создать полное понимание конкретной религиозной конфессии важ­
но изучить её историю, учения, храм, священный источник, религиозные традиции и обряды, символы и атри­
буты.
На сегодняшний день, семиотика формируется как один из научных методов иследования религиоведения.
Семиотика является важным аспектом в изучении истории религии, ее учений и культуры. В статье рассматрива­
ются особенности семиотических символов в православной церкви, их значение и сущность.

 

 

In the context of globalization, intolerance and intensifiation of conflcts in one region threaten all parts of the
world. Indeed, in recent years there have been many trends in the world related to religious factors. Thse incidents, which
oftn occur in complex and controversial, and sometimes bloody conflcts, show that the formation and strengthening
of a culture of religious tolerance, relationships in the spirit of tolerance, respect, attntion and cooperation between
representatives of diffrent faiths is an objective historical necessity At the same time, the role of religious knowledge in
strengthening and preserving peace and stability, as well as the harmony between nations and religions in multinational,
multi­religious Uzbekistan is essential. To create a complete understanding of a particular religious denomination, it is
important to study its history, teachings, temple, sacred source, religious traditions and rituals, symbols and attibutes.
Today, semiotics is formed as one of the scientifi methods of research in religious studies. Semiotics is an important
aspect in the study of the history of religion, its teachings and culture. Th article discusses the features of semiotic
symbols in the Orthodox Church, their meaning and essence
 

  • Ссылка в интернете
  • DOI
  • Дата создание в систему UzSCI 13-12-2019
  • Количество прочтений 297
  • Дата публикации 15-05-2019
  • Язык статьиO'zbek
  • Страницы10-14
Ўзбек

 

Глобаллашув шароитида бирор бир минтақада тоқатсизлик ва низоларнинг кучайиши дунёнинг барча ҳудуд­
ларига бирдек таҳдид солади. Зеро, сўнгги йилларда дунёда диний омил билан боғлиқ равишда турли йўналиш­
лардаги жараёнлар авж олиб бормоқда. Кўп ҳолларда мураккаб ва зиддиятли, баъзида эса қонли тўқнашувлар
билан кечаётган бундай воқеа­ҳодисалар турли дин вакиллари ўртасида тоқат, ҳурмат, эътибор ва умуман ҳам­
корлик руҳидаги алоқаларни шакллантириш ва мустаҳкамлаш объектив тарихий зарурият эканлигини кўрсат­
моқда. Айни дамда, кўпмиллатли, поликонфессионал Ўзбекистонда миллатлар ва динлараро бағрикенглик ҳамда
тотувлик муҳитини бардавом сақлашда диншуносликка оид билимларнинг ўрни беқиёс. Муайян диний конфес­
сия ҳақида тўлиқ тушунча ҳосил қилиш учун унинг тарихи, таълимоти, ибодатхонаси, муқаддас манбаси, диний
анъана ва маросимлари, рамз ва атрибутларини ўрганиш муҳим саналади.
Бугунги кунга келиб, диний семиотика диншунослик соҳасидаги тадқиқот усулларидан бири сифатида шакл­
ланиб келмоқда. Дин тарихини ўрганиш, унинг таълимоти ва у асосида шаклланган маданиятни англашда семио­
тиканинг аҳамияти катта.
Ушбу мақола православ черковидаги семиотик рамзлар, уларнинг мазмун­моҳияти ҳамда белгиларнинг ўзига
хос хусусиятига бағишланган бўлиб, унда православ черковидаги хоч, гумбаз шифти ва деворларидаги диний ма­
росимларга оид суратлар ҳамда икона каби диний семиотик белгилар баён қилинган.

