86

ушбу мақолада бугунги кунда олий таълимнинг глобаллашув тенденциялари, унинг ўзига хос хусусиятлари, ижобий ва салбий жиҳатлари, олий таълим соҳасидаги ўзаро алмашинув жараёнларида талабаларда маданиятлараро мулоқот компетенциясини шакллантиришнинг ижтимоий-педагогик зарурияти таҳлил қилинган.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system21-07-2022
  • Read count86
  • Date of publication11-06-2020
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages277-283
Ўзбек

ушбу мақолада бугунги кунда олий таълимнинг глобаллашув тенденциялари, унинг ўзига хос хусусиятлари, ижобий ва салбий жиҳатлари, олий таълим соҳасидаги ўзаро алмашинув жараёнларида талабаларда маданиятлараро мулоқот компетенциясини шакллантиришнинг ижтимоий-педагогик зарурияти таҳлил қилинган.

Русский

В данной статье проанализированы тенденции глобализации высшего образования на сегодняшний день, его особенности, положительные и отрицательные стороны, социально-педагогическая необходимость формирования у студентов компетенции межкультурного диалога в процессах взаимного обмена в сфере высшего образования.

English

in this article, the global trends of higher education today, its peculiarities, positive and negative aspects, the socio-pedagogical necessity of formation of cultural communication competence in students in the processes of mutual exchange in the field of higher education are analyzed.

Author name position Name of organisation
1 Egamberdieva T.. профессор, педагогика фанлари доктори ФарДУ
2 Alimjonova M.. Факультетлараро чет тиллар кафедраси ўқитувчиси ФарДУ
Name of reference
1 В Париже прошла конференция министров образования стран-участниц Болонского процесса https://минобрнаукирф/пресс-центр/12944
2 Six ways to ensure higher education leaves no one behind. Global Education Monitoring Report. UNESCO ED/GEMRMRT/2 017/PP/30. - P. 1. Яна даралсин: The Role of Quality Assurance in Higher Education: Challenges, developments and trends UNESCO Regional Meeting on QA Moscow, Russian Federation April 23-24, 2018 Peter J. Wells Chief, Higher Education, UNESCO. - P. 6. https://iite.unesco.org/wp-content/uploads/2018/06/Piter-Uells -UNESCO angl.pdf.
3 Six ways to ensure higher education leaves no one behind .Global Education Monitoring Report, c/o UNESCO ED/GEMR/MRT/2017/PP/30. - P. 2.
Waiting