The problem of social activity of young people is enough ambiguous and complex, like the very content of the concept of social activity. V modern conditions significantly change the idea of the goals manifestations of social activity by young people, including students. Today dictates the need of society for proactive, energetic, purposeful youth. It is precisely today that we need to look for transition mechanisms youth in a socially active position, identify and educate the leaders of tomorrow day. Problems of formation, development and stimulation of youth activity, identifying the features of the motivational-need sphere of a socially active personalities were considered by sociologists, educators and psychologists in all periods the existence of our state. However, in different periods formed in society, ideas about an active personality varied significantly, and in studies of different years, attempts have been made, on the one hand, to carry out analysis of the content of the concept of social activity, on the other hand, to designate motives that direct and implement a person's activity in a socially significant activities.
The problem of social activity of young people is enough ambiguous and complex, like the very content of the concept of social activity. V modern conditions significantly change the idea of the goals manifestations of social activity by young people, including students. Today dictates the need of society for proactive, energetic, purposeful youth. It is precisely today that we need to look for transition mechanisms youth in a socially active position, identify and educate the leaders of tomorrow day. Problems of formation, development and stimulation of youth activity, identifying the features of the motivational-need sphere of a socially active personalities were considered by sociologists, educators and psychologists in all periods the existence of our state. However, in different periods formed in society, ideas about an active personality varied significantly, and in studies of different years, attempts have been made, on the one hand, to carry out analysis of the content of the concept of social activity, on the other hand, to designate motives that direct and implement a person's activity in a socially significant activities.
Yoshlarning ijtimoiy faolligi muammosi ijtimoiy faollik kontseptsiyasining mazmuni kabi etarlicha noaniq va murakkabdir. V zamonaviy sharoitlar yoshlarning, shu jumladan talabalarning ijtimoiy faolligining maqsadlari haqidagi g'oyani sezilarli darajada o'zgartiradi. Bugun jamiyatning tashabbuskor, g‘ayratli, maqsadli yoshlarga bo‘lgan ehtiyojini taqozo etmoqda. Aynan bugun yoshlarning ijtimoiy faol pozitsiyasiga o‘tish mexanizmlarini izlash, ertangi kunning yetakchilarini aniqlash va tarbiyalash zarur. Yoshlar faolligini shakllantirish, rivojlantirish va rag'batlantirish, ijtimoiy faol shaxsning motivatsion-ehtiyoj sohasi xususiyatlarini aniqlash muammolari davlatimiz mavjud bo'lgan barcha davrlarda sotsiologlar, pedagoglar va psixologlar tomonidan ko'rib chiqilgan. Biroq, jamiyatda shakllangan turli davrlarda faol shaxs haqidagi g'oyalar sezilarli darajada o'zgargan va turli yillardagi tadqiqotlarda, bir tomondan, ijtimoiy faoliyat kontseptsiyasining mazmunini tahlil qilishga urinishlar qilingan. boshqa tomondan, ijtimoiy ahamiyatga ega faoliyatda shaxsning faoliyatini boshqaradigan va amalga oshiradigan motivlarni belgilash.
Проблема социальной активности молодежи достаточно неоднозначна и сложна, как и само содержание понятия социальной активности. В современных условиях существенно меняется представление о целях проявления социальной активности молодежи, в том числе студенческой. Сегодняшний день диктует потребность общества в инициативной, энергичной, целеустремленной молодежи. Именно сегодня нам необходимо искать механизмы перехода молодежи в социально активную позицию, выявлять и воспитывать лидеров завтрашнего дня. Проблемы формирования, развития и стимулирования активности молодежи, выявления особенностей мотивационно- потребностной сферы социально активной личности рассматривались социологами, педагогами и психологами во все периоды существования нашего государства. Однако в разные периоды формирования в обществе представления об активной личности существенно различались, и в исследованиях разных лет предпринимались попытки, с одной стороны, провести анализ содержания понятия социальной деятельности, с другой стороны. с другой стороны, обозначить мотивы, направляющие и реализующие значимой деятельности.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | D E Sultonova D.E. | Tadqiqotchi | Mirzo Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston Milliy universiteti Toshkent, Oʻzbekiston |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | 1. Ануфриев Е.А. Социальная активность личности / Е.А. Ануфриев. М.: Знание, 1969. — 37 с |
2 | 2. Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: Учебник для студ. вузов. — 4-е изд., стереотип. / Мухина В.С. М.: Издательский центр «Академия», 1999. |
3 | 3. Зборовский Г.Е., Орлов Г.П. Социология. Учебник для гуманитарных вузов. — М.: Интер-пракс, 1995. — 320 с. |
4 | 4. БАЛОГ Анжела Ивановна, «СОЦИАЛЬНАЯ АКТИВНОСТЬ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ» Историческая и социально-образовательная мысль. Toм 7 №6 часть 2, 2015 |
5 | 5. Sapronov A.V. Social activity as a constructive basis for the lifestyle of youth in conditions of sociocultural transformation [Sotsial'naya aktivnost' kak konstruktivnaya osnova obraza zhizni molodezhi v usloviyakh sotsiokul'turnykh transformatsiy]. The dissertation on competition of a scientific degree of the candidate of sociological Sciences. Kursk, 2007. P. 76. |
6 | 6. Сабанцева В. А. «Социальная активность студенческой молодёжи России» |
7 | 7. Бабанский Ю.К. Педагогика. Просвещение, М., 1997. 356 с. |
8 | 8. Абраменкова В.В. Социальная психология детства: ребенок среди взрослых и сверстников. М., 1996. 156 с |