 

 

В условиях глобализации произвол и усиление конфликтов в одном регионе угрожают всем частям мира. Дей­
ствительно, в последние годы в мире было много тенденций, связанных с религиозными факторами. Эти инци­
денты, которые часто происходят в сложных и противоречивых, а иногда и кровавых конфликтах, показывают,
что формирование и укрепление культуры религиозной толерантности, связей в духе терпимости, уважения,
внимания и сотрудничества между представителями различных конфессий является объективной исторической
необходимостью. В то же время, роль религиоведческих знаний в укреплении и сохранении мира и стабильно­
сти, а также гармонии между народами и религиями в многонациональном, поли конфессиональном Узбекистане
приобретает неоценимое значение. Чтобы создать полное понимание конкретной религиозной конфессии важ­
но изучить её историю, учения, храм, священный источник, религиозные традиции и обряды, символы и атри­
буты.
На сегодняшний день, семиотика формируется как один из научных методов иследования религиоведения.
Семиотика является важным аспектом в изучении истории религии, ее учений и культуры. В статье рассматрива­
ются особенности семиотических символов в православной церкви, их значение и сущность.

 

 

In the context of globalization, intolerance and intensifiation of conflcts in one region threaten all parts of the
world. Indeed, in recent years there have been many trends in the world related to religious factors. Thse incidents, which
oftn occur in complex and controversial, and sometimes bloody conflcts, show that the formation and strengthening
of a culture of religious tolerance, relationships in the spirit of tolerance, respect, attntion and cooperation between
representatives of diffrent faiths is an objective historical necessity At the same time, the role of religious knowledge in
strengthening and preserving peace and stability, as well as the harmony between nations and religions in multinational,
multi­religious Uzbekistan is essential. To create a complete understanding of a particular religious denomination, it is
important to study its history, teachings, temple, sacred source, religious traditions and rituals, symbols and attibutes.
Today, semiotics is formed as one of the scientifi methods of research in religious studies. Semiotics is an important
aspect in the study of the history of religion, its teachings and culture. Th article discusses the features of semiotic
symbols in the Orthodox Church, their meaning and essence
 

Название ссылки
1 1. D’Alviella E.G. Razmishleniya nad Yevangeliem ot Matfeya. –Minsk.: Zavet Xrista, 2001. 2. Rineker A, Mayer G. Bibleyskaya Ensiklopediya Brokgauza. – Paderborn, 1999. 3. Kuper D.S. Zamonaviy ramzlarning suratli ensiklopediyasi. –M.: AST­Astrel`, 2006. 4. Yakovlev YE.G. Iskusstvo i mirovie religii. – M.: Visshaya shkola, 1977. 5. Taevskiy D. Religioznie znaki i simvoli. – M.: Dar`, 1993. 6. Nastol`naya kniga svyashennoslujitelya. – Izdatel`stvo moskovskogo patriarxiata. Moskva, 1983. 7. Potebnya A. O nekotorix simvolax v slavyanskoy narodnoy poezii. –Voronej.: V.I. Isaeva, 1860. 8. Eliade. M. Naissances mystiques. – Paris.: Essai sur quelques types d’initiation, 1959. 9. Kazakevich A.N. Simvoli Russkoy Pravoslavnoy Serkve. –M.: Visshaya shkola, 1997. 10. Religiya entsiklopediya. – M.: Belorusskiy Dom pechati, 2007. 11. Tresidder D. Slovar simvolov. – M.: Visshaya shkola, 1999. 12. Andreeva V, Kuklev A, Rovner – avt.­sostaviteli. Ensiklopediya – simvoli, znaki, emblemi. – M.: Astrel, 2004. 13. Voek O. Ensiklopediya znakov i simvolov. – M.: Midgard, 2006. 14. Panov YE.N. Znaki, simvoli. Yaziki. –M.: Astrel, 1983. 15. Salmina N.G. Znaki i simvoli v obuchenii. – M.: Izdatel`stva MGU. 1998. 16. Fraer S, Fergyuson D. Geraldika. Gerbi – simvoli – fiuri. –M.: AST. 2009. 17. Dawson Ch.God, History and Historians: an anthology of modern Christian viewsof history. ­ New York, 1977. 18. Ashirov A. O‘zbek xalqining qadimiy e’tiqod va marosimlari. –T.: Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Milliy kutubxonasi nashriyoti, 2007. 19. www.pravoslavieto.com 20. www.sigls.ru 21. www.symbolsbook.ru 22. www.illusiy.netwww.book.ariom.ru 23. htts://azbyka.ru
В ожидании