157

The  article  is  devoted  to  the  theoretical  and  practical  aspects  of  game  methods  in  teaching  English  in  the educational process of the university. The psychological and pedagogical literature on the theory of the occurrence of the game presented in the works of K. Livingstone, K.D. Ushinskiy, D. B. Elkonin, M.F. Stronin, L.S. Vygotsky and others are analyzed. The functions of game methods are revealed: educating, pedagogical, entertaining, communicative, relaxation, psychological  developing.  The  methodology  of  using  game  methods  in  teaching  English  is described  supported  by specific examples. 

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system23-08-2022
  • Read count0
  • Date of publication17-04-2020
  • Main LanguageIngliz
  • Pages143-149
Ўзбек

Мақолада  олийгоҳ  таълими  жараёнида  инглиз  тилини  ўқитишда  ўйин    методларининг  назарий  ва амалий  жиҳатлари  кўриб  чиқилган.  Ўйиннинг  пайдо  бўлиши  назарияси буйича  психологик  ва  педагогик  адабиёт,  айнан,    К.Ливингстоун,  К.Д.Ушинский,  Д.Б.Эльконин,    М.Ф.Стронин,  Л.С.  Выготский  ва  бошқа олимларнинг    ишлари  таҳлил қилинган. Ўйин  методларининг  функциялари  ёритиб  берилган:    таълимий, тарбиявий,  қизиқтирувчи,  коммуникатив,  релаксация,  психологик,  ривожлантирувчи.  Инглиз  тилини ўқитишда  ўйин методларидан фойдаланиш методикаси тасвирланган ҳамда аниқ мисоллар келтирилган. 

Русский

В статье рассмотрены теоретические и практические аспекты игровых методов обучения английскому языку в процессе высшего образования. Проанализирована психолого-педагогическая литература по теории возникновения  игры,  представленная  в  трудах  К.Ливингстоуна,  К.Д.Ушинского,  Д.Б.Эльконина, М.Ф.Стронина,  Л.С.Выготского  и  др.   Раскрыты  функции  игровых  методов:  обучающая,  воспитательная, развлекательная,  коммуникативная,  релаксационная,  психологическая,  развивающая.  Описана методика использования игровых методов в обучении английскому языку, подкреплённая конкретными примерами. 

English

The  article  is  devoted  to  the  theoretical  and  practical  aspects  of  game  methods  in  teaching  English  in  the educational process of the university. The psychological and pedagogical literature on the theory of the occurrence of the game presented in the works of K. Livingstone, K.D. Ushinskiy, D. B. Elkonin, M.F. Stronin, L.S. Vygotsky and others are analyzed. The functions of game methods are revealed: educating, pedagogical, entertaining, communicative, relaxation, psychological  developing.  The  methodology  of  using  game  methods  in  teaching  English  is described  supported  by specific examples. 

Author name position Name of organisation
1 Ahmedova L.. 1 Uzbekistan State University of World Languages.
Name of reference
1 1. Anikeeva M.P. Educating by game. − M., 2017.
2 2. Elkonin D.B. Psychology of the game. – M., 1990.
3 3. Livingstone K. Role-playing games in teaching foreign languages. – M., 1998.
4 4. Maley A., Duff A. Technique in Language Learning. − Cambridge University Press, 1993.
5 5. Holler J. Role-playing game at the English language lessons. – USA, 2011.
6 6. Stronin M.F. Educational games at English language lessons. − M., 1994.
7 7. Vigotskiy L.S. Developmental psychology as a cultural phenomenon. – Voronej, 1996.
Waiting