335

Мақолада  инсон  хаёлоти  маҳсули  бўлган фэнтезива фантастика феноменига муносабат билдирилган. Бу икки дунёнинг ички кўриниши, ўхшаш ва фарқли жиҳатлари диаграммалар  ёрдамида  асосланган.  Муаллиф  фикрлари  тадқиқотчи  ва  ёзувчилар қарашлари  асосида  илмий  далилланган. Фэнтезива фантастика лексик  бирликлари ҳақида  адабиётшунослик  ва  таржимага  оид  луғатларга  таянган  ҳолда  маълумотлар берилган. Ҳарбир феноменнинг таркибий қисми ва уларнинг ўзига хос турлари ажратиб кўрсатилган. Фантастика бўйича турли қарашларнинг мавжудлиги, замонавий адабиётда фантастикани  фэнтези  йўналиши  билан  фарқлантириб  турувчи  жиҳатлари,  ўзбек фолклоршунослигида  фэнтези тушунчаси таркибида асосий рол ўйнаган мифология ва унинг  турли  кўринишлари  ҳақида  маълумотлар  келтирилган  ва  асосланган.  Тақдим этилган  маълумотлар  орасида  фэнтези  тушунчасини  жанр  сифатида  баҳолаган тадқиқотчиларнинг  фикрлари  мавжуд,  уларга  қарши  айтилган  назарий  фикрлар,  яъни фэнтези феноменининг жанр, субжанр ёки адабий оқим эканлиги хусусида аниқ хулоса мавжуд эмаслиги таъкидланган. Турли-туман фикрлар, қарашлар ва олимларнинг илмий ёндашувларига  изоҳлар  келтирилган.  Фэнтезининг  муаммоли  вазиятига  қараб: “қаҳрамонлик  фэнтези”,  “готик  фэнтези”,  “насронийча  фэнтези”,  “маданийлашган фэнтези” каби кўринишлари мавжудлиги очиб берилган. Афсоналарда мавжуд мифологик образлар фэнтезининг асосий қуроли эканлигига урғу берилган, мифология тушунчаси ва унинг турларига изоҳ бериб ўтилган.

  • Количество прочтений319
  • Дата публикации03-10-2019
  • Язык статьиO'zbek
  • Страницы205-213
Ўзбек

Мақолада  инсон  хаёлоти  маҳсули  бўлган фэнтезива фантастика феноменига муносабат билдирилган. Бу икки дунёнинг ички кўриниши, ўхшаш ва фарқли жиҳатлари диаграммалар  ёрдамида  асосланган.  Муаллиф  фикрлари  тадқиқотчи  ва  ёзувчилар қарашлари  асосида  илмий  далилланган. Фэнтезива фантастика лексик  бирликлари ҳақида  адабиётшунослик  ва  таржимага  оид  луғатларга  таянган  ҳолда  маълумотлар берилган. Ҳарбир феноменнинг таркибий қисми ва уларнинг ўзига хос турлари ажратиб кўрсатилган. Фантастика бўйича турли қарашларнинг мавжудлиги, замонавий адабиётда фантастикани  фэнтези  йўналиши  билан  фарқлантириб  турувчи  жиҳатлари,  ўзбек фолклоршунослигида  фэнтези тушунчаси таркибида асосий рол ўйнаган мифология ва унинг  турли  кўринишлари  ҳақида  маълумотлар  келтирилган  ва  асосланган.  Тақдим этилган  маълумотлар  орасида  фэнтези  тушунчасини  жанр  сифатида  баҳолаган тадқиқотчиларнинг  фикрлари  мавжуд,  уларга  қарши  айтилган  назарий  фикрлар,  яъни фэнтези феноменининг жанр, субжанр ёки адабий оқим эканлиги хусусида аниқ хулоса мавжуд эмаслиги таъкидланган. Турли-туман фикрлар, қарашлар ва олимларнинг илмий ёндашувларига  изоҳлар  келтирилган.  Фэнтезининг  муаммоли  вазиятига  қараб: “қаҳрамонлик  фэнтези”,  “готик  фэнтези”,  “насронийча  фэнтези”,  “маданийлашган фэнтези” каби кўринишлари мавжудлиги очиб берилган. Афсоналарда мавжуд мифологик образлар фэнтезининг асосий қуроли эканлигига урғу берилган, мифология тушунчаси ва унинг турларига изоҳ бериб ўтилган.

