Ushbu maqolada oliy ta’lim muassasalaridagi o‘qitishning an’anaviy hamda kredit-modul ta’lim tizimi tahlil qilingan. Tadqiqotimizning maqsadi an’anaviy va kredit-modul tizimini taqqoslagan holda kredit tizimining yutuqlari, talabalarni bilim olishga undashi hamda ularning bilimini baholashda shaffof bo‘lishi, fanlar qisqartirilib o‘qitilishi, akademik mobillikni yo‘lga qo‘yish orqali kasbiy kompetensiyalarni rivojlantirishga imkoniyat yaratishi, mutaxassis tayyorlashda qulayligi, afzallik tomonlarini yoritishdir. Maqolaning kirish qismida: yurtimizda oliy ta’lim muassasalaridagi mutaxassislar tayyorlash jarayonida hukumatimiz tomonidan yaratilayotgan (zamonaviy bino, o‘quv xonalar, amaliy, laboratoriya mashg‘ulotlarini olib borish uchun kerakli zamonaviy jihozlar, rivojlangan davlatlarda talabalar hamda professor o‘qituvchilarning stajirovka qilishlari uchun pul mablag‘lari davlat hisobidan berilishi, va boshqalar) sharoitlar va ular tomonidan amalga oshirilayotgan samarali ishlar yoritilgan. Tadqiqotimiz an’anaviy ta’lim tizimida qo‘llaniladigan asosiy metodlar tushuntirish, savol-javob metodidan foydalanilgan bo‘lsa, kredit-modul tizimiga mos bo‘lgan interfaol (kichik guruhlarda ishlash, keys-stady) metodlardan foydalanilgan holda olib borildi. Adabiyotlar tahlilida an’anaviy hamda kredit-modul ta’lim tizimi sharoitida ilmiy izlanishlar olib borgan tadqiqotchilarning fikr va mulohazalari, takliflari yoritilib, ular tomonidan yaratilgan darsliklar, o‘quv qo‘llanmalar, ilmiy nashrlardan hamda internet ma’lumotlaridan foydalanilib olib borildi. Tadqiqot natijalari qismida esa an’anaviy hamda kredit-modul tizimida olib borilgan tajribalarga asoslanib erishilgan natijalar, so‘nggi qismda esa foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati keltirilgan. Xulosa qismida esa o‘rganilgan adabiyotlar va tadqiqotchilarning erishgan natijalari hamda tavsiyalariga tayangan holda tadqiqotimizda erishilgan natijalarga asoslanib tavsiyalar berilgan.
Ushbu maqolada oliy ta’lim muassasalaridagi o‘qitishning an’anaviy hamda kredit-modul ta’lim tizimi tahlil qilingan. Tadqiqotimizning maqsadi an’anaviy va kredit-modul tizimini taqqoslagan holda kredit tizimining yutuqlari, talabalarni bilim olishga undashi hamda ularning bilimini baholashda shaffof bo‘lishi, fanlar qisqartirilib o‘qitilishi, akademik mobillikni yo‘lga qo‘yish orqali kasbiy kompetensiyalarni rivojlantirishga imkoniyat yaratishi, mutaxassis tayyorlashda qulayligi, afzallik tomonlarini yoritishdir. Maqolaning kirish qismida: yurtimizda oliy ta’lim muassasalaridagi mutaxassislar tayyorlash jarayonida hukumatimiz tomonidan yaratilayotgan (zamonaviy bino, o‘quv xonalar, amaliy, laboratoriya mashg‘ulotlarini olib borish uchun kerakli zamonaviy jihozlar, rivojlangan davlatlarda talabalar hamda professor o‘qituvchilarning stajirovka qilishlari uchun pul mablag‘lari davlat hisobidan berilishi, va boshqalar) sharoitlar va ular tomonidan amalga oshirilayotgan samarali ishlar yoritilgan. Tadqiqotimiz an’anaviy ta’lim tizimida qo‘llaniladigan asosiy metodlar tushuntirish, savol-javob metodidan foydalanilgan bo‘lsa, kredit-modul tizimiga mos bo‘lgan interfaol (kichik guruhlarda ishlash, keys-stady) metodlardan foydalanilgan holda olib borildi. Adabiyotlar tahlilida an’anaviy hamda kredit-modul ta’lim tizimi sharoitida ilmiy izlanishlar olib borgan tadqiqotchilarning fikr va mulohazalari, takliflari yoritilib, ular tomonidan yaratilgan darsliklar, o‘quv qo‘llanmalar, ilmiy nashrlardan hamda internet ma’lumotlaridan foydalanilib olib borildi. Tadqiqot natijalari qismida esa an’anaviy hamda kredit-modul tizimida olib borilgan tajribalarga asoslanib erishilgan natijalar, so‘nggi qismda esa foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati keltirilgan. Xulosa qismida esa o‘rganilgan adabiyotlar va tadqiqotchilarning erishgan natijalari hamda tavsiyalariga tayangan holda tadqiqotimizda erishilgan natijalarga asoslanib tavsiyalar berilgan.
В статье анализируется традиционная и кредитно-модульная система обучения в высших учебных заведениях. Цель нашего исследования — сравнить достижения кредитной системы с традиционной и кредитно-модульной системой, побудить студентов к обучению и быть прозрачными в оценке их знаний, сократить время преподавания предметов, создать возможность развивать профессиональные компетенции за счет налаживания академической мобильности. Подготовить специалиста легко, подчеркнув преимущества. Во введении к статье: в процессе подготовки специалистов в высших учебных заведениях нашей страны, созданных нашим правительством (современное здание, аудитории, необходимое современное оборудование для практических и лабораторных занятий, деньги на стажировки студентов и преподавателей в развитых странах). предоставление средств с государственного счета и др.) освещены условия и эффективная работа, проводимая ими. Наше исследование проводилось с использованием объяснительного метода вопросов и ответов, основных методов, используемых в традиционной системе образования, а также интерактивных (работа в малых группах, кейс-стади) методов, совместимых с кредитно-модульной системой. При анализе литературы: выделены мнения и предложения исследователей, которые проводили научные исследования в условиях традиционной и кредитно-модульной системы образования, используя созданные ими учебники, учебные пособия, научные публикации и информацию Интернета. В части результатов исследования представлены результаты, полученные на основе экспериментов, проведенных в традиционной и кредитно-модульной системе, а в последней части представлен список использованной литературы. В заключительной части даются рекомендации, основанные на результатах, достигнутых в наших исследованиях, опираясь на результаты и рекомендации изученной литературы и исследователей.
This article analyzes the traditional and credit-module system of teaching in higher education institutions. The purpose of our research is to compare the achievements of the credit system with the traditional and credit-module system, to encourage students to learn and to be transparent in the assessment of their knowledge, to shorten the teaching of subjects, to create an opportunity to develop professional competencies by establishing academic mobility, It is easy to prepare a specialist, highlighting the advantages. In the introduction of the article: in the process of training specialists in higher education institutions in our country, created by our government (modern building, classrooms, necessary modern equipment for practical and laboratory training, money for internships of students and professors in developed countries the provision of funds from the state account, etc.) conditions and effective work carried out by them are highlighted. Our research was conducted using explanatory, question-and-answer method, the main methods used in the traditional educational system, and interactive (work in small groups, case-study) methods compatible with the credit-module system. In the analysis of the literature: the opinions and suggestions of the researchers who conducted scientific research in the conditions of the traditional and credit-module education system were highlighted, using the textbooks, training manuals, scientific publications and Internet information created by them. In the research results part, the results obtained based on the experiments carried out in the traditional and credit-module system are presented, and in the last part, the list of used literature is presented. In the conclusion part, recommendations are given based on the results achieved in our research, relying on the results and recommendations of the studied literature and researchers.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | Mashrapov Q.O. | Namangan muhandislik-qurilish instituti | Namangan muhandislik-qurilish instituti |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | 1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish Konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5847 sonli Farmoni., – Toshkent, 2019-yil 8-oktabr |
2 | 2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyevning Mamlakatimizda ta’lim-tarbiya tizimini takomillashtirish, ilm-fan sohasi rivojini jadallashtirish masalalari muhokamasi bo‘yicha 2020-yil 2-noyabrda videoselektor yig‘ilishida so‘zlagan nutqlari. |
3 | 3. N.H.Avliyakulov, M.M.Axmetjanov, M.Tojiyev, N.N.Musayeva. Ta’lim texnologiyalari // Fan va texnologiya. – Тoshkent, 2018. – 341 b. ISBN: 978-9943-11-404-3. |
4 | 4. Дехканова М.У. Таълим жараёнида ноанъанавий таълим технологияларини қўллаш усуллари // Таълим технологиялари. – Тошкент, 2006. № 1. – Б. 11. |
5 | 5. M.U.Hasanova, M.G‘.Jumanova. Kredit – modul tizimi va uning amaliyotga joriy etish tamoyillari (oliy ta’lim muassasalarida matematika o‘qitishda) // “Oriental Art and Culture” Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020 ISSN 2181-063X. |
6 | 6. S.K.Qahhorov, I.I.Raxmatov, Sh.M.Muhammedov. O‘zbekistonda modulli o‘quv texnologiyalariga asoslangan jarayon fan va ta’lim axborot 18(96-son). 2-qism. 2020-yil. |
7 | 7. Вохидов Ў. Ўзбекистон Республикаси Олий таълим муассасаларида ECTS кредит-модуль тизими: асосий тушунчалар ва қоидалар. 10-август 2020-йил. |
8 | 8. Norov I., Javlon Y. (2021). ANALYSIS OF STARRY NIGHTS // Research Jet Journal of Analysis and Inventions, 2(02), 1-3. |
9 | 9. Xudoyberdiyev N.M., Boratov F.Sh,, Bektoshev O.K., Meliziyayev O.O. Middle European Scientific Bulletin, VOLUME 16. Sep., 2021. |
10 | 10. Abduvaliyeva D.I. Bo‘lajak chet tili o‘qituvchilarining kommunikativ- metodik kompetentligini takomillashtirishda kredit-modul texnologiyasi va uning didaktik asoslari // Toshkent davlat pedagogika universiteti ilmiy axborotlari, 2022. 5-son. |
11 | 11. М.L.Boltayeva. Kredit-modul ta’lim tizimida talabalarning mustaqil ta’lim faoliyatining dolzarbligi // Ученый XXI века, 2022. № 5-1 (86). |
12 | 12. Mashrapov Q.O., Djurayeva D.U. Texnik yo‘nalishida ta’lim olayotgan talabalarni kredit-modul tizimi shartlari asosida o‘qitish // Международный научный журнал. № 9 (100), часть 3. «Научный импульс», апреля, 2023. |
13 | 13. https://apriori-nauka.ru/uz/education/dostoinstva-i-nedostatki-tradicionnoi- sistemy-obucheniya.html |