The cluster is the basis of cooperation between stakeholders to achieve certain tasks, and at the same time it is an important condition for the implementation of the mechanisms of training a competitive graduate of an educational organization. The organization and operation of educational clusters has a direct impact on increasing the competitiveness of educational institutions, and also serves the integration of educational management bodies, scientific research, finance, educational institutions and industrial enterprises. In the article, the methodical model of the development of basic competencies of students in the conditions of the educational cluster is highlighted
| № | Author name | position | Name of organisation |
|---|---|---|---|
| 1 | Yangiyev S.. | o'qituvchi | Qarshi irrigatsiya va agrotexnologiyalar instituti |
| № | Name of reference |
|---|---|
| 1 | 1. Анисимов О.С. Индивид, субъект, личность в контексте целостности психики человека / О.С. Анисимов // Мир психологии. 2007. № 1. С. 24-28. |
| 2 | 2. Бондаревская Е.В. Гуманитарная методология науки о воспитании / Е.В. Бондаревская // Педагогика. – 2012. – № 7. – С. 3-13. |
| 3 | 3. Ваҳобов М.М. Компетенциявий ёндашувга асосланган давлат таълим стандартларини жорий этиш – замонавий таълим парадигмаси сифатида // “Замонавий таълим” ж. – 2016 йил №6.– 3-10-б. |
| 4 | 4. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И.А. Зимняя // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. |
| 5 | 5. Матушанский Г.У., Кудаков О.Р., Завада Г.В. Теоретико-методологические аспекты применения компетентностного подхода в высшем профессиональном образовании: монография / Г.У.Матушанский, О.Р.Кудаков, Г.В.Завада – Казань, 2009. – 240 с. |
| 6 | 6. Мухаметзянова Г. Проектно-целевой подход - императив формирования профессиональной компетентности // Высшее образование в России. 2008. № 8. С. 104-110. |
| 7 | 7. Пардаева М. Умумий ўрта таълимнинг давлат таълим стандартлари ва ўқув дастурларини компетенциявий ёндашув асосида жорий этиш самарадорлиги: муаммо ва ечимлар – “Мактаб ва ҳаёт” ж. – Тошкент, 2018. - №3. – Б.88-89. |
| 8 | 8. Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб. пособие / Е.С. Полат [и др.]; под ред. Е.С. Полат. М.: Академия, 2005. 164 с |
| 9 | 9. Ruzikulova N. Sh. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining axborot bilan ishlash kompetensiyasini rivojlantirish metodikasini takomillashtirish.(PhD) … diss. avtoref. — T„ 2020. — 141 b. 10. Usarov J.E. Tayanch va fanga oid kompetensiyalar asosida tali |
| 10 | 10. Usarov J.E. Tayanch va fanga oid kompetensiyalar asosida talim mazmunini takomillashtirish va o‘quvchilar kompetentligini rivojlantirish. Ped. fan. dok. (DSc)...diss. . – Toshkent, 2019- 267 b |
| 11 | 11. Хуторской А.В. Информационная компетентность специалиста в системе дополнительного профессионального образования // Интернет журнал «Эйдос». URL: http://www.eidos.ru/journal/2004/0622-09.htm |