202

An  approach  for  defining  critical  temperatures  of  buckling  for  a  pivotally  resting  plane 
cylindrical shell has been considered. Operation in various climatic zones leads to buckling of 
roof elements of passenger cars. In connection  with that, it is necessary to have a theoretical 
justification of structural solutions taking into account critical temperatures of buckling of shell 
elements. The roof element of the passenger car should be classified as  plane  cylindrical shells. 
An  expression  for  defining  critical  temperatures  by  the  Bubnov-Galerkin  method  has  been 
obtained,  as  well  as  the  equations  of  plane  cylindrical  shells  proposed  by  V.Z.  Vlasov.  The 
results  calculated  with  the  derived  expression  have  been  verified  by  comparison  with  those 
obtained  by  the  finite  element  method  (FEM).  This  comparison  has  demonstrated  satisfactory 
agreement of these results.

  • Ссылка в интернете
  • DOI
  • Дата создание в систему UzSCI30-01-2020
  • Количество прочтений194
  • Дата публикации11-12-2019
  • Язык статьиIngliz
  • Страницы270-275
Ўзбек

Bu ishda tekis silindrik qobiqning sharnir bog'lanishdagi xolatida ustuvorlikni yoqotish 
holatlaridagi kritik temperaturani aniqlash ko'rib chiqilgan. Kuzatuvlar natijasida turli iqlimga 
ega hududlarda vagon ustki qobig’larining ustuvorligini yoqotishi o’rganildi. Nazariy jihatdan 
qobiqning kritik temperaturasiga bo’g’liq ekanligi aniqlandi. Yarim slindrik qobiq ko’rinishida 
element  tanlanib  olindi.  Kritik  temperaturani  aniqlashda  Bubnov-Galeyorkin  metodidan  va 
V.Z.Vlasovning  yarim  silindirik  qobiq  uchun  olingan  tenglamasidan  foydalanilgan.  Hisoblash 
ishlari  bajarilgan  va  to'liq  xolat  uchun  Chekli  elementlar  metodi  yordamida  olingan  natijalar 
bilan solishtirilgan.Olingan natijalar o'zoro yaqinlashishi keltirilgan.

Ключевые слова
English

An  approach  for  defining  critical  temperatures  of  buckling  for  a  pivotally  resting  plane 
cylindrical shell has been considered. Operation in various climatic zones leads to buckling of 
roof elements of passenger cars. In connection  with that, it is necessary to have a theoretical 
justification of structural solutions taking into account critical temperatures of buckling of shell 
elements. The roof element of the passenger car should be classified as  plane  cylindrical shells. 
An  expression  for  defining  critical  temperatures  by  the  Bubnov-Galerkin  method  has  been 
obtained,  as  well  as  the  equations  of  plane  cylindrical  shells  proposed  by  V.Z.  Vlasov.  The 
results  calculated  with  the  derived  expression  have  been  verified  by  comparison  with  those 
obtained  by  the  finite  element  method  (FEM).  This  comparison  has  demonstrated  satisfactory 
agreement of these results.

Русский

В статье рассматривается подход по определению критических температур, при 
которых  происходит  потеря  устойчивости,  шарнирно  опирающейся  пологой 
цилиндрической  оболочки.  Эксплуатация  в  различных  климатических  зонах  приводит  к 
Mechanical  Engineering
271
потере  устойчивости  элементов  крыш  пассажирских  вагонов.  В  связи  с  этим 
необходимо  иметь  теоретическое  обоснование  конструктивных  решений  с  учетом 
критических температур потери устойчивости оболочечных элементов. Элемент крыши 
пассажирского вагона следует относить к пологим цилиндрическим оболочкам. Получено 
выражение  по  определению  критической  температуры  с  помощью  метода  Бубнова-Галеркина  и  уравнения  пологих  цилиндрических  оболочек,  предложенного  В.З  Власовым. 
Верификация  результатов,  рассчитанных  по  полученному  выражению,  выполнялась 
сравнением с результатами, по МКЭ. Оценка  показала  удовлетворительную  сходимость
результатов.

Ключевые слова
Название ссылки
1 Volmir A.S. Stability of systems under deformation. Moscow, Nauka, 1967, 984p. 2. Pogorelov V.I. Stroitel’naya mexanika tonkostennix konstruktsiy. SPv.: BXVPeterburg, 2007. 528 s. 3. Konstruirovanie I raschot vagonov: uchebnik/ V.V.Lukin, P.S. Anisimov, V.N. Koturanov i dr.; pod red. P.S. Anisimova. —2-e izd., pererab i dop. — M.: FGOU «UMTS», 2011.- 688 s. 4. Ispol’zovanie paket ANSYS dlya proektirovaniya detaley aviatsionniix redakturov: ucheb.posobie / V.B.Balyakin, A.G. Kojin. - Samara: Izd-vo Samar, gos. aerokosm, un-ta, 2007. - 44 s. 5. Utilin V.V., Physically non-linear analysis of structure stability. StP., GIORD, 2007, 96p. 6. Trebushko O.I Osnovii teorii uprugosti i plastichnosti – Москва: Наука,1984,320 с. 7. Golovanov A.I., Berjnoy D.V. Metod konechniix elementov v mexanike deformiruemiix tverdiix tel. -Kazan: izd-vo «DAS», 2001. –300s. 8. Fadeev A.B Metod konechniix elementov v geomexanike. - M.:Nedra,1987, 221s. 9. Cing-Dao K., Dhafer M., Goerge T.B., Naih.E.B.. ―Crashworthiness Evalution Using Integrated Vehiscle and Occupant Finite Element Models‖. Internation Journal of Crashworthiness,pp:387-398,2001. 10. Pradeep M., Chung-Kyu P., Dhafer M., et al. ―LSTC/NCAC Dymmy Model Development‖. 11 th International LS-DYNA User Conference,2010 11. Xaldjigitov A.A., Xudazarov R.S., Sagdullaev D.A. Teorii plastichnosti I termoplastichnosti anizotropniix tel -T.: Fan va texnologiya, 2015, 320 s. 12. Carl.T.F Ross Finite element techniques in structural mechanic. –International publishers, Coll House, Westergate,England-1996,206 p 13. Ahkmedov A.B Shamsiev D.N. Neklassicheskaya teoriya plastin slojnoy konfiguratsii s peremennoy tolshinoyНеклассическая теория пластин сложной конфигурации с переменной толщиной Vestnik TGTU –Tashkent, 2013.,–№2.–C.14–23 14. Begmatov A.,Mamatova N.T. Zadacha o vnezapnom nagrujenii uprugo-plasticheskogo sterjnya, vzaimodeystvuyushego s okrujayushey sredoy // «Problemii mexanike».- 2019, №2 .Tashkent Mechanical Engineering 275 15. Ibodulloev Sh.R., Tilovov O. O’ Kompozit materiallarini nochiziqli deformatsiyalanishini ANSYS dasturida modellashtirish// ―XXI asrda ilm-fan taraqqiyotining rivojlanish istiqbollari va ularda innovatsiyaning tutgan o’rni‖ respublika ilmiy konferensiyasi. http://doi.org/10.26739/online_4 2019, №4. .414-416b.
В ожидании