Таълимнинг хозирги босқичида асосий эътибор чет тилини ўзлаштиришда коммуникатив йўналишга , коммуникатив компетенцияни шакллантиришга қаратилмоқда. Коммуникатив компетенция бошқа ваколатлар қатори лингвистик қатори лингвистик компетенцияни хам ўз ишига олади , улардан бири грамматик компетенциядир. Шундай қилиб, чет тилини ўқитиш тегишли грамматик кўникмаларни шакллантириш ва такомиллаштиришни , когнитив грамматик кўникмаларни янада ривожлантиришни, билим хажмини кенгайтиришни, ўрганилаётган грамматик материални тизимлаштириш ўз ичига олади
At the present stage of training, the main attention is paid to the communicative orientation in mastering a foreign language, the formation of communicative competence. Communicative competence, along with other competencies, includes linguistic competence, one of which is grammatical competence. Thus, teaching a foreign language involves the formation and improvement of appropriate grammatical skills, further development of cognitive grammatical skills, expansion of the volume of knowledge, systematization of the studied grammatical material
Таълимнинг хозирги босқичида асосий эътибор чет тилини ўзлаштиришда коммуникатив йўналишга , коммуникатив компетенцияни шакллантиришга қаратилмоқда. Коммуникатив компетенция бошқа ваколатлар қатори лингвистик қатори лингвистик компетенцияни хам ўз ишига олади , улардан бири грамматик компетенциядир. Шундай қилиб, чет тилини ўқитиш тегишли грамматик кўникмаларни шакллантириш ва такомиллаштиришни , когнитив грамматик кўникмаларни янада ривожлантиришни, билим хажмини кенгайтиришни, ўрганилаётган грамматик материални тизимлаштириш ўз ичига олади
На современном этапе обучения основное внимание уделяется коммуникативной направленности в овладении иностранным языком, формированию
коммуникативной компетенции. Коммуникативная компетенция, наряду с другими компетенциями, включает в себя лингвистическую компетенцию, одной из которых является грамматическая компетенция. Таким образом, обучение иностранному языку предполагает формирование и совершенствование соответствующих грамматических умений, дальнейшее развитие познавательных грамматических умений, расширение объема знаний, систематизацию изучаемого грамматического материала
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | Erkulova F.M. | PhD Researcher | Namangan state university |
2 | Misirov S.A. | Associate Professor | Namangan state university |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Azimov E.G., Shchukin A.N. Dictionary of methodological terms (theory and practice of teaching languages). - SPb: Zlatoust, 1999 – p.472 |
2 | Ananiev B.G. Man as a subject of knowledge. SPb .: PETER, 2001-p.206 3. English. A short grammar course for students of grade 11 schools with in-depth study of English. lang. and entering universities for fac. foreign lang. / compiled by L.A. Kuznetsova. Volgograd: Brothers Grinin, 1996 – p.50 |
3 | Artyomov V.A. Psychology of teaching foreign languages. Lecture course. -M., 1966 – p.432 |
4 | Babansky Yu. K. Teaching methods in a modern comprehensive school. -M .: Education, 1985 -p.208 |
5 | Babansky Yu. K., Potashnik MM Optimization of the pedagogical process. (In the questions and answers). For teachers / Per. D. Orozali-ev Frunze. Mektep, 1984 – p.224 |
6 | Belyaev B.V. Essays on the psychology of teaching foreign languages. 1. M., 1965 |
7 | Berezina N.Ye. Teaching written forms of business communication in situations of entering the sphere of professional activity: Dis. .kand. ped. sciences. -N. Novgorod, 1998 |
8 | Berman I.M. Problems of passive grammar (on the material of the English language), v.1, v.2 .: Dis. To apply for an account. degree. doctor ped. sciences. -M., 1966 |
9 | Berman I.M., Zhuravleva E.V., Rabinovich F.M. Teaching the grammar of a foreign language, in the collection General methods of teaching a foreign language in secondary school, ed. A.A. Mirolyubova, Rakhmanova I.V., Tsetlin B.C. M., Education, 1967 – p.504 |
10 | Beshenkov SA, Gein AG, Grigoriev SG Informatics and information technologies. Textbook. Manual for humanitarian. Fac. Ed. Universities |
11 | Ural. state ped. un-t Yekaterinburg. UrGPU, 1995 - 843 p |
12 | Bim I.L. Personality-oriented approach, the main strategy for school renewal. 2002, No. 2. – p. 11-15 |
13 | Bim I.L. Methodology of teaching foreign languages as a science and problems of school education: Experience of system-structural description. -M .: Russian. language, 1977.-p.432 |
14 | Bondarko A.V. Functional grammar. L. Nauka, 1984 – p.136 |