The linguocultural and conceptual trend is very topical for contemporary linguistics in the context of defining and revealing the general and national specific features. The paper focuses on the lexical and phraseological representation of the concept of “Bread” in the Uzbek language. According to many outstanding specialists concept, being a part of the world picture, reflects the orientation of values of the entire linguistic community, creates a culture and it is generated by culture. The study aims to identify the national-cultural specifities of the concept of bread in Uzbek language. The object of the research is to analyze the linguocultural characteristics of the concept of bread. After analyzing proverbs, idioms and phrases related to the concept of bread the structure of the macro concept of bread been formed. In conclusion, it should be noted that lexical and phraseological units reflect culture and a national mentality of Uzbek nation in a colorful way.
The linguocultural and conceptual trend is very topical for contemporary linguistics in the context of defining and revealing the general and national specific features. The paper focuses on the lexical and phraseological representation of the concept of “Bread” in the Uzbek language. According to many outstanding specialists concept, being a part of the world picture, reflects the orientation of values of the entire linguistic community, creates a culture and it is generated by culture. The study aims to identify the national-cultural specifities of the concept of bread in Uzbek language. The object of the research is to analyze the linguocultural characteristics of the concept of bread. After analyzing proverbs, idioms and phrases related to the concept of bread the structure of the macro concept of bread been formed. In conclusion, it should be noted that lexical and phraseological units reflect culture and a national mentality of Uzbek nation in a colorful way.
Ҳозирги замон тилшунослигида лингвомаданий ва концептуал йўналишлар универсал ва миллий ўзига хос қирраларни аниқлаш ва очиб бериш нуқтаи назаридан долзарблик касб этмоқда. Ушбу мақола ўзбек тилидаги “нон” концептининг лексик ва фразеологик репрезентациясига эътибор қаратади. Кўплаб таниқли тилшуносларнинг фикрига кўра, концепт олам манзарасининг бир бўлаги, бутун лингвистик жамоанинг қадр-қиймат тушунчаларини акс эттиради, маданиятни яратади ва ундан пайдо бўлади. Ўзбек тилидаги нон концептининг миллий-маданий ўзига хос хусусиятларини аниқлаш мақола мақсадидир. Тадқиқот объектини нон концептнинг лингвомаданий хусусиятлари таҳлили ташкил этади. Нон концепти билан боғланган мақол, идиом ва фразалар таҳлилидан нон макроконцепти структураси шаклланади. Хулосада, ўзбек миллати миллий менталитети ва маданиятини лексик ва фразеологик бирликлар ранг-баранг тарзда акс эттириши қайд қилинади
Лингвокультурное и концептуальное направление очень актуально для современной лингвистики в контексте определения и выявления общих и национальных особенностей. Статья посвящена лексическому и фразеологическому представлению понятия «хлеб» на узбекском языке. По мнению многих выдающихся специалистов, концепт являясь частью картины мира, отражает ориентацию ценностей всего языкового сообщества, создает культуру и порождает культуру. Целью исследования является выявление национально-культурных особенностей концепт хлеба на узбекском языке. Объектом исследования является анализ лингвокультурных особенностей понятия хлеба. После анализа пословиц, идиом и фраз, относящихся к понятию хлеб, была сформирована структура макроконцепт хлеб. В заключение следует отметить, что лексические и фразеологические единицы отражают культуру и национальный менталитет узбекской нации.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | Nurmukhammedov Y.S. | Independent researcher | Samarkand State University |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | Зусман В.Г. Диалог и концепт в литературе. — Новгород: Деком, 2001. — 167 с. |
2 | Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. — Волгоград: Перемена, 2002. — 477 с. |
3 | Карасик В.И. Языковые ключи. — М.: Гнозис, 2009. — 406 с |
4 | Маслова В. Лингвокультурология. Учебная пособия. — М.: Академия, 2001. — 208 с. |
5 | Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии. Изд. 2-е. —М.: Прогресс, 2002. — 656 с. |
6 | Степанов Ю.С. Константы: Словарь русской культуры: Изд. 2-е, испр. и доп. — М.: Академической проект, 2001. — 989 с. |
7 | Степанов Ю.С. Концепты: Тонкая пленка цивилизации. — М.: Языки славянских культур, 2007. — 520 с. |
8 | Ўзбек тилининг изоҳли луғати, I-V томлар. — Т.: Ўзбекистон миллий энциклопедияси, 2006. |
9 | Ўзбек тилининг изоҳли фразеологик луғати. — Tashkent: Ўқитувчи, 1978. — 405 б. |
10 | Ўзбек халқ мақоллари. — Tashkent: Адабиёт ва санат нашриёти. 1989. — 511 б. |
11 | Clauson, Gerald. An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth – Century Turkish. Oxford Clarendon Press. 1972. — 1034 р. |
12 | Kramsch, Claire. Context and Culture in Language Teaching. — Oxford: Oxford University Press, 1993. — 295 р. |
13 | Whorf, Benjamin Lee. Language, thought, and Reality: Selected writings of Benjamin Lee Whorf. Ed. John B. Carroll. New York: Wiley. 1956.- pp.448 |
14 | Wilhelm von Humboldts Werke. Ed. Albert Leitzmann. Berlin: B. Behr. 1903 Vol.7. — 785 p. |