В работе рассмотрены вопросы надежности многоуровневого информационно-измерительного комплекса (ИИК), осуществляющего контроль технического состояния и диагностирование технологических объектов и устройств тягового электроснабжения, от которого зависит качество оперативно-диспетчерского управления его режимов. Произведена оценка технического состояния ИИК с помощью векторов вероятностей их состояния с применением линейного графа, позволяющего определить время безотказной работы и других показателей надежности раздельно по каждому уровню и ИИК в целом. Аналитическими и графическими исследованиями показано, что время безотказной работы ИИК сильно зависит от интенсивности отказов его нижних ступеней. При исследовании работоспособности ИИК и его структурных составляющих применена также классическая теория оценки надежности с использованием алгоритма коррекции, позволяющего повысить вероятность безотказной работы исследуемого ИИК.
Мақолада тортувчи электр таъминот технологик объектлари ва қурилмаларининг бошқариш режимлари сифатини белгилайдиган техник ҳолатини назорат қилиш ҳамда диагностикалашда фойдаланиладиган ахборот-ўлчаш комплексларининг (АЎК) ишончлилик масалалари кўриб чиқилган. АЎК ҳар бир сатҳи ва яхлитлигининг бешикаст ишлаши ҳамда реал техник ҳолатини баҳолаш, шунингдек, ишончлиликнинг бошқа кўрсаткичларини аниқлаш учун эҳтимоллар векторлари ва чизиқли граф назариясидан фойдаланилган. Аналитик ва график тадқиқотлар асосида АЎКнинг бешикаст ишлаш вақти унинг бевосита қуйи сатҳларининг ишдан чиқиш жадаллигига боғлиқлиги кўрсатилган. Шу билан бирга, яхлит АЎК ва унинг қуйи сатҳлари бешикаст ишлаши классик назариялар асосида ҳисобланган. Бунда бешикаст ишлашнинг эҳтимоллигини ҳисоблашда ахборотнинг коррекциялаш алгоритми қўлланилган.
В работе рассмотрены вопросы надежности многоуровневого информационно-измерительного комплекса (ИИК), осуществляющего контроль технического состояния и диагностирование технологических объектов и устройств тягового электроснабжения, от которого зависит качество оперативно-диспетчерского управления его режимов. Произведена оценка технического состояния ИИК с помощью векторов вероятностей их состояния с применением линейного графа, позволяющего определить время безотказной работы и других показателей надежности раздельно по каждому уровню и ИИК в целом. Аналитическими и графическими исследованиями показано, что время безотказной работы ИИК сильно зависит от интенсивности отказов его нижних ступеней. При исследовании работоспособности ИИК и его структурных составляющих применена также классическая теория оценки надежности с использованием алгоритма коррекции, позволяющего повысить вероятность безотказной работы исследуемого ИИК.
The paper discusses reliability of a multi-level information-measuring system (IMC), which ensures monitoring of technical condition of technological facilities and traction power supply devices and their diagnostics, which is essential for quality of control of its modes. The technical condition of the IMC is assessed using probability vectors of its condition by applying a linear graph that allows defining the time of failure and other reliability measures individually for each level and the IMC as a whole. Analytically and graphically, it is shown that the failure time of the IMC is highly dependent on the failure rate of its lower stages. In the study of the efficiency of IMC and its structural components, classical theory of reliability assessment using a correction algorithm has been applied, which makes it possible to improve probability of the informationmeasurement system operation without fail.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | Yakubov M.S. | texnika fanlari nomzodi, professor | Toshkent davlat transport universiteti |
2 | Karimov I.A. | assistent | Toshkent davlat transport universiteti |
3 | Mo'minov S.S. | assistent | Toshkent davlat transport universiteti |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | Belorusov A.V. Informacionno-izmeritel’nye i upravljajushhie sistemy [Information-measuring and control systems]. Lipetsk, Lipetsk Technical University Publishing House, 2010, 129 p. |
2 | Shkljar V.N. Nadezhnost’ sistem upravlenija [Reliability of control systems]. Tomsk, TPU Publishing House, 2009, 126 p. |
3 | Shabanov V.A. Bashirov M.G., Hljupin P.A. Diagnostika tehnicheskogo sostojanie jelektrooborudovanija sistem jelektrosnabzhenija: 24 metoda diagnostiki tehnicheskogo sostojanija jelektrooborudovanija [Diagnostics of the technical condition of electrical equipment of power supply systems: 24 methods of diagnostics of the technical condition of electrical equipment]. Moscow, MPEI, 2018, 313 p. |
4 | Aleksandrovich A.E., Borodakij Ju.V., Chukanov V.O. Proektirovanie vysokonadezhnyh informacionno-vychislitel’nyh sistem [Designing highly reliable information and computing systems]. Moscow, Radio and communication, 2004, 144 p. |
5 | Borovich Z.I. Opredeliteli i matricy [Determinants and matrices]. Moscow, Nauka, 1998,184 p. |
6 | Guk Ju.B., Karpov V.V., Lapidus A.A. Teorija nadezhnosti i jelektrojenergetike [Reliability theory and power engineering]. St. Petersburg, Publishing house of the Polytechnic University, 2009, 171 p. |
7 | GOST 27.301-95. Nadezhnost’ v tehnike. Raschet nadezhnosti. Osnovnye polozhenija [Reliability in technology. Reliability calculation. Basic provisions]. Moscow, State. Published, 1995, 19 p. |
8 | Cao J.Y. Power supply system of electrified railway. Press of Chinese Railway, Beijing, 1983, pp. 106-109. |
9 | Li Q.Z., He J.M. Analysis of traction power supply system. Version III. Press of Southwest Jiaotong University, Chengdu, 2012, pp. 155-158, 59-267. |
10 | Li Q.Z., Lian J.S., Gao S.B. Electrified engineering of high speed railway. Press of Southwest Jiaotong University, Chengdu, 2006, pp. 155-166. |
11 | Li Q.Z., He J.M., Jie S.F. Analysis and control of power quality of electrified railway. Press of Southwest Jiaotong University, Chengdu, 2011, pp. 51-98. |
12 | Walter M. Power supply of electrified railway. Trans. Z.F. Yuan, He QG. Press of Southwest Jiaotong University, Chengdu, 1989, pp. 141-145. |
13 | Amirov S.F., Yakubov M., Turdibekov K.X., Sulliyev A.X. Resource-saving maintenante and repaur of the traction transformer based on its diagnostics. International journal of advanced Science and technolog, 2020, vol. 29, no. 5, pp. 1500-1504. |
14 | Li Q. New generation traction power supply system and its key technologies for electrified railways. Mod. Transport, 2015, no. 23 (1), pp. 1-11. DOI: 10.1007/s40534-015-0067-1/. |
15 | Li Q.Z., He J.M., Li S.H. (1992) Study of the optimization design for traction power supply system. Southwest Jiaotong Univ., 1992, no. 27 (1), pp. 83-90. |
16 | Li Q.Z., Guo L., Shu Z.L. et al. On-line anti-icing technology for catenary of electrified railway. China Railw Soc., 2013, no. 35 (10), pp. 46-51. |
17 | Guo J.C. Research on power-supply technology applying on Shenshuo railway. Electr Drive Locomot, 2013, no. 4, pp. 47-50. |