Алишер Навои и Абдуррахман Джами были не только замечательными поэтами, мастерами слова, но и крупнейшими мыслителями XV века. В своих трудах Навои и Джами затрагивают общественно-политические и философские проблемы, которые волновали пе-редовых мыслителей всех времен.Даже в своих лирических произведениях они передают их с помощью образов и символических высказываний.Автор данной статьи в основном на примере газелей анализирует философские взгляды, научные замыслы, духовно-просветительские идеии, конечно, художественное мастерство этих великих поэтов, которые существенным образом влияли на духовность, литературу и в целом культуру многих центральноазиатских народов.В статье основное внимание уделено лирическим произведениям. Автор рассматривает, как отражались в стихотворениях, точнее, в газелях мировоззрение персидского поэта Абдуррахмана Джами и тюркского поэта Алишера Навои, которые жили и творили в XV веке в эпоху тимуридов. Изучаются философские взгляды этих двух поэтов, в частности толкование идейвахдат уль-вуджуд и накшбандия влирических текстах, в ос-новном газелях. При анализе стихов, связанных с проблемой совершенного человека, пока-зан бесценный вклад их в мировую цивилизацию.
Алишер Навоий ва Абдураҳмон Жомий нафақат етук шоир, сўз санъаткорлари, балки XV асрнинг йирик мутафаккирлари ҳам эдилар. Навоий ҳам, Жомий ҳам ўз асарларида барча замонлардаги илғор фикрли кишиларни ўйлантирган ижтимоий-сиёсий ва фалсафий муаммоларни ҳал этишга уриндилар.Ўзларининг бу мазмундаги қарашларини ҳарикки шоир ҳатто лирик асарларида ҳам тимсол ва рамзий ифодалар воситасида ифодаладилар.Мақола муаллифи бу икки шоирнинг Марказий Осиёдаги кўп халқларнинг маънавияти, адабиёти ва умуман, маданиятига таъсир этган фалсафий қарашлари, илмий фикрлари, маърифий-ирфоний ғоялари ва албатта, бадиий маҳоратини асосан шоирларнинг ғазалларимисолида таҳлил қилади. Мақолада асосий эътибор лирик асарларга қаратилган. Муаллиф XV асрда – Темурийлар даврида яшабижод этган форсигўй шоир Абдураҳмон Жомий ва асосан туркий тилда ижод қилган Алишер Навоий шеърларида, аниқроғи, ғазалларида улар дунёқарашининг қандай акс этганлигини ўрганган. Бу икки ижодкорнинг фалсафий қарашлари, хусусан, улар лирикасида, асосан ғазалларида ваҳдат ул-вужуд ва нақшбандия ғояларинингбадиий талқини таҳлил этилган. Уларнинг комил инсон муаммоси билан боғлиқ шеърлари таҳлилида жаҳон тамаддунига қўшган ҳиссаси кўрсатилган.
Алишер Навои и Абдуррахман Джами были не только замечательными поэтами, мастерами слова, но и крупнейшими мыслителями XV века. В своих трудах Навои и Джами затрагивают общественно-политические и философские проблемы, которые волновали пе-редовых мыслителей всех времен.Даже в своих лирических произведениях они передают их с помощью образов и символических высказываний.Автор данной статьи в основном на примере газелей анализирует философские взгляды, научные замыслы, духовно-просветительские идеии, конечно, художественное мастерство этих великих поэтов, которые существенным образом влияли на духовность, литературу и в целом культуру многих центральноазиатских народов.В статье основное внимание уделено лирическим произведениям. Автор рассматривает, как отражались в стихотворениях, точнее, в газелях мировоззрение персидского поэта Абдуррахмана Джами и тюркского поэта Алишера Навои, которые жили и творили в XV веке в эпоху тимуридов. Изучаются философские взгляды этих двух поэтов, в частности толкование идейвахдат уль-вуджуд и накшбандия влирических текстах, в ос-новном газелях. При анализе стихов, связанных с проблемой совершенного человека, пока-зан бесценный вклад их в мировую цивилизацию.
Alisher Navoi and Abdurrahman Jami were not only great poets, masters of words, but also the greatest thinkers of the XV century. In their writings, Navoi and Jami touch on socio-political and philosophical problems that worried the leading thinkers of all time. Even in their lyrical works, they convey them through images and symbolic statements. The author of this article mainly analyzes the philosophical views, scientific ideas, spiritual and educational ideas and, of course, the artistic skills of these great poets, which significantly influenced the spirituality, literature and culture of many Central Asian peoples.The article focuses on lyrical works. The author examines how the worldview of the Per-sian poet Abdurrakhmon Jami and the Turkic poet Alisher Navoi, who lived and worked in the XV century in the Timurid era, were reflected in the poems, or rather in the gazelles. The philo-sophical views of these two poets are studied, in particular the interpretation of the ideas of Wahdat ul-wujud and Naqshbandiy in lyrical texts, mainly gazelles. In the analysis of poems related to the problem of the perfect man, shows their invaluable contribution to world civilization.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | MULLAKHODJEVA K.T. | филологияфанлар номзоди, доцент, ўзбек адабиёти тарихи ва фольклор кафедраси | Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат Ўзбек тили ва адабиёти университети |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | Абдуқодиров А. Навоий ва тасаввуф. — Хўжанд, 1994. — 102 б. |
2 | Абдуррахман Джами. Лирика. Поэмы. Весенний сад. — Душанбе: Адиб, 1989. — 624 с |
3 | Абдураҳмони Жоми. Осор. Жилди якум. — Душанбе: Ирфон,1985. — 560 с. |
4 | Абу Хамид ал-Газали. Воскрешение наук о вере. — М., Наука, 1980. — 376 с |
5 | Афзахзод А. Лирика Абд ар-Рахмана Джами. Проблемы текста и поэтика. — Москва: Наука, 1988. — 326 с. |
6 | Бертельс Е.Э. Суфизм и суфийская литература. — М.: Наука, 1965. — 524 с |
7 | Исҳоқов Ё. Нақшбандия таълимоти ва ўзбек адабиёти. — Тошкент: Абдулла Қодирий номидаги халқ мероси, 2002. — 120 б |
8 | Комилов Н. Тасаввуф ёхуд комил инсон ахлоқи. — Тошкент:Ёзувчи, 1996. — 272 б. |
9 | Олим Султонмурод. Нақшбанд ва Навоий. — Тошкент: Ўқитувчи, 1996. — 216 б |
10 | Суфизм в контексте мусульманской культуры. — М.: Наука, 1989. — 341 б. |
11 | ҲаққулИ. Ирфон ва идрок. — Тошкент: Маънавият, 1998. — 160 б. |
12 | Алишер Навоий. Йигирма жилдлик. Биринчи жилд. — Тошкент: Фан, 1987. — 724 б |
13 | Алишер Навои. Избранное. — Ташкент: Ўқитувч и, 1978. — 248 с. |