Русский

В  статье  рассмотрены  разные  тенденции  относительно  феноменов  фэнтези  и фантастика  как  результат  человеческого  мышления.  Внутренняя  структура,  сходства  и различия этих двух миров показаны на схемах. В статьеприводятсяотдельные сведения о лексических  единицах  фэнтези  и  фантастики  из  различных  литературоведческих  и переводных толковых словарей. Отдельно описаны составная частьи своеобразные типы каждого феномена. Представлены и обоснованы сведения о наличии различных взглядов на фантастику, ее отличительных чертах отфэнтези в современной литературе, а также о мифологии и ее видах, занимающих особое место в структуре фэнтези, из источников узбекской  фольклористики.  Среди  представленных  сведений  имеются  мнения исследователей   относительно   понятия   фэнтези   как   жанра, даются   также противоположные данному мнению теории, то есть сделана попыткаопределить, куда отнестипонятиефэнтези: к жанру, субжанру или литературному течению. Приведены пояснения к различным мнениям, взглядам и научным подходам ученых-исследователей. Также  в  статье  охарактеризовано наличие  различных  видов  фэнтези  в зависимости  от проблемных  ситуаций:  «героическое  фэнтези»,  «готическое  фэнтези»,  «фэнтези  по-христиански» и «культурное фэнтези». Мифологические образы, созданные в легендах, отмечены как основное орудие фэнтези. 

English

The  article  discusses  various  trends  regarding  the  phenomena  of  “fantasy”  and  “fiction”  as  a  result  of  human  thinking.  The  internal  structure,  similarities  and  differences  of  these  two  worlds  are  given  on  the  basis  of  several  diagrams.  The  thoughts  cited  in  the  article  are  scientifically  based  on  the  opinions  of  scientists  and  researchers,  there  is  a  correct  approach  to  the  text  and  explanations  for  them  are  given.  Separate  information  is  also  given  on  the  lexical  units  of  fantasy  and  fantasy  from  various  literary  and  translated  explanatory  dictionaries.  Separately  described  are  the  component  and  unique  types  of  each  phenomenon.  Presented  and  substantiated information about the presence of different views on fiction, its distinctive features from fantasy in modern literature, as well as about mythology and its forms that occupy a special place  in  the  structure  of  fantasy,  from  sources  of  Uzbek  folk  writers.  Among  the  information  presented, there are researchers' opinions on the concept of fantasy as a genre, theories opposite to  this  opinion,  that  is,  an  attempt  was  made  to  find  out  that  there  are  no  exact  ideas  about  attributing  the  concept  of  fantasy  to  genre,  subgenre  or  literary  movement.  Explained  to  the  different opinions, views and scientific approaches of researchers. The article also describes the presence  of  various  types  of  fantasy  depending  on  the  problematic  situations:  “heroic  fantas”,  “gothic fantasy”, “Christian fantasy” and “cultural fantasy”. Mythological images created in the legends are marked as the main fantasy tools, the concept of mythology, its types are described.

Имя автора Должность Наименование организации
1 NASRIDDINOV D.A. Докторант (катта илмий ходим) Ўзбекистон Давлат жаҳон тиллари университети
Название ссылки
1 Николюкин А.Н.Литературнаяэнциклопедия терминов и понятий. — Москва:НПК «Интелвак». 2001. — 582 c
2 ТолкачёвВ.С.Фэнт ези: жанр или литературноенаправление. Проблемы изучения зарубежной литературы, 2010. — 169 с.
3 ГодшокВ . Фантастика. Викепедия. — URL: http://mir.fantastics/articles/
4 Галина М.С. Авторская интерпретация универсального мифа (Жанр «фэнтези» и женщины-писательницы) // Общественные науки и современность, 1998. — 161 с.
5 ҚуроновД . Ад абиётшунослик луғати. — Тошкент, 2013. — 343 б.
6 Карелин А. Классики.Предтечи фэнтези. — URL: http://mif.ru/Articles/ar
7 Ковтун Е.Н. Поэтика необычайного: художественные миры фантастики, сказки, утопии, притчи и мифа (на материале европейской литературы первой половины XX века). — М., 1999. — 308 с
8 Мзареулов К. Фантастика.Общий курс. — URL:https://www.libfox.ru/369312-konstantin-mzareulov-fantastika-obshchiy-kurs.html
9 Longman Dictionary of English Language and Culture [Text]. — Harlow: Person Education Limited, 2005. — 1620 p. (LDELC)
10 Жўраев М. , Эшонқулов Ж. Фолклоршуносликка кириш. — Тошкент. 2017. —288 б
11 Осипов А.Н. Фэнтези // Он же. Фантастика от «А» до «Я» : краткий энцикл. справочник. — М., 1999. — 320 с.
12 Стеблин-Каменский М.И. Миф. — Л: Наука, 1976. — С. 4–5.
13 Collins Cobuild English Language Dictionary [Text]. — London: Clays Ltd, St. Eves plc, 1991. — 1704p. (CCELD)
14 Todorov Tzvetan. The fantastic: a structural approach to a literary genre/ translated from the French by Richard Howard, 1975. — 25 p.
15 The Hutchinson Encyclopedia of Literature.Copyright Research Machines, 2006. — 461p.
В ожидании