61

Ushbu  maqolada  fanlarni  o‘qitish  samaradorligini  oshirishda
kognitiv  yondashuvdan  foydalanishga  oid  olimlarning  ishlari  tahlil  etilgan  va  kognitiv
yondashu  tushunchasining  ta’rifi  keltirilgan.  Shu  bilan  birga  mazkur  maqolada
talabalarga  Python  dasturlash  tilini  o‘rgatishda  kognitiv  yondashuvdan  foydalanish
bo‘yicha  taklif  va  tavsiyalar  berib  o‘tilgan.  Shuningdek,  talabalarga  kognitiv
yondashuvdan foydalanib Python  dasturlash tilini o‘rgatishda samaradorligini  aniqlash
bo‘yicha  tajriba-sinov  ishlari  olib  borilgan  hamda  uning  samaradorlik  darajasi
Styudent-Fisher kriteriyasidan  foydalanib isbotlangan.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 03-01-2025
  • Read count 61
  • Date of publication 30-12-2024
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages50-55
Ўзбек

Ushbu  maqolada  fanlarni  o‘qitish  samaradorligini  oshirishda
kognitiv  yondashuvdan  foydalanishga  oid  olimlarning  ishlari  tahlil  etilgan  va  kognitiv
yondashu  tushunchasining  ta’rifi  keltirilgan.  Shu  bilan  birga  mazkur  maqolada
talabalarga  Python  dasturlash  tilini  o‘rgatishda  kognitiv  yondashuvdan  foydalanish
bo‘yicha  taklif  va  tavsiyalar  berib  o‘tilgan.  Shuningdek,  talabalarga  kognitiv
yondashuvdan foydalanib Python  dasturlash tilini o‘rgatishda samaradorligini  aniqlash
bo‘yicha  tajriba-sinov  ishlari  olib  borilgan  hamda  uning  samaradorlik  darajasi
Styudent-Fisher kriteriyasidan  foydalanib isbotlangan.

Русский

В  статье  анализируются  работы  ученых  по  использованию
когнитивного  подхода  для  повышения  эффективности  преподавания  учебных
предметов  и  дается  определение  понятия  когнитивного  подхода.  В  то  же  время  в
статье  даются  предложения  и  рекомендации  по  использованию  когнитивного
подхода  к  обучению  студентов  языку  программирования  Python.  Также  была
проведена  экспериментальная  работа  по  определению  эффективности  обучения
студентов  языку  программирования  Python  с  использованием  когнитивного
подхода,  и  ее  эффективность  была  доказана  с  использованием  критерия
Стьюдента-Фишера.

English

The  article  analyzes  the  works  of  scientists  on  the  use  of  the  cognitive
approach  to  improve  the  effectiveness  of  teaching  subjects  and  provides  a  definition  of
the  concept  of  the  cognitive  approach.  At  the  same  time,  the  article  provides  suggestions
and  recommendations  for  using  the  cognitive  approach  to  teaching  students  the  Python
programming  language.  An  experimental  work  was  also  conducted  to  determine  the
effectiveness  of  teaching  students  the  Python  programming  language  using  the  cognitive
approach, and its effectiveness was proven using the Student-Fisher criterion. 

Author name position Name of organisation
1 Djumabaev K.N. dotsent Qoraqalpoq davlat universiteti
Name of reference
1 Mirsanov U.M. Uzluksiz ta’lim tizimida dasturlash texnologiyalarini o‘qitish metodikasini takomillashtirish // Pedagogika fanlari doktori (DSc) ilmiy darajasini olish uchun tayyorlangan dissertatsiya. – Navoiy, 2023. – 332 b.
2 Mirsanov U.M. Talabalarga dasturlash tillarini o‘rgatishda kognitiv yondashuvdan foydalanish // Zamonaviy psixologiya va pedagogikaning dolzarb masalalari mavzusidagi respublika ilmiy-amaliy anjuman materiallari. – Nukus, 2022. – B. 17-19.
3 Баженова И.В. Методика проективно-рекурсивного обучения программированию студентов математических направлений подготовки // Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. – Красноярск, 2015. – 159 c.
4 Нурбекова Ж.К. Теоретико-методологические основы обучения программированию // Монография. – Павлодар, 2004. – 225 с.
5 Лурия А.Р. Лекции по общей психологии / А.Р. Лурия. Под ред. Е. Строгановой. – СПб.: Питер, 2006. – 320 с.
6 Рубинштейн, С. Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб: Питер, 2000. – 712 с.
7 Гальперин П. Я. Методы обучения и умственное развитие ребенка / П. Я. Гальперин – М.: Педагогика, 1985. – 46 с.
8 Величковский, Б. М. Когнитивная наука. Основы психологии познания в 2 т. Том 1 : учебник для вузов / Б. М. Величковский. – 2-е изд., испр. и доп. – Москва : Издательство Юрайт, 2023. – 405 с.
9 Пак Н.И. О модели мышления и ментальных схемах / Н.И. Пак // Практико-ориентированное обучение в профессиональном образовании: проблемы и пути развития: материалы научно-практической конференции в рамках XVIIIМеждунар. научной конференции «Решетневские чтения». – Красноярск: СибГАУ, 2014. – С. 306-310.
10 Веккер, Л. М. Восприятие и основы его моделирования / Л.М. Веккер. – Л.: Изд-во Ленинградского университета, 1964. – 194 с
11 Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность // М.: Политиздат, 1975. – 304 с.
12 Маклаков А. Г. Общая психология / А. Г. Маклаков. – Санкт-Петербург : Питер, 2016. – 592 c. – ISBN 5-272-00062-5.
13 Ришар Ж.-Фр. Ментальная активность: понимание, рассуждение, нахождение решений. – М.: Издательство «Институт психологии РАН», 1998. – 232 с.
Waiting