Данная научная статья посвящена исследованию степени уникальности экспериментального романа «Сами боги» американского писателя-фантаста Айзека Азимова, попытавшегося объединить в одном литературном произведении черты, присущие литературе представителей Новой волны, элементы романа-предупреждения и каноны классической «твердой» научной фантастики. В результате данного исследования автором статьи был выявлен эффект триадичности, который можно обнаружить как на образно-метафорическом, так и на структурно-композиционном уровнях романа.
Данная научная статья посвящена исследованию степени уникальности экспериментального романа «Сами боги» американского писателя-фантаста Айзека Азимова, попытавшегося объединить в одном литературном произведении черты, присущие литературе представителей Новой волны, элементы романа-предупреждения и каноны классической «твердой» научной фантастики. В результате данного исследования автором статьи был выявлен эффект триадичности, который можно обнаружить как на образно-метафорическом, так и на структурно-композиционном уровнях романа.
Ушбу илмий мақола америкалик илмий-фантастика муаллифи Айзек Азимов томонидан ёзилган, ўз ичида Янги талқин адабий асарларининг, огоҳлантириш (олдини олиш) романларнинг ва классик (қаттиқ) илмий-фантастик асарларнинг элементларини бирлаштиришган “Худолар ўзлари” деб номаланган экспериментал романнинг ўзига хослик даражасини таҳлил қилиш ва ноёб хусусиятларини аниқлашга бағишланган. Тадқиқот натижасида мақоланинг муаллифи бу романнинг образли-метафорик ва тизимли-композицион даражаларида ҳам кузатилиши мумкин бўлган уч томонлик (триадик) куринишни аниқлади.
The scientific article is devoted to the detailed analysis of the degree of originality and revealing the unique traits of the experimental novel titled as “The Gods Themselves” written by American science fiction author Isaac Asimov, who tried to combine the features of the New Wave literary works and the elements of novel of prevention with the canons of classic (hard) science fiction within the frames of a single piece of literary work. As a result of this research, the author of the article revealed triadic effect, which can be observed both on image-metaphorical and structural-compositional levels of the novel.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | Akhmedov R.S. | Senior teacher | Gulistan State University |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | 1. Golovacheva, I. V. (2014). Science Fiction and Fantastic: Poetics and Pragmatics of Anglo-American Science Fiction. St. Petersburg: Petropolis. |
2 | 2.Zubov, A. A. (2016). Science fiction and theory of genres. Scientific notes of the Kazan University, 158 (1), 53-65. |
3 | 3.Kozmina, E. Yu. (2017). Fantasy of the beginning of the 20th century in genre lighting. Scientific dialogue, 6, 148-157 |
4 | 4. Akhmedov, R.Sh. (2017). The Reasons of Turning Anglo-American Science Fiction Writers to Social-Philosophical Themes in the 1st Half of the 20th Century. Modern Science, 8, 44-46. |
5 | 5. Aksenova, N., & Khatyamova, M. (2017). Zamyatin's Reception of Wells's Fiction. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 19(1). Retrieved from: http://doi.org/10.7771/1481-4374.2779 |
6 | 6. Asimov, I. (2003). The Gods Themselves. Greenwich: Fawcett. |
7 | 7. Beata, D. T. (2018). Literature of Popular Science in North-America. International Journal of Language and Literature, 6(2), 18-24. Retrieved from: https://doi.org/10.15640/ijll.v6n2a4 |
8 | 8. Canavan, G. (2014). Science Fiction in the USA. In P. Wald & M. A. Elliott (Eds.), The American Novel: 1870-1940 (370-385). Oxford, UK: Oxford University Press. |
9 | 9. Caraivan, L. (2015). 21st Century South African Science Fiction. Gender Studies, 13(1), 93-105. Retrieved from: https://doi.org/10.1515/genst-2015-0007 |
10 | 10. Cooper, S. D. (2016). Aristophanes, Posthumanism, and the Roots of Science Fiction. Doctoral thesis. Princeton, New Jersey, USA: Princeton University. |
11 | 11. Farahbakhsh, A., & Kakaee, S. (2018). A Dystopian Reading of the Present Time in David Mitchell's Number 9 Dream. International Journal of Research Granthaalayah, 6(12), 12-22. Retrieved from: https://doi.org/10.5281/zenodo.2528341 |
12 | 12. Geef, D. (2015). The Postmodern, Science Fiction, and the Contemporary Dystopia. Doctoral thesis. Bonn, Germany: Friedrich Wilhelms University of Rhein. |
13 | 13. Goicoechea, M. (2008). The Posthuman Ethos in Cyberpunk Science Fiction. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 10(4). Retrieved from: http://doi.org/10.7771/1481-4374.1398 |
14 | 14. Hark, I. R. (1999). Unity in the Composite Novel. Science Fiction Studies, 6(3), 21-42 |
15 | 15. Olander, J., & Greenberg H. M. (1997). The Use of Technical Metaphors in Asimov's Fiction. New York: Taplinger. |
16 | 16. Patrouch, J. Jr. (1974). The Science Fiction of Isaac Asimov. Garden City, New York: Doubleday. |
17 | 17. Watt, D. (1994). Isaac Asimov. 2nd edition. Garden City, New York: Doubleday